Nu får forumets sällsynta skarpa hjärnor sättas på prov återigen i en ny upplaga av flygplanskluringar. Det gäller alltså i texten finna flygplan och sen posta svaren i denna tråd. Vad vinner man? En svåger som är trevlig? Nej, man vinner bara ära och berömmelse och det är väl full tillräckligt?
Först till kvarn....
Nu kör vi!
Jo, jag har skaffat mig en riktig raritet, en sällsynt lågmilad holländskbyggd Volvo. Den är så blank och fin i lacken i en nyans som påminner mycket om en grön ädelsten. Man kan inte se att någon har suttit i de fiskbensmönstrade sätena. Pricken över i:et hade varit om baksätet kunde gjorts om till en säng så kunde man haft bilen lite som en campingbil.Och så måste man ha tidsenlig musik i bilen. "Vild och vacker" blir jättebra! Fast Volvon klår inte min gamla Citroën DS. Jag blev så kär i den att jag köpte den på stående fot. Var inte Bono spekulant på en sådan? Ett gammal bensinbolag har gjort entré igen i Sverige efter över 20 års frånvaro. Bilisterna kom i en strid ström för att ta del av alla erbjudanden.
Nu framåt höstkanten börjar stjärnhimlen bli mycket mer framträdande. När jag var liten slogs jag och grannpojken om vem som skulle få kika på stjärnorna. Man fick nästan ha bälte på sig så man inte tappade byxorna. Före det hade vi tittat på barnprogram med Johan Rheborg. Vi stod faktiskt inte långt från restaurangen i TV-serien "Saltön". Vintergatan var något speciellt att titta på. Hela denna stjärnhop...
Sist jag hörde något ifrån honom studerade han på ett framstående universitet i USA. Vad han studerade vet jag inte exakt men jag tror det var hållfasthetslära. Är man lite barnsligt lagd tycker man det säkert är jättekul att dra, tänja och släppa stålfjädrar med det efterföljande ljudet. Vi delade faktiskt musiksmak. Vi båda gillade Abba. Kanske var det en ren slump att hans namn rimmade på en av Abbas låtar? Vad vet jag. Han gillade även Mike Oldfield. Favoritlåtens titel kommer jag inte riktigt ihåg men det var något franskklingande. Nu när han är i USA är det lätt att bli trind om midjan av all skräpmat.
Det kom ett brev med posten härom dagen. Högspänningslaboratoriet vid Uppsala Universitet ville ta del av mina kunskaper i blixt och dunder. En ära för mig så jag ställde upp. Ett experiment gick ut på att "grilla" något som skulle likna sjöfågel. Vad det skulle vara till för någon nytta, vette sjutton. Jag säger som de anglosaxiska folken "Give me a B"! . Skulle man få en sådan stöt skulle man garanterat se ut som clownen i The Simpsons efteråt. Forskarna på laboratoriet tyckte jag skulle dricka rysk filmjölk för att lugna ned min mage.
Till helgen ska jag lägga en sista hand vid måleriarbetena på sommarstugan. Stugan var rätt anskrämlig ett tag med hängande torkad gammal färg och den svenska fanan på fasaden såg inte för vacker ut.
Å ja just det. Jag måste hämta ut bilderna från min sydamerikaresa. Jag var uppe i Anderna och fick se en stor mäktig fågel. Inte bara en utan flera som seglade så fint på uppåtvindarna. Nu kan jag inte bärga mig tills jag får bilderna. Dock fotograferade jag några märkliga svarta fåglar som jag inte kan hitta i min fågelbok.
I en intressant bok om tiden efter den 2:a stora värdsliga skärmytslingen, berättas det om när Erik den Store satt och skissade på en farkost som inget annan farkost hade sett ut innan. Men för att vara på den säkra sidan började man med en liten farkost i halv skala. Att denna farkost skulle bli så vägledande för hur andra tillverkade sina farkoster nästan 60 år senare, är förbluffande. Erik den Store var listig som en räv. Det tyckte även riddarna hos Akktu Stakki. Något mer än bara farkosten har de gemensamt. Nej, nu ska jag fortsätta avnjuta min dryck av malt, humle, jäst och vatten bryggd nära Ätrans mynning.
Dock är jag lite ambivalent om jag ska damma av min gamla Mac med OS X 10.2 installerat? Nej, jag tar det en annan dag.
Kluringar...
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Christian S
- Kontakt:
Kluringar...
/Christian i Trollywood
Re: Kluringar...
Hmm...
"grön ädelsten" = http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk_50 (den blåa varianten är väl vanligast iofs)
"Bono" = http://sv.wikipedia.org/wiki/Lockheed_U-2
"stor mäktig fågel" = http://translate.google.se/translate?hl ... _condor.pl
eller http://translate.google.se/translate?hl ... t_id%3D237
"liten farkost i halv skala" = http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_210
finns väl fler, men kudden kallar...
"grön ädelsten" = http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk_50 (den blåa varianten är väl vanligast iofs)
"Bono" = http://sv.wikipedia.org/wiki/Lockheed_U-2
"stor mäktig fågel" = http://translate.google.se/translate?hl ... _condor.pl
eller http://translate.google.se/translate?hl ... t_id%3D237
"liten farkost i halv skala" = http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_210
finns väl fler, men kudden kallar...
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
- Christian S
- Kontakt:
- Christer Sidelöv
Om jag förstått tankegången här så kan man, förutom redan nämnda flygplan, i stycke numero två specifikt hitta Lockheed Orion(s bälte). Eftersom stjärnhimlen nämns dyker väl först och främst Constellation upp, men då även dessutom större delen av gamla Lockheeds övriga produktion som Sirius, Vega, Altair (som för övrigt inte bara är en stjärna utan även arabiska för "flygare" eller möjligen "flygaren"), Electra (asteroiden) ger bara den fyra flygplan, Lodestar, Neptune, Saturn, P-80 Shooting Star, F-94 Starfire, F-104 Starfighter, Tristar, Starlifter, Jetstar, Galaxy, och Quiet Star. Två rätt okända flygplan från Lockheed var döpta efter Karlavagnen och Lilla Björnen. Förresten kan man ur Constellation även få fram namn som Starliner och Warning Star. Sen bör väl här även Dornier Seastar nämnas. Sen har vi här även association till Israeliska Kfir.
P-38 Lightning hittar vi väl däremot inte föränn i stycke fyra. Även F-84 Thunderjet, kallad Thunderstreak i en version och Republic P-47 Thunderbolt. F-105 Thunderchief icke att förglömma. Där kommer även en drös flygplan från Grummans sjöfåglar: Duck, Albatros, Widgeon, Goose, och Mallard. Curtiss byggde en Flying Goose under första världskriget, och långt senare nåt dom kallade Seahawk, i fågelvärlden samma sak som Osprey vilket för tankarna till svenska versionen S 9 och även nåt litet hembygge . Curtiss byggde även Seagull. Förresten byggde även Goodyear en egen konstruktion kallad Duck.
För att hoppa tillbaka lite till stycke tre finner vi där först och främst väldigt lätt Sk 16A (men inte B eller C). Jag kan inte för mitt liv komma på ett personnamn som rimmar på en ABBA-låt, men dom skrev ju annars truddelutten Tiger som går int på både Grumman Tiger (som jag själv flugit en del), Tigercat, F-5, F-11 och Eurocopter Tiger. Är inte helt med på din koppling med Mike Oldfield, men han har ju gett ut album med namnen Discovery och Voyager som båda använts på flygande saker.
Det finns nog mer om man tänker efter, exempelvis SR-71 Blackbird, men avslutningsvis så ger förstås malt, humle, jäst och vatten i rätt blandning ölsorten Spitfire! . Det blir bara här mer än 40, närmare 50 olika flygetyg beroende på hur man räknar. Vem orkar hitta fler?
P-38 Lightning hittar vi väl däremot inte föränn i stycke fyra. Även F-84 Thunderjet, kallad Thunderstreak i en version och Republic P-47 Thunderbolt. F-105 Thunderchief icke att förglömma. Där kommer även en drös flygplan från Grummans sjöfåglar: Duck, Albatros, Widgeon, Goose, och Mallard. Curtiss byggde en Flying Goose under första världskriget, och långt senare nåt dom kallade Seahawk, i fågelvärlden samma sak som Osprey vilket för tankarna till svenska versionen S 9 och även nåt litet hembygge . Curtiss byggde även Seagull. Förresten byggde även Goodyear en egen konstruktion kallad Duck.
För att hoppa tillbaka lite till stycke tre finner vi där först och främst väldigt lätt Sk 16A (men inte B eller C). Jag kan inte för mitt liv komma på ett personnamn som rimmar på en ABBA-låt, men dom skrev ju annars truddelutten Tiger som går int på både Grumman Tiger (som jag själv flugit en del), Tigercat, F-5, F-11 och Eurocopter Tiger. Är inte helt med på din koppling med Mike Oldfield, men han har ju gett ut album med namnen Discovery och Voyager som båda använts på flygande saker.
Det finns nog mer om man tänker efter, exempelvis SR-71 Blackbird, men avslutningsvis så ger förstås malt, humle, jäst och vatten i rätt blandning ölsorten Spitfire! . Det blir bara här mer än 40, närmare 50 olika flygetyg beroende på hur man räknar. Vem orkar hitta fler?
- Göran Hansson
Den ryska filen borde vara Kefir=Kfir, den Israelisk modifierade Mirage III:an
/Göran
/Göran
A real Engine is round
- Christian S
- Kontakt:
Jag ska bespara er lidandet. :) det är en del luringar på Ingvar Oldsbergsvis eller Melodikrysset.
Den holländskbyggda Volvon var 340 = Saab 340. Färgen var ju naturligtvis Safir-grön. Fiskbensmönstrade säten + säng = Mig-21 Fishbed.
Vem sjöng "Vild och vacker"? Jo, Björn Skifs och då blir det Tu-95/Tu-142 Bear. En Citroën DS = "Paddan" samt att man köper något på stående fot = Su-25 Frogfoot
Bono, sångare i "U2". Ett gammalt bensinbolag som faktiskt har återkommit till Sverige efter över 20 års frånvaro är Gulf. Bilister i en strid ström blir som sagt "Gulfstream".
framträdande stjärnhimmel = C-141 Starlifter. Slagsmål om vem som får titta på stjärnorna = F-104 Starfighter
Bälte och stjärnor tja... = Orion
barnprogram med Johan Rheborg var faktiskt Kenny Starfighter, en liten till ledtråd till ovanstående F-104. Vintergatan är trots allt en galax = C-5 Galaxy
Restaurangen i Saltön heter "Lilla Hunden" och nära stjärnbilden "Lilla Hunden" återfinns "Orion".
Framstående universitet i USA = Harward = Sk 16. Stålfjädrar med efterföljande ljud = Boeing (boing!) Hans namn och Abba = Björn = Örn = Eagle = F-15 Eagle
Mike Oldfield har gjort en låt som heter "Mirage". Återfinns på albumet Q.E.2. Att bli trind om midjan av skräpmat kan få en att anta en mer "tunnan-liknande" form dvs. Saab 29 Tunnan.
Brev med posten = Be-12 Mail. Blixt och dunder = English Electric Lightning + Saab 37 Viggen. Grilla en sjöfågel (vigg) är en härledning till Viggen.
Vette 17 + give me a B = Saab B 17. Clownen i Simpsons heter Crusty = Tu-134 Crusty. Och mycket riktigt är rysk filmjölk kefir = Kfir.
Måleriarbeten (flügger färg) + torkad gammal färg (flagor) + flagga = MiG-24/MiG-27 Flogger.
stor sydamerikansk fågel = Condor
Svarta fåglar = SR-71 Black Bird
Erik den stores verk = Saab Draken
Akktu Stakki + räv = MiG-31 Foxhound
Och nej, Spitfire härstammar inte ifrån en stad vid Ätrans mynning. Falkenberg ligger vid Ätrans mynning och där bryggs "Falcon" = F-16 Fighting Falcon.
Mac OS X 10.2 hette Jaguar. Damma av saker gör man lättast med en vippa = MFI-10 Vipan.
Var det svårt? :)
Eller har ni kommit på några andra som jag inte har tänkt på?
Den holländskbyggda Volvon var 340 = Saab 340. Färgen var ju naturligtvis Safir-grön. Fiskbensmönstrade säten + säng = Mig-21 Fishbed.
Vem sjöng "Vild och vacker"? Jo, Björn Skifs och då blir det Tu-95/Tu-142 Bear. En Citroën DS = "Paddan" samt att man köper något på stående fot = Su-25 Frogfoot
Bono, sångare i "U2". Ett gammalt bensinbolag som faktiskt har återkommit till Sverige efter över 20 års frånvaro är Gulf. Bilister i en strid ström blir som sagt "Gulfstream".
framträdande stjärnhimmel = C-141 Starlifter. Slagsmål om vem som får titta på stjärnorna = F-104 Starfighter
Bälte och stjärnor tja... = Orion
barnprogram med Johan Rheborg var faktiskt Kenny Starfighter, en liten till ledtråd till ovanstående F-104. Vintergatan är trots allt en galax = C-5 Galaxy
Restaurangen i Saltön heter "Lilla Hunden" och nära stjärnbilden "Lilla Hunden" återfinns "Orion".
Framstående universitet i USA = Harward = Sk 16. Stålfjädrar med efterföljande ljud = Boeing (boing!) Hans namn och Abba = Björn = Örn = Eagle = F-15 Eagle
Mike Oldfield har gjort en låt som heter "Mirage". Återfinns på albumet Q.E.2. Att bli trind om midjan av skräpmat kan få en att anta en mer "tunnan-liknande" form dvs. Saab 29 Tunnan.
Brev med posten = Be-12 Mail. Blixt och dunder = English Electric Lightning + Saab 37 Viggen. Grilla en sjöfågel (vigg) är en härledning till Viggen.
Vette 17 + give me a B = Saab B 17. Clownen i Simpsons heter Crusty = Tu-134 Crusty. Och mycket riktigt är rysk filmjölk kefir = Kfir.
Måleriarbeten (flügger färg) + torkad gammal färg (flagor) + flagga = MiG-24/MiG-27 Flogger.
stor sydamerikansk fågel = Condor
Svarta fåglar = SR-71 Black Bird
Erik den stores verk = Saab Draken
Akktu Stakki + räv = MiG-31 Foxhound
Och nej, Spitfire härstammar inte ifrån en stad vid Ätrans mynning. Falkenberg ligger vid Ätrans mynning och där bryggs "Falcon" = F-16 Fighting Falcon.
Mac OS X 10.2 hette Jaguar. Damma av saker gör man lättast med en vippa = MFI-10 Vipan.
Var det svårt? :)
Eller har ni kommit på några andra som jag inte har tänkt på?
/Christian i Trollywood