ABA-nödlandningar i Finska viken sommaren 1925
Postat: 05 nov 2010, 21:08
Hoppas någon kan reda ut följande:
Enligt Albin Ahrenbergs "Ett flygarliv" (Allhems Förlag 1957, sidorna 146-147) skall hela 3 (tre!) stycken Junkers-passagerarplan (eller hela ABA:s dåtida flotta) sommaren 1925 i tur och ordning ha nödlandat vid "Vinö nära Hogland". Två plan var spårlöst försvunna i några timmars tid, innan man hittade en fungerande telefon. Enligt AA hade följande hänt (i korthet):
- plan ett från Stockholm till Helsingfors fick motorstopp på morgonen och måste nödlanda,
- plan två från Helsingfors till Stockholm såg plan ett på vattnet, landade för se efter vad som hänt, och drev på land så att ett skevroder skadades
- plan tre (Ahrenberg) fick meddelande från Helsingfors om plan ett och två, och flög ut (tydligen från Stockholm) med mekaniker och reservdelar, men fick nu sin tur motorstopp! En segelbåt tog Ahrenbergs plan på släp, men planet drev baklänges mot en klippa och ett höjdroder bröts sönder.
Nu hjälpte inget annat än att öppna förpackningarna med nödproviant, och försöka ordna övernattning för passagerarna på det kala skäret. Turligt nog hjälpte en lokal spritsmugglare till med andlig och lekamlig underhållning! Enligt AA trivdes passagerarna med överraskningsprogrammet med friska morgonbad i havet!
Ett helt höjdroder hämtades nästa morgon av Aero-piloten Gunnar Lihr, som i sin tur var på väg från Helsingfors till Stockholm. Efter snabbreparationer lyckades alla tre plan så småningom ta sig fram till Lindarängen.
Mina kommentarer:
- det högst osannolikt att nödlandningen skulle ha skett vid Hogland som ligger mitt ute i Finska viken, söder om Kotka, dvs. ca 130 km ÖSTEROM Helsingfors (det är svårt, för att inte säga omöjligt att tänka sig att flygplan på väg mellan Stockholm och Helsingfors skulle ha kommit ens i närheten av Hogland). Snarare kan nödlandningen ha skett nära VÄNÖ ca 20 km VÄSTEROM Hitis, dvs söder om Åbo.
Hoppas att någon berätta var och när den omskrivna nödlandningen inträffade,
mvh
Callle Geust
Enligt Albin Ahrenbergs "Ett flygarliv" (Allhems Förlag 1957, sidorna 146-147) skall hela 3 (tre!) stycken Junkers-passagerarplan (eller hela ABA:s dåtida flotta) sommaren 1925 i tur och ordning ha nödlandat vid "Vinö nära Hogland". Två plan var spårlöst försvunna i några timmars tid, innan man hittade en fungerande telefon. Enligt AA hade följande hänt (i korthet):
- plan ett från Stockholm till Helsingfors fick motorstopp på morgonen och måste nödlanda,
- plan två från Helsingfors till Stockholm såg plan ett på vattnet, landade för se efter vad som hänt, och drev på land så att ett skevroder skadades
- plan tre (Ahrenberg) fick meddelande från Helsingfors om plan ett och två, och flög ut (tydligen från Stockholm) med mekaniker och reservdelar, men fick nu sin tur motorstopp! En segelbåt tog Ahrenbergs plan på släp, men planet drev baklänges mot en klippa och ett höjdroder bröts sönder.
Nu hjälpte inget annat än att öppna förpackningarna med nödproviant, och försöka ordna övernattning för passagerarna på det kala skäret. Turligt nog hjälpte en lokal spritsmugglare till med andlig och lekamlig underhållning! Enligt AA trivdes passagerarna med överraskningsprogrammet med friska morgonbad i havet!
Ett helt höjdroder hämtades nästa morgon av Aero-piloten Gunnar Lihr, som i sin tur var på väg från Helsingfors till Stockholm. Efter snabbreparationer lyckades alla tre plan så småningom ta sig fram till Lindarängen.
Mina kommentarer:
- det högst osannolikt att nödlandningen skulle ha skett vid Hogland som ligger mitt ute i Finska viken, söder om Kotka, dvs. ca 130 km ÖSTEROM Helsingfors (det är svårt, för att inte säga omöjligt att tänka sig att flygplan på väg mellan Stockholm och Helsingfors skulle ha kommit ens i närheten av Hogland). Snarare kan nödlandningen ha skett nära VÄNÖ ca 20 km VÄSTEROM Hitis, dvs söder om Åbo.
Hoppas att någon berätta var och när den omskrivna nödlandningen inträffade,
mvh
Callle Geust