Sida 1 av 2

TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 07 okt 2010, 07:59
av Jan Forsgren
Hej!

I samband med en kurs för haveriutredare, rullades Pembroke 83013 ned i ett grustag på F 18 Tullinge. Det simulerade haveriet (med motorerna i gång) skedde förmodligen den 28 augusti 1974.

Hur länge låg vraket kvar på Tullinge? En av Alvis Leonides-motorerna finns för övrigt bevarad vid Arlanda Flygsamlingar.

M V H

Jan Forsgren

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 07 okt 2010, 21:02
av thomas lagman
Intressant att veta vilken individ och datum
Det måste ju finnas massor av dokument och bilder från haveriövningen.Var finns dem?

Här är en bild från gropen.Enda bild som jag har tillgång till
Bild

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 07 okt 2010, 21:21
av Peter Liander
Har forskat en del kring Tp 83 de senaste åren. Det datum för haveriövningen som Jan Forsgren nämner är korrekt.

Vet inte hur länge flygplanet fanns kvar. Jag var med när den ena motorn monterades av, tror att det var 1978.

Flygplanet var nummer 83013, som kom från F 15 i Söderhamn och var märkt 83 på fenan.

Mvh
Peter Liander

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 08 okt 2010, 10:43
av Christer Malm
Hej,
En artikel om övningen finns i Dagens Nyheter den 29 augusti 1974 med tre bilder. Enligt bilderna hade flygplanet anropssignal 81.
En artikel i DN från 7 oktober 1982 visar en haveriövning med en Tp 83 från F 8 på F 18 som sattes i brand. Samma flygplan ?
En artikel med tre bilder lär finnas Flygrevyn 7/1974. Jag skall se on jag kan hitta tidningen.
MVH Christer

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 08 okt 2010, 18:27
av Peter Liander
Hm, Christer - är du säker på att anropsnumret verkligen är 81 på bilderna? Jag hävdar att det faktiskt var flygplanet Olle 83 som läts köra över kanten ner i grusgropen i augusti 1974.

Med allra största sannolikhet var det samma flygplan som eldades i den senare övningen som du nämner. Har svårt att tro att ett annat flygplansskrov transporterades dit, men helt säker kan man ju inte vara. Finns det några bilder till artikeln från 1982?'

/Peter

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 08 okt 2010, 22:26
av Bengt Ekbladh
Peter Liander skrev:Hm, Christer - är du säker på att anropsnumret verkligen är 81 på bilderna? Jag hävdar att det faktiskt var flygplanet Olle 83 som läts köra över kanten ner i grusgropen i augusti 1974.
Med allra största sannolikhet var det samma flygplan som eldades i den senare övningen som du nämner. Har svårt att tro att ett annat flygplansskrov transporterades dit, men helt säker kan man ju inte vara. Finns det några bilder till artikeln från 1982?'/Peter
Denna "tipp över kanten haveriutredning" är ju rätt känd .
Har sett den flera ggr. , men kan just nu inte hitta rätt!
min minnesbild känner inte igen "sig mot bilden" som visas.

En titt i Kontakt 90 (febr. 1989) säger:
Olle ,F15-83 ,83013 Avförd 7412-20:skrotad ::i gropen före kass ?

Om vi tittar på 81:or !
83001 avförd 1973-06-29 "fire dump F17 (F8-81)
83011 avförd 1973-12-17 med 32-nos (F1-81)

Om 83:orna sägs, utöver Olle 83
83006 F8, avförd 1973-06-29 (Vip plan)
83014 F6 , avförd 1973-11-06

Vilket var flygplanet som läts sig köras över kanten ner i grusgropen i augusti 1974.
Rätt datum?

Om man tittar i FV-N 1/74 ser man att FOA i sammarbete med F18 o FVM 1973
genomförde många prov o undersökningar just då, och där.
Bl. a för att utröna "lufttryckvågens tryckverkan på flygplan".

>>Försök på utrangerat J35F, märkt fenan som F6? +någon text under. (vit stjärt kon)>>
samt skall även varit publiserat i FOA tidningen.
Vilken individ var det??

mvh¨Bengt

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 08 okt 2010, 22:57
av Peter Liander
Att Tp 83 nummer 83013 är avförd i december 1974 utesluter inte på något vis att flygplanet användes till haveriutredarkursen före december, det handlar egentligen inte om annat än byråkrati.
Jag vet att det var 83013, Olle 83 som låg i gropen och det är samma flygplan som ses på den bild som Tomas Lagman bidragit med. Såg flygplanet på sambandsflygs platta på F 18 en kort tid före övningen, har sett och fotograferat flygplanet i gropen på sommaren 1976 och några år senare varit med när den ena motorn demonterades. Det är odiskutabelt vilket flygplan som användes i augusti 1974.
Bengt, frågan om vilken 35:a som användes det prov du nämner föreslår jag att du flyttar till en egen tråd. Grundfrågan som Jan Forsgren ställt i denna tråd gäller vilket datum flygplanet körde ner i gropen och hur länge flygplanet blev kvar på platsen. Den första frågan är besvarad, den sista frågan fortfarande obesvarad. Tycker vi ägnar fortsättningen av denna tråd till att försöka komma fram till svaret.
/Peter

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 08 okt 2010, 23:50
av Bengt Ekbladh
Peter Liander skrev: Bengt, frågan om vilken 35:a som användes det prov du nämner föreslår jag att du flyttar till en egen tråd. Grundfrågan som Jan Forsgren ställt i denna tråd gäller vilket datum flygplanet körde ner i gropen och hur länge flygplanet blev kvar på platsen. Den första frågan är besvarad, den sista frågan fortfarande obesvarad. Tycker vi ägnar fortsättningen av denna tråd till att försöka komma fram till svaret.
/Peter
Självklart Peter,ville bara belysa att "tydligen hände det en hel del" på F18 den tiden.
Vet också att det sagts att planet var från Söderhamn och att det dokumenterats.

Var är dokumentationen ?
SFF eller FV-N eller tidningar?
Nr 83 eller 81?
(flera plan olika tidpunkter ?)

Angående delning ,fritt fram, men man kan nog belysa ett"fenomen " från olika aspekter?
En åtgärd får ofta földjverkningar?

mvh Bengt

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 09 okt 2010, 09:52
av Mats Averkvist
Kan bekräfta datumet för haveriflygningen enligt artikeln i Flygrevyn: 28 augusti. 83013 nämns också i texten som är skriven av Robert Löfberg, Foto: Kurt Johansson.

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 10 okt 2010, 15:09
av Peter Liander
Av en ren slump råkade jag upptäcka att haveriutredningsövningen med Tp 83 nummer 83013 finns beskrive i SFT 1/96.
Återstår att besvara frågan om hur länge flygplanet fanns kvar i grusgropen.
/Peter

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 10 okt 2010, 18:57
av Bengt Ekbladh
Peter Liander skrev:Av en ren slump råkade jag upptäcka att haveriutredningsövningen med Tp 83 nummer 83013 finns beskrive i SFT 1/96.
Återstår att besvara frågan om hur länge flygplanet fanns kvar i grusgropen./Peter
Bilderna i SFT 1/96 är med all sannolikhet tagna vid "haveritillfället"
Bilden som Thomas visar är av senare tidpunkt:
(jmf presseningar över motorer o cocpit samt rören)
"haveri datum" ej ifrågasatt.

Artikeln säger vidare:
>>Även Pembroke-vraket gjorde god tjänst ett antal år under alltmer minskande realism
som följd av utrustningens försvinnande och mossans inträngande>>

Detta sagt för att man ett antal år före släppt en Sk 16 (står Sk ) med helikopter vid samma ställe.
som studieobjekt.
Det var i detta sammanghang jag nämnde J 35F som också prövades!

Bengt

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 10 okt 2010, 20:34
av Bengt Ekbladh
thomas lagman skrev:....Här är en bild från gropen.Enda bild som jag har tillgång till
Bild
Thomas L kanske kan säga när hans bild är tagen?

Bengt

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 11 okt 2010, 18:47
av Jan Forsgren
Hej!

Tack för alla svar! :D

Dock, när plockades resterna efter 83013 bort från grusgropen?

M V H

Jan Forsgren

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 12 okt 2010, 10:05
av Göran Hansson
Nu är jag här med mina minnen ifrån min värnplikt på F21 -88
Det stod 1 ell er2st Tp 83 (hoppas jag skrev rätt nu :-) ) , stående på "andra sidan fältet" på den gamla tvärbanan på Kallax
kommer dock inte ihåg vilka det var, dock vet jag att en av dom hade St. Erik märket under sidofönstert så troligtvis var den ifrån F8.

Haq det gott

Göran

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 11 jan 2011, 17:48
av Göran Hansson
Göran Hansson skrev:Nu är jag här med mina minnen ifrån min värnplikt på F21 -88
Det stod 1 ell er2st Tp 83 (hoppas jag skrev rätt nu :-) ) , stående på "andra sidan fältet" på den gamla tvärbanan på Kallax
kommer dock inte ihåg vilka det var, dock vet jag att en av dom hade St. Erik märket under sidofönstert så troligtvis var den ifrån F8.
När jag rensade i gamla grejer så hittade jag denna bild, lite nostalgi
skanna0002.jpg
Ha det gott

Göran

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 11 jan 2011, 19:32
av Peter Liander
Hej Göran,

Har studerat märkningens utseende på detta flygplan och jämfört med de bilder jag har av Tp 83. Slutsatsen blev att du sitter i nummer 83015, som under F 8-tiden var märkt med 85 på fenan.

Tack för att du visade bilden. Den gjorde att kan jag lägga till en ny uppgift - och rätta en felaktig - till den sammanställning över varje Tp 83 som jag försöker få så komplett som möjligt.

För den som är intresserad av en annan skrotad Tp 83: http://lae.blogg.se/2011/january/skrote ... -1976.html

Flyghysteriska hälsningar
Peter

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 11 jan 2011, 21:45
av Klas Andersson
Hej!
Kul någon intresserar sej för Pembroke !!
antar du sett den här bilden ?
jag har haft den och några andra vrak bilder från F7 på forumet en gång .... minns inte vilken tråd nu ??
kanske gamla forumet ?

den är tagen av en kompis på F7s brandövningsplats vid en flygdag för rätt länge sedan !!
kufisk nos på den !!

Vill även minnas minst en blivit "uppeldad"på F4 ?
Tror F21 har lite prylar ochså .

En kompis har en komplett körbar ALVIS LEONIDES motor !

http://www.youtube.com/watch?v=YVD5a2OI ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=TZRviiqg ... re=related

Själv har jag nog ett par nya däck !

Bild[/img]Bild

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 11 jan 2011, 23:00
av Peter Liander
Hej Klas,

Flygplanet på din bild är 83016. Har fotograferat den själv för många år sedan. Just denna Tp 83 användes bland annat för olika typer av prov, därav den ovanliga nosen. Vet däremot inte hur länge flygplanet var kvar på Såtenäs.

Den Tp 83 på F 4 som du nämner, är nämnd i bloggen jag tipsade om.

/Peter

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 12 jan 2011, 00:11
av Martin Hellberg
Hej Peter och Klas!
Jag såg Pembroken på Såtenäs sommaren 1990...
...samt en drös med 35.or
Martin Hellberg, Backamo

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 17 jan 2011, 14:31
av Christer Sidelöv
Här är några aldrig tidigare publicerade eller förevisade (eller ens kopierade) bilder från när 83013 togs av daga 28 augusti 1974 på F 18. Remmarna som hänger bakom huvudställen användes för att hålla fast flygplanet då "motorerna" varvades upp.

Lägg märke till på sista bilden hur det står några orädda typer intill kanten till gropen när det kommer en herrelös Pembroke skuttande över gräset mot dom. För övrigt vet jag att det även finns 16 mm film på det här tilltaget.

Bild

Bild

Bild


Det är förstås fritt fram att ifrågasätta såväl datum, årtal, plats, FV-nummer, flottiljsiffra, fenkod eller att det verkligen är en TP 83 och inte en folkabuss för den som vill. ;-)

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 17 jan 2011, 19:56
av Fredric Lagerquist
...och fortsättningen fångad av Kurt Johanssons kamera, publicerat i Flygrevyn 7/1974.

Bild

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 17 jan 2011, 21:22
av thomas lagman
Kul att få reda på så mycket.Mycket fina bilder från Christer.Bra att du har sparat dina F18 bilder sjölv eftersom F18 fotoarkiv verkar spårlöst borta
Den enda bild som finns angående haveriövningen på krigsarkivet i F18 mappen är denna.
Tp 83 pembroke
Tp 83 pembroke

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 18 jan 2011, 00:21
av Christer Sidelöv
Bilderna jag lagt upp togs av F 18 flottiljfotograf Arne Skogsberg. Själv kom jag till F 18 från F 7 veckan efter "haveriet" för tjänstgöring på fotoavdelningen. Negativen är tagna i 6X6 format och är egentligen inte särskilt bra. Långt avstånd i motljus och underexponerade. Jag visste inte ens då att dom fanns föränn Arne skulle kasta dom! Han tyckte inte de var värda att spara! Av nån anledning tänkte jag faktiskt att det kanske går att "göra nåt åt dem senare" och la beslag på dom. Att de ser så pass hyffsade ut här är photoshopmagi!

Att F 18 gamla fotoarkiv i sann Nordenskjöldanda är försvunnet är dubbelt tragiskt. Där fanns nämligen även F 2 hela fotoarkiv med mängder av glasplåtar och vanliga negativ samt en del diabilder. Detta berodde helt enkelt på att Arne hade varit F 2 fotograf fram till nedläggning där och därefter tagit över tjänsten i Tullinge varvid hela utrustningen och arkiven från båda flottiljerna slogs ihop. Jag är tveksam till att han var kvar när man stängde butiken 1986. Om inte så skulle det inte förvåna mig alls om allt hamnade i en container. :-(

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 01 feb 2011, 21:24
av thomas lagman
Nu har jag lyckats få låna en 16 mm film från Kungliga Tekniska Högskolans haveriövning.Den har jag överfört till dataformat.
Om teknik och tid finns tänkte jag visa den nu på Söndag den 6/2 på Armemuseum i samband SFF stockholm möte 14:00 med tema F 18
Filmen är 4 min lång.

Re: TP 83 Pembroke 83013 på Tullinge 1974

Postat: 02 feb 2011, 05:40
av Christer Sidelöv
thomas lagman skrev:Nu har jag lyckats få låna en 16 mm film från Kungliga Tekniska Högskolans haveriövning.Den har jag överfört till dataformat.
Om teknik och tid finns tänkte jag visa den nu på Söndag den 6/2 på Armemuseum i samband SFF stockholm möte 14:00 med tema F 18
Filmen är 4 min lång.


Yep, det är den filmen jag avser i inlägget ovan! Känner till o med igen Filmtekniks handskrivna etikett. Den där fick jag köra åtskilliga gånger i instruktionsverkstan på F 18, dvs i exakt samma lokal där FVMs Sk 14 renoverades långt senare. Eftersom filmen är stum och bara några minuter lång brukade jag även köra den baklänges direkt efter, i stället för att ta ur den och spola tillbaka den. Mycket populärt oavsett vem som såg den då ena motorn suger in röken varefter vingar och kropp plötsligt rätar ut sig och hela flygplanet tar ett galant skutt baklänges upp ur gropen. :D