Viggen i överlevnadsprogram?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Strigel
Inlägg: 26
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:14

Viggen i överlevnadsprogram?

Inlägg av Strigel »

Hej!

För ett antal år sedan (antingen senare hälften av 1990-talet eller tidigt 2000-tal) såg jag ett överlevnadsprogram i någon av de svenska TV-kanalerna. Vill minnas att det var ett amerikanskt eller engelskt program, där således en amerikansk eller engelsk överlevnadsexpert var på besök i de nordligaste delarna av Sverige.

Överlevnadsexperten träffade i programmet en svensk militär vars vapenslag jag inte minns, och nu kommer det jag minns allra tydligast: i samband med detta möte i ett norrländskt vinterlandskap, kommer en Viggen ner från skyn och lågsniffar över en slingrande älv eller vattendrag. 37:an flyger sakta och följer minsta böj av älvens böljande formation, girar åt än det ena och än det andra hållet, något som fångas av kamerateamet på ett mycket stilfullt sätt.

Har inte kunnat sluta tänka på den där scenen sedan, men har ingen aning om hur jag ska gå tillväga för att kunna få se det igen. Hade en tanke om att det kanske var Ray Mears jag tänkte på, men efter att ha sett alla klipp i den länkade serien om Sverige kunde jag konstatera att det åtminstone inte fanns där.

Är det någon som vet vilket program och avsnitt jag syftar på?

Mvh

/ Fredrik
Strigel
Inlägg: 26
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:14

Re: Viggen i överlevnadsprogram?

Inlägg av Strigel »

:D Ha, helt otroligt - jag tror att jag precis hittade vad jag sökte, även om jag inte mindes helt rätt visade det sig. Här är klippet hursomhelst, om än inte riktigt som jag minns det, men iallafall:

http://www.youtube.com/watch?v=p_OxEmODb3Q (3:19 in i klippet kommer Viggen)

Jösses, vad Viggen var mäktigt...

Mvh

/ Fredrik
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Viggen i överlevnadsprogram?

Inlägg av Emil Lindberg »

Flygplanet är en JA 37. Tack vare de lysröda kvadraterna under yttervingarna skulle man t.o.m kunna avgöra vilken individ det rör sig om, ty väldigt få flygplan försågs med denna provmärkning (som senare inte kom att införas/ingå i varselmärkningen på övriga JA 37). Någon som kan se vad det står för nummer ovanpå vingarna eller på fenan?
Strigel
Inlägg: 26
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:14

Re: Viggen i överlevnadsprogram?

Inlägg av Strigel »

Emil Lindberg skrev:Någon som kan se vad det står för nummer ovanpå vingarna eller på fenan?
Har kört det fram och tillbaks i HD, provat att pausa sporadiskt då och då. Kvalificerad gissning, men högst osäker: 1 och 5 på vingarna och 3 på fenan?
Christoffer Ström
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:45
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Viggen i överlevnadsprogram?

Inlägg av Christoffer Ström »

Tycker det ser ut som att det står 13 på vingar och fena!
Ha'T/C
Användarens profilbild
Christian S
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Viggen i överlevnadsprogram?

Inlägg av Christian S »

13 står det på fena och ovansidan vingarna.
/Christian i Trollywood
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Viggen i överlevnadsprogram?

Inlägg av Emil Lindberg »

Christian S skrev:13 står det på fena och ovansidan vingarna.
Med stor sannolikhet är det i så fall 37366 F21-13
Användarens profilbild
Fredrik Lager
Inlägg: 266
Blev medlem: 21 maj 2009, 08:44
Ort: Stenhamra, Ekerö

Re: Viggen i överlevnadsprogram?

Inlägg av Fredrik Lager »

Strigel skrev:Hej!

Överlevnadsexperten träffade i programmet en svensk militär vars vapenslag jag inte minns, och nu kommer det jag minns allra tydligast: i samband med detta möte i ett norrländskt vinterlandskap, kommer en Viggen ner från skyn och lågsniffar över en slingrande älv eller vattendrag. 37:an flyger sakta och följer minsta böj av älvens böljande formation, girar åt än det ena och än det andra hållet, något som fångas av kamerateamet på ett mycket stilfullt sätt.

Mvh

/ Fredrik
Överlevnadsexperten i avsnittet är Mj Lars Fält, skolchef överlevnadsskolan på K3 i Karlsborg.
Han är dock numera pensionerad.

Mvh
Fredrik Lager
Varför fråga, får ändå inga svar..
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"