Sida 1 av 1

F 13

Postat: 27 sep 2010, 08:26
av Stickan
Nu är de igång igen.
Åkte runt lite igår på GA F 13.
Nu river man och gräver upp tankarna för bränsledepån på GA F 13.

Re: F 13

Postat: 27 sep 2010, 08:46
av Åba
Jag såg det förra veckan när jag åkte förbi, på väg till grabbens fotbollsträning.
Det ska säkert bli bostäder där, så då måste de väl sanera marken(?)
Om det nu blir bostäder så ligger väl gamla flygledartornet i farozonen oxå?
Det skymmer ju sikten mot Kolmårdsskogarna... :lol:

Re: F 13

Postat: 27 sep 2010, 18:29
av Andy
Det är väl helt naturligt ur miljösynpunkt?

Re: F13

Postat: 27 sep 2010, 22:18
av Bengt Ekbladh
Vad händer med berghangaren?
Redan uthyrd till data företag som tydligen vill in i bergen?

(jämför tex. berget i Gävle, eg. komunalt/länstyrelse "kryp in" men även flyg och marin "samverkande"
(ev. även numera enl. antennerna? )
var o tittade på sista visningen för något år sen
Bengt

Re: F 13

Postat: 29 sep 2010, 19:17
av Åba
Bengt Ekbladh skrev:Vad händer med berghangaren?
Vad jag har hört, så behålls samtliga berghangarer (inte bara Bråvallas alltså) i militär drift tills vidare.
Nån som har någon annan info?
Det investerades ju mycket pengar till att Gripen-anpassa F 13-berghangaren ung. ett år innan nedläggning... :?
Är väl inget nytt iofs när det gäller politiker och långsiktighet...
Med det så menar jag att det väl är synd att avyttra en sån anläggning till civil verksamhet, även om driften är kostsam(?)

Re: F 13

Postat: 30 sep 2010, 12:53
av Fredrik Lager
Åba skrev:
Bengt Ekbladh skrev:Vad händer med berghangaren?
Vad jag har hört, så behålls samtliga berghangarer (inte bara Bråvallas alltså) i militär drift tills vidare.
Nån som har någon annan info?
Det investerades ju mycket pengar till att Gripen-anpassa F 13-berghangaren ung. ett år innan nedläggning... :?
Är väl inget nytt iofs när det gäller politiker och långsiktighet...
Med det så menar jag att det väl är synd att avyttra en sån anläggning till civil verksamhet, även om driften är kostsam(?)
Av de bergshangarerna som fortfarande är i bruk dvs F 8, F 13 och F 16 så är det nog bara F 16 som än så länge är säker. På gamla fina F 8 Barkarby håller man på och bygger bostads- och rekreationsområden så det är troligtvis bara en tidsfråga innan FMLOG får/måste flytta, jag har även hört att man redan flyttat en del av sin versamhet till F 16.

Göran Persson har en gång sagt "saknas det en miljard i statsbudgeten så tar man den från försvaret". Vet visserligen inte om detta är ett generellt politiskt begrepp, men om det är så kan man nog räkna med att F 13 bergshangar också sätts ut till försäljning. Det är dyrt med bergshangarer.

Mvh
Fredrik Lager

Re: F 13

Postat: 30 sep 2010, 19:36
av Roger Andreasson
Fredrik Lager skrev:
Åba skrev:
Bengt Ekbladh skrev:Vad händer med berghangaren?
På gamla fina F 8 Barkarby håller man på och bygger bostads- och rekreationsområden så det är troligtvis bara en tidsfråga innan FMLOG får/måste flytta, jag har även hört att man redan flyttat en del av sin versamhet till F 16.
Intressant, det är ett tag sen nu men jag läste några dokument från Järfälla kommun om det blivande bostadsområdet på fältet och man tog upp problemet med tunga lastbilstransporter till FMLOG's anläggningar men att man tänkte lösa det och jag fick intrycket att verksamheten skulle vara kvar. Men nu är det som sagt inte färska dokument jag läst och nya parametrar har nog kommit in i bilden. Berganläggningen kanske är något för Telefortress eller liknande företag att investera i?

mvh
Roger

Re: F 13

Postat: 05 okt 2010, 21:12
av Åba
Hade vägarna förbi gamla bränsledepån på fd F 13 idag, och passade på att dokumentera...
Som man ser på filmen så har man bl a fått upp tankarna, och då kom jag att tänka på en historia från min far:
Under det glada 80-talet när man flög som intensivast med Viggen, så kördes det tankbil med släp 11(!) gånger samma dag, mellan ovan nämnda depå och cisternerna nere vid hamnen.
Hur många kubikmeter MC77 rymde en tankbil egentligen?
Tanken svindlar!

http://www.youtube.com/watch?v=QY7_Amd-c4g

Re: F 13

Postat: 05 okt 2010, 21:47
av Nicklas Lennartsson
En annan nyhet inom området är en hel drös med irriterande fartgupp av mindre modell. Det första blev rätt kännbart när man i vanligt maner svängde in på området..
Har även sett att tankanläggningarna vid bergplattan/Martin Röd är borta.

Re: F 13

Postat: 05 okt 2010, 22:03
av Bengt Ekbladh
Åba skrev:Hade vägarna förbi gamla bränsledepån på fd F 13 idag, och passade på att dokumentera...
Som man ser på filmen så har man bl a fått upp tankarna, och då kom jag att tänka på en historia från min far:
Under det glada 80-talet när man flög som intensivast med Viggen, så kördes det tankbil med släp 11(!) gånger samma dag, mellan ovan nämnda depå och cisternerna nere vid hamnen.
Hur många kubikmeter MC77 rymde en tankbil egentligen?
Tanken svindlar!
http://www.youtube.com/watch?v=QY7_Amd-c4g
Hade man inte övergått till de större "betongtankarna isf. gamla rulltankar?
Men även de måste ju fyllas på och 37-an var ju lite törstig.
Inget arrangemang som vid F15 med pipeline direkt från hamnen till flotiljen?

Bengt

Re: F 13

Postat: 05 okt 2010, 22:19
av Åba
Nicklas Lennartsson skrev:En annan nyhet inom området är en hel drös med irriterande fartgupp av mindre modell. Det första blev rätt kännbart när man i vanligt maner svängde in på området..
Jepp. Nu är de vitmålade iaf.
Det var de inte första gången jag fick "smaka" på dom...
Bengt Ekbladh skrev: Inget arrangemang som vid F15 med pipeline direkt från hamnen till flotiljen?

Bengt
Nej, inte vad jag vet...