Sida 1 av 1
J32B? 32-605
Postat: 01 nov 2010, 16:28
av Daniel Mattsson
Hallåj!
Som fler av er säkert känner till så har det legat en ving-klippt Lans på Malmen, bakom FVM.
Denna har nu fått ett nytt hem under tak, närmaste bestämt i Årsta utanför Stockholm.
Jag tänkte höra med den samlade skaran här på forumet om någon känner till mer om denna individ än det jag redan lyckats luska fram med vår vän Googles hjälp.
Här är den info jag har hitills:
Modell: J32B Lansen
Tillverkningsnummer: 605
Serienummer: 32-605
Tillverkad: ?
I tjänst: ?
Ur tjänst: ?
Första flygning: ?
Sista flygning: ?
Tjänst:
19XX F15 Söderhamn, anropssignal ?
19XX F3 Malmen, anropssignal Ceasar 26
Tacksam för all info, och skulle bli överlycklig om det visar sig att någon t.o.m. sitter på en bild på denna individ
Mvh
Daniel
Ordförande
Ideella föreningen Swesim
Re: J32B? 32-605
Postat: 01 nov 2010, 17:27
av Tommy Johansson - ToJ
Har faktiskt missat att Ni (?) har "tagit" denna, byggs den om till en sim?
Har följande:
Tillverkningsnr: 32605
Reg-nummer : 32605
Överlämnad till KFF / F 1 : 600222
Godkänd : 600304
F 1 - 05 fr. 6002xx
F 4 - 05 fr xxxxxx
F 15 - 66 fr. xxxxxx (Målflyget)
F 3 - 26 fr. xxxxxx (Målflyget)
F 13 - 26 fr. xxxxxx (Målflyget)
F 16 - 26 fr. 93xxxx (Målflyget)
sista registrerade flygning 970827
Någon som kanske kan fylla på mer?
mvh
Tommy
Re: J32B? 32-605
Postat: 01 nov 2010, 17:42
av Daniel Mattsson
Stort tack Tommy, mycket bra info där!
Tommy Johansson - ToJ skrev:Har faktiskt missat att Ni (?) har "tagit" denna, byggs den om till en sim?
Ja precis, vi "räddade" den från att gå till skrot eftersom områden där den stått uppställd inte längre var till FVMs förfogande som jag förstod det.
Så nu hoppas vi på att kunna bygga en simulator av den, vilket blir ett betydligt roligare slut än den hade fått annars (skroten).
Re: J32B? 32-605
Postat: 01 nov 2010, 23:11
av Kenneth Göransson
Ett foto jag tog på flygdagen på F5 15 juni 1986
samt
detta från 1991
Re: J32B? 32-605
Postat: 02 nov 2010, 13:50
av Daniel Mattsson
Kenneth Göransson skrev:Ett foto jag tog på flygdagen på F5 15 juni 1986
samt
detta från 1991
Trevligt, tackar!
Skulle det vara OK om vi använde din bild på vår hemsida för att visa hur flygplanet såg ut när det var aktivt?
Skriver givetvis ditt namn om du vill.
Re: J32B? 32-605
Postat: 02 nov 2010, 16:17
av Kenneth Göransson
Helt OK med fotot. Hör av dig på min
blogg, så kan vi ordna det med en bättre skanning.
Re: J32B? 32-605
Postat: 02 nov 2010, 16:42
av Daniel Mattsson
Sagt och gjort!
Om nån vill se bilder på flytten och det nya hemmet finns det nu här:
http://blogg.swesim.se
Re: J32B? 32-605
Postat: 03 nov 2010, 17:50
av Björn Zetterberg
Hej Daniel
Lite kuriosa om 32605, J32 fans i A32, J32 och S32 utförande, men ingen SK variant.
För att lära nya piloter att flyga J32, kunde man med en "DK-satts" monterade en styrspak och pedaler i navigatörsplatsen och vips hade man en kärra med dubbelkomando. Först togs radarindikatorn och lite andra instrument bort.
Nu var det så att just 32605, största delen av tiden på F1 var just en DK-kärra.
Björn
Re: J32B? 32-605
Postat: 03 nov 2010, 18:08
av Fredric Lagerquist
Björn Zetterberg skrev:Hej Daniel
Lite kuriosa om 32605, J32 fans i A32, J32 och S32 utförande, men ingen SK variant.
För att lära nya piloter att flyga J32, kunde man med en "DK-satts" monterade en styrspak och pedaler i navigatörsplatsen och vips hade man en kärra med dubbelkomando. Först togs radarindikatorn och lite andra instrument bort.
Nu var det så att just 32605, största delen av tiden på F1 var just en DK-kärra.
Björn
32605 var väl en de J 32B som behöll sin DK-status även under sin tid hos MFD. Tror det var tre fpl, fenkoder i 20-serien. Ej moddade till D- (fenkoder i 30-serien) eller E-version.
Re: J32B? 32-605
Postat: 03 nov 2010, 18:46
av Bengt Ekbladh
Kan någon bidra med kass. datumet också?
Saknar kass-datum på de flesta av "mål-planen"
Finns fler ex. på plan som i huvudsak använts till DK uppgifter?
Bengt
Re: J32B? 32-605
Postat: 04 nov 2010, 12:40
av Jonas Lundh
Björn Zetterberg skrev:Hej Daniel
Lite kuriosa om 32605, J32 fans i A32, J32 och S32 utförande, men ingen SK variant.
För att lära nya piloter att flyga J32, kunde man med en "DK-satts" monterade en styrspak och pedaler i navigatörsplatsen och vips hade man en kärra med dubbelkomando. Först togs radarindikatorn och lite andra instrument bort.
Nu var det så att just 32605, största delen av tiden på F1 var just en DK-kärra.
Björn
32605 i nuvarande skick är rätt urplockad, men länkaget styrspakar och roderpedaler är faktiskt intakt. Vår plan i nuläget är att behålla DK funktionen. Vore intressant om det finns bilder från baksits (eller framsits) från F1 tiden.
//Jonas
Re: J32B? 32-605
Postat: 04 nov 2010, 21:26
av Tommy Johansson - ToJ
J-igt kul att Ni kunde "rädda" kärran!
Har knutit mig till er på facebook, för att förhoppningsvis kunna följa Ert jobb där?
/ Tommy
Re: J32B? 32-605
Postat: 08 nov 2010, 18:35
av Björn Ek
Hej,
Kul att ni fick ta reda på kroppen så att den inte hamnade i tuggen.
Har tillbringat några pass i baksits på 32605 som var en utav tre maskiner som behölls i ren B version ända till slutet.
Dessa hade DK installation, med det undantaget att styrspaken och gasreglaget aldrig var monterade när det inte pågick inflygning av piloter.
Det gick dock att flyga med handen på styrspaksfästet, men det blev lite tungt utan styspakens hävarm.
En annan 32:a som också har DK utrustning är 32070 som görs flygklar av swafhf på F7. Sen flyger fortfarande 32542 vilken också har DK.