Försvarets "rätt" till ditt civila plan ?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Försvarets "rätt" till ditt civila plan ?
Hej.
Först ett ordagrant citat ur en tidning 22-08-1925 ! (Arbetarbladet)
>>Inga militära invändningar mot luftdroskorna.
Marinstabschefen och Generalstabschefen tillstyrker --den senare dock under vissa vilkor--
Freys hyrverks aktiebolags ansökan om tillstånd att utöva yrkesmässig lufttrafik.
Som vilkor för tillståndet uppsätter Generalsabschefen bl.a. att
flygplanen skola ha Svensk nationalitet och vid krig på anmodan omedelbart ställas till statens förfogande.
Förare och mekaniker skola vara Svenska medborgare med hemvist i Sverge>>
Redan vid 1:a Vk utbrott kom ju några plan i försvaret tjänst.
Instiftade man då en lag om det eller fanns en sådan redan före?
Ovan syns tydligen vad som gällde 1925.
och vid 2: Vk utbrott "rekvirerades ett antal civila kärror.
Om man tänker på SAS , så har sagts att Sveriges del (3 sjundedelar) skulle tas i anspråk.
Hade man varit förutseende redan 1913-14, eller "togs man på sängen"?
Gäller samma bestämmelse ännu, naturligtvis med vissa mod. ex. HKP?
Rekviering gäller väl även tex.
lastbilar, bussar o arbetsmaskiner?
Bengt
Först ett ordagrant citat ur en tidning 22-08-1925 ! (Arbetarbladet)
>>Inga militära invändningar mot luftdroskorna.
Marinstabschefen och Generalstabschefen tillstyrker --den senare dock under vissa vilkor--
Freys hyrverks aktiebolags ansökan om tillstånd att utöva yrkesmässig lufttrafik.
Som vilkor för tillståndet uppsätter Generalsabschefen bl.a. att
flygplanen skola ha Svensk nationalitet och vid krig på anmodan omedelbart ställas till statens förfogande.
Förare och mekaniker skola vara Svenska medborgare med hemvist i Sverge>>
Redan vid 1:a Vk utbrott kom ju några plan i försvaret tjänst.
Instiftade man då en lag om det eller fanns en sådan redan före?
Ovan syns tydligen vad som gällde 1925.
och vid 2: Vk utbrott "rekvirerades ett antal civila kärror.
Om man tänker på SAS , så har sagts att Sveriges del (3 sjundedelar) skulle tas i anspråk.
Hade man varit förutseende redan 1913-14, eller "togs man på sängen"?
Gäller samma bestämmelse ännu, naturligtvis med vissa mod. ex. HKP?
Rekviering gäller väl även tex.
lastbilar, bussar o arbetsmaskiner?
Bengt
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: Försvarets "rätt" till ditt civila plan ?
Intressant delfråga då endast ett fåtal maskiner i SAS-flottan nuförtiden är SE-registrerade, långt ifrån 3 sjundedelar.Bengt Ekbladh skrev:.
Om man tänker på SAS , så har sagts att Sveriges del (3 sjundedelar) skulle tas i anspråk.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:25
- Ort: Sävedalen
Re: Försvarets "rätt" till ditt civila plan ?
Till och med personbilar kunde rekvireras vid krigsfara o mobilisering, min saligen skrotade SAAB 900C av årsmodell1987 var under större delen av sin driftstid millitär reserv. Med jämna mellanrum kom det en ny order med uppgift om inställelseplats och kuponger för allmänt färdmedel för hemfärd efter avlämnandet av bilen. Som tur var blev aldrig detta aktuellt
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 24 feb 2008, 20:31
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: Försvarets "rätt" till ditt civila plan ?
Hej!Bengt Ekbladh skrev:Hej.
Först ett ordagrant citat ur en tidning 22-08-1925 ! (Arbetarbladet)
>>Inga militära invändningar mot luftdroskorna.
Marinstabschefen och Generalstabschefen tillstyrker --den senare dock under vissa vilkor--
Freys hyrverks aktiebolags ansökan om tillstånd att utöva yrkesmässig lufttrafik.
Som vilkor för tillståndet uppsätter Generalsabschefen bl.a. att
flygplanen skola ha Svensk nationalitet och vid krig på anmodan omedelbart ställas till statens förfogande.
Förare och mekaniker skola vara Svenska medborgare med hemvist i Sverge>>
Redan vid 1:a Vk utbrott kom ju några plan i försvaret tjänst.
Instiftade man då en lag om det eller fanns en sådan redan före?
Ovan syns tydligen vad som gällde 1925.
och vid 2: Vk utbrott "rekvirerades ett antal civila kärror.
Om man tänker på SAS , så har sagts att Sveriges del (3 sjundedelar) skulle tas i anspråk.
Hade man varit förutseende redan 1913-14, eller "togs man på sängen"?
Gäller samma bestämmelse ännu, naturligtvis med vissa mod. ex. HKP?
Rekviering gäller väl även tex.
lastbilar, bussar o arbetsmaskiner?
Bengt
Då hela invasionsförsvaret är skrot och allmänavärnplikten borta, så är med all sannolikhet även krigsplaceringen av fordon, flygplan och helikoptrar också borttagen. Att skaffa fram flygplan och helikoptrar av civile karaktär borde i dag var tämligen enkel. Några samtal och du kan ha 10 st begagnade 747 inom 5 arbetsdagar till dit förfogande! Bättre begagnade fordon finns ju hos varje bilhandlare i överflöd idag. Så det hela vore en tämligen enkel anskaffning som FMV borde klara utan förseningar.
//Carl-Johan
Carl-Johan Lagerkvist
Re: Försvarets "rätt" till ditt civila plan ?
Tack Carl-Johan.Carl-Johan skrev: Hej!
Då hela invasionsförsvaret är skrot och allmänavärnplikten borta, så är med all sannolikhet även krigsplaceringen av fordon, flygplan och helikoptrar också borttagen. Att skaffa fram flygplan och helikoptrar av civile karaktär borde i dag var tämligen enkel. Några samtal och du kan ha 10 st begagnade 747 inom 5 arbetsdagar till dit förfogande! Bättre begagnade fordon finns ju hos varje bilhandlare i överflöd idag. Så det hela vore en tämligen enkel anskaffning som FMV borde klara utan förseningar.
//Carl-Johan
>>Några samtal och du kan ha 10 st begagnade 747 inom 5 arbetsdagar till dit förfogande!>>
'
Vid storkonflikt kan det nog bli "huggsexa" om dessa 10 !
Du har ju helt rätt i att tillgången på plan/fordon är "något" annorlunda än 1914.
Problemet är väl bränslet, beredskapslagrens storlek är väl minimum eller?
Är egentligen ute efter när lagen inrättades o hur den tillämpades samt "utvecklades",
dvs byggdes på med flera "produkter".
Samt , var det vanligt med följande krav:
>>Som vilkor för tillståndet uppsätter Generalsabschefen bl.a. att
flygplanen skola ha Svensk nationalitet och vid krig på anmodan omedelbart ställas till statens förfogande.
Förare och mekaniker skola vara Svenska medborgare med hemvist i Sverge>>
Som en egen kommentar tror jag inte Staten/Försvaret uppgivit rekvierings-lagen vid nödläge.
Bengt
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 24 feb 2008, 20:31
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: Försvarets "rätt" till ditt civila plan ?
Hej igen!Bengt Ekbladh skrev:Tack Carl-Johan.Carl-Johan skrev: Hej!
Då hela invasionsförsvaret är skrot och allmänavärnplikten borta, så är med all sannolikhet även krigsplaceringen av fordon, flygplan och helikoptrar också borttagen. Att skaffa fram flygplan och helikoptrar av civile karaktär borde i dag var tämligen enkel. Några samtal och du kan ha 10 st begagnade 747 inom 5 arbetsdagar till dit förfogande! Bättre begagnade fordon finns ju hos varje bilhandlare i överflöd idag. Så det hela vore en tämligen enkel anskaffning som FMV borde klara utan förseningar.
//Carl-Johan
>>Några samtal och du kan ha 10 st begagnade 747 inom 5 arbetsdagar till dit förfogande!>>
'
Vid storkonflikt kan det nog bli "huggsexa" om dessa 10 !
Du har ju helt rätt i att tillgången på plan/fordon är "något" annorlunda än 1914.
Problemet är väl bränslet, beredskapslagrens storlek är väl minimum eller?
Är egentligen ute efter när lagen inrättades o hur den tillämpades samt "utvecklades",
dvs byggdes på med flera "produkter".
Samt , var det vanligt med följande krav:
>>Som vilkor för tillståndet uppsätter Generalsabschefen bl.a. att
flygplanen skola ha Svensk nationalitet och vid krig på anmodan omedelbart ställas till statens förfogande.
Förare och mekaniker skola vara Svenska medborgare med hemvist i Sverge>>
Som en egen kommentar tror jag inte Staten/Försvaret uppgivit rekvierings-lagen vid nödläge.
Bengt
Tja lite snabba sökning hos flygplanshandlare och flygplansleasingfirmor ger mig tillgång till så där 200-300 tyngre flygplan av typen 737 och uppåt.
http://www.speednews.com/SearchEquipmen ... e=Aircraft
Här kan du läs lite om krigsplacerade transport och sambands plan i flygvapnet.
http://www.artiklar.z-bok.se/transport.html
Mvh
Carl-Johan
Carl-Johan Lagerkvist
Re: Försvarets "rätt" till ditt civila plan ?
Hej.
Carl-Johan skrev:
>>Tja lite snabba sökning hos flygplanshandlare och flygplansleasingfirmor ger mig tillgång till så där 200-300 tyngre flygplan av typen 737 och uppåt. >>
Nu ja, ett större krisläge och "horisonten " mörknar betydligt.
Samt behovet är knappast 200 tyngre TP plan.
Skarpt läge och senariot blir, vilka plan är på Svensk grund samt rekvirering.
Återgår till ursprunktfrågan:
Hur såg det ut på 1910--30 talen?
Lennart Andersson har ju beskrivit hur det var typ 40 o 50-tal.
Bengt
Carl-Johan skrev:
>>Tja lite snabba sökning hos flygplanshandlare och flygplansleasingfirmor ger mig tillgång till så där 200-300 tyngre flygplan av typen 737 och uppåt. >>
Nu ja, ett större krisläge och "horisonten " mörknar betydligt.
Samt behovet är knappast 200 tyngre TP plan.
Skarpt läge och senariot blir, vilka plan är på Svensk grund samt rekvirering.
Återgår till ursprunktfrågan:
Hur såg det ut på 1910--30 talen?
Lennart Andersson har ju beskrivit hur det var typ 40 o 50-tal.
Bengt