Sida 1 av 1

Kortbanorna vid Lidköping

Postat: 13 nov 2010, 21:40
av Christian S
Idag fick jag se att Trafikverket, möjligen på uppdrag av FortV, har bilat upp alla vändfickor eller vad man kan kalla dem i varje ände av kortbanorna på Rv44 mellan Grästorp och Lidköping. Alla vändfickor utom två var uppbilade eller asfalten uppgrävd. Alla elinstallationer var borta. Är detta ett led i avvecklingen av vägbassystemen eller klarar sig Gripen utan p-fickor vid kortbanorna?

Re: Kortbanorna vid Lidköping

Postat: 14 nov 2010, 12:55
av Emil Lindberg

Re: Kortbanorna vid Lidköping

Postat: 14 nov 2010, 14:46
av Andy
Förstår inte varför man tar bort asfaltsytor vid sidan om trafikerad väg, mycke kan man lämna kvar för det är ju trots allt bra avställningsytor för yrkestrafik mm. Däremot förstår jag inte varför man inte tar bort asfalt från gamla baser i skogar, det ser för illa ut att lämna kvar, det fyller ju absolut inget syfte längre.

Re: Kortbanorna vid Lidköping

Postat: 14 nov 2010, 19:15
av olof52
Andy skrev:Förstår inte varför man tar bort asfaltsytor vid sidan om trafikerad väg, mycke kan man lämna kvar för det är ju trots allt bra avställningsytor för yrkestrafik mm. Däremot förstår jag inte varför man inte tar bort asfalt från gamla baser i skogar, det ser för illa ut att lämna kvar, det fyller ju absolut inget syfte längre.
Hej, det finns "pengar" i att återvinna asfalten. Kan nyttjas (blandas upp) i ny beläggning.
mvh Olof

Re: Kortbanorna vid Lidköping

Postat: 14 nov 2010, 22:43
av Roger Andreasson
Dessutom spar väl försvaret lite pengar när arrendet sägs upp.

/Roger

Re: Kortbanorna vid Lidköping

Postat: 14 nov 2010, 22:53
av Bengt Ekbladh
Christian S skrev:....eller klarar sig Gripen utan p-fickor vid kortbanorna?
Eller är de tänkta att användas överhuvud taget ?

Bengt

Re: Kortbanorna vid Lidköping

Postat: 15 nov 2010, 18:40
av Andy
Vad menar han med detta ¨ Henrik Gebhardt, informationschef på Skaraborgs Flygflottilj F7, uppger att det inte längre finns några landningshjälpmedel på basen¨ han säger ju det är en övningsbas?

Re: Kortbanorna vid Lidköping

Postat: 20 nov 2010, 02:43
av Carl-Johan
Christian S skrev:Idag fick jag se att Trafikverket, möjligen på uppdrag av FortV, har bilat upp alla vändfickor eller vad man kan kalla dem i varje ände av kortbanorna på Rv44 mellan Grästorp och Lidköping. Alla vändfickor utom två var uppbilade eller asfalten uppgrävd. Alla elinstallationer var borta. Är detta ett led i avvecklingen av vägbassystemen eller klarar sig Gripen utan p-fickor vid kortbanorna?
Vägverket vill inte ha kvar dessa fickor av säkerhetsskäll. Tyvärr används dom ofta olovligt till att ställa upp släp och annan maskin utrustning.

Vägbas systemet är väl redan idag mer eller mindre avvecklat?

Hade jag varit FV ledningen så hade jag resonerat så att den lilla flygplansflotta vi har skulle vid behov klara sig med dom civila flygplatser som finns i Sverige.

Har dom BAS 90 anläggningar som finns runt om i Sverige sparats eller har man stängt och pluggat dom med?

Re: Kortbanorna vid Lidköping

Postat: 20 nov 2010, 13:54
av Emil Lindberg
Carl-Johan skrev:Hade jag varit FV ledningen så hade jag resonerat så att den lilla flygplansflotta vi har skulle vid behov klara sig med dom civila flygplatser som finns i Sverige.
Fast dessa flygplatser har ju i många fall inte "inbyggda" möjligheter till att "gömma" flygplanen på tillbakadragna (ca 1-3 km från banan) och spridda klargöringsplatser. Vidare saknas fortifierade ledningsplatser, ammunitionsförråd, m.m. Vid basering på flygplatser utan sådana möjligheter är flygplanen, förbanden som betjänar dem och kringutrustning således väldigt sårbara för så enkla vapentyper som granatkastare, manuellt utplacerade sprängladdningar eller liknande.
Carl-Johan skrev:Har dom BAS 90 anläggningar som finns runt om i Sverige sparats eller har man stängt och pluggat dom med?
Idags finns endast följande militära flygplatser/flygbaser kvar: Ronneby, Hagshult, Visby, Såtenäs, Malmen, Uppsala, Jokkmokk, Luleå och Vidsel. Karlsborg har återuppstått som övningsbas.
Vissa av dessa anpassades under 1980-/1990-talet i varierande utsträckning mot Bas 90-systemet. Men som du ser i denna tråd som sker rivning av krigsrelaterade objekt, såsom t.ex klargöringsplatser, även inom de militära flygplatser som finns kvar. Och på många ställen har man helt enkelt slutat underhålla krigsrelaterade objekt och system.