Sida 1 av 1

SE-AZA - vad hände?

Postat: 28 nov 2010, 10:57
av Fredric Lagerquist
Rolf von Bahr ägde ett halvdussin autogyro, hälften av dem hamnade på olika muséer. SE-AZB finns t ex idag utställd på Hendon, men vad hände med systerkärran SE-AZA? Luftvärdigheten utgick 1952 och denna Cierva C.30A ströks ur civilregstret 58-02-21 som "Ej luftvärdigt sedan mer än tre år".

Re: SE-AZA - vad hände?

Postat: 29 nov 2010, 17:14
av Lars Larsson
Hej!

Det kommer jag ihåg från en artikel i ett gammalt nummer av Flyghistoriskt månadsblad/Flyghistorisk Tidskrift !
Tydligen så sparades den ett tag någonstans för att sedan byggas om till isjakt. Vid en av turerna på sjöisen kom en åskådare fram och tittade in i cockpit, tappade en cigarett, och så var det kört för SE-AZA :-(
Kommer inte ihåg om det stod i artikeln när och var det skedde. Tror inte att det gjorde det.
Har inte mina gamla Flyghistoriskt månadsblad tillgängliga just nu, men skulle tro att det var ett nummer från mitten eller slutet av 90-talet ?


/Lars L

Re: SE-AZA - vad hände?

Postat: 29 nov 2010, 17:38
av Sven-Erik Jönsson
Söker man på SE-AZA i vår databas för Publikationer, så får man två träffar, dels 1/2003 med rubrik "Autogiron i Sverige!", dels 1/1990 rubrik "Autogiron SE-AZA:s tragiska slut".
Det måsta vara den sista som Lars Larsson avser, jag har ännu inte själv haft möjlighet att kontrollera.
Databasen når man via vår hemsida http://www.flyghistoria.org rubriken Publikationer - sök artiklar.
Vid inloggning till fotoarkivet, så kan man även komma åt våra tidskrifter i pdf-format. Än så länge är ett 25-tal årgångar inlagda och kan läsas där, med tiden hoppas jag att alla skall finnas där.

/Sven-Erik Jönsson

Re: SE-AZA - vad hände?

Postat: 30 nov 2010, 08:47
av Fredric Lagerquist
Lars och Sven-Erik - tack för svar och vägledning :-)