Sida 1 av 1

Målning A32

Postat: 11 okt 2010, 08:58
av ecafrze
Har sett på olika bilder att målningen skilde sig en hel del mellan olika A32-individer. Till exempel så verkar det ha varit lite si och så med maskeringens noggrannhet på bakkroppen. Samtliga kärror från F7 verkar dessutom ha omålade huvar. Varför var det på detta viset? Fanns det någon konsekvens i målandet överhuvudtaget?

MVH
Fredrik

Re: Målning A32

Postat: 11 okt 2010, 13:00
av Björn Ek
Hej,

Till att börja med så fanns det givetvis en korrekt målningsbeskrivning för A 32A.

Dom flesta individer blev målade efter leverans från SAAB, och då på olika platser i Sverige beroende på resurser.
Orsaken till att inte SAAB målade A 32A före leverans låg i det faktum att SAAB vid tidpunkten inte hade sin målningsverkstad färdigställd.
Endast i slutet på leveransperioden för A 32A kunde SAAB erbjuda målning före leverans.
Vissa individer flög också omålade i förbandstjänst initiellt innan beslut om målning togs. Detta gäller framförallt vid F17 men även F7.
Dom variationer du sett beror just på det faktum att flygplanen målats på olika ställen och av olika personer som då tolkat målningsinstruktionerna olika
och/eller varit mer eller mindre noggrann. Att huvram och ram runt frontrutor lämnats omålade ligger helt och hållet i det faktum att det blir betydligt enklare att maskera.
Maskeringslinjen på bakkroppen har gjorts på "fri hand" med tejp och beroende på metod så blir den linjen svängd eller rak även om den börjar och slutar i samma punkter.
Andra avvikelser som förekommit är vingspetsarnas undersidor som skulle målas, men det finns individer som hade omålad undersida på vingspetsarna.
Samma orsak ligger bakom även här
Efter ett antal år i tjänst upptäcktes problem med korrosion i området framför luftintaget. Dels orsakat av errosion, men också av krutgaser från kanonerna.
Man beslöt då att vid ommålning eller bättringsmålning låta måla detta område vilket inte var fallet från början.