Havs och flodgudens egen Boeing 737!
Postat: 22 apr 2008, 19:55
Enligt den grekiska mytologin var Poseidon havet och flodernas Gud - son till Kronos och Rhea.
Namnet Poseidon används idag bland annat på fartyg , hotell , simklubbar , missiler m.m.
I juni 2004 tillkännagav U.S. Navy att Boeing Integrated Defense System (IDS) hade fått kontrakt att tillverka nästa generation av ubåts/havsövervaknings system.
Från början var arbetsnamnet Boeing P-8A MMA (Multimission Maritime Aircraft) men har nyligen ersatts med namnet P-8A Poseidon.
Boeing P-8A Poseidon ska ta över rollen från den gamla och legendariska Lockheed P-3C Orion ASW. Beteckningen ASW står för Anti- Submarine Warfare. P-3C Orion maritime patrol aircraft har använts av U.S. Navy allt sedan 1961.
De cirka 190 P-3C Orion flygplanen hos U.S. Navy ska ersättas med upp till 108 stycken Boeing P-8A. P-3C Orion har sitt ursprung i Lockheed L-188 Electra som man kunde se i Sverige hos Falcon Air och Falcon Cargo bland annat.
Boeing P-8A är i botten en vanlig Boeing 737-800NG med -900 vinge. Dock utan s.k. vinglets som är så vanliga på 737 Next Generation nu för tiden. I stället har P-8A utrustats med en raked vingtips som är ett arv från storasyster Boeing 767-400ER. Raked vingtips är i själva verket en bakåtböjd vingspets som förbättrar lyftkraften och aerodynamiken och sparar bränsle för att ta ett par exempel. Dessa raked vingtips för P-8A Poseidon tillverkas av Stork Aerospace (Stork Fokker) i Holland.
De innehåller mer än 50% CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) vilket ger en oerhörd styrka kombinerat med lätt vikt.
Boeing P-8A kommer att bli ett mycket allsidigt flygplan, kan användas dels i crusing speed 906 km/h på 12.500 meters höjd alternativt i 333 km/h endast 60 meter över havsytan. Boeing P-8A (testflygplanet) har vid olika tester visat att man "klättrar" lika bra eller bättre på en motor än P-3C Orion gör med sina fyra motorer.
Testflygplanet som Boeing/U.S. Navy använder till dessa utprovningar är en specialutrustad BBJ2 (737-800) Boeing Business Jet.
Boeing P-8A Poseidon kommer att bära torpeder, sjunkbomber och dessutom Harpoon anti-shipping missiler monterade i (vingpyloner) balkar på vingarna.
Även sonar-bojar som skjuts ut med hjälp av tryckluft kommer att släppas, aktiveras och avlyssnas med det sofistikerade system som kommer att finnas ombord.
Normalt antal i besättningen vid aktiv tjänst kommer att bli nio stycken, två piloter, två observatörer och fem systemoperatörer.
P-8A kommer också att ha en ELINT/SIGINT roll (Electronic Intelligence/Signal Intelligence) och möjlighet att samarbeta med BAMS (Broad Area Maritime Surveillance) som är ett UAV system (Unmanned Aerial Vehicle) vilket gör det möjligt att länka ihop olika obemannade vapensystem med spanings och attackuppgifter.
I nosen finns en search radar och sprötet som sticker ut i aktern som taggen hos en stingrocka är en (MAD) magnetic anomaly detector. En MAD sensor upptäcker variationer i jordens magnetfält och metallföremål såsom fartyg/ubåtar.
P-8A kommer dessutom att ha 23 procent mer utrymme för besättningen än föregångaren P-3C Orion.
Boeing P-8A är också utrustad med sex stycken extratankar. Tre stycken i främre lastutrymmet och tre i det bakre. Dessa extratankar är tillverkade av Marshall Aerospace i Cambridge England.
U.S. Navys krav på räckvidd är 2400 km ut - drygt fyra timmar på plats för sökning/missions - 2400 km hem.
Sammansättningen av P-8A kommer att ske vid 737 linjen i Renton men flygkroppen kommer att tillverkas av Boeings Wichita Division i Kansas för vidare transport till staten Washington. Provflygningarna med ett "färdigt" plan beräknas till 2009. I full tjänst troligen år 2013.
Modellen av Boeing P-8A Poseidon en gåva från nyligen pensionerade Vice Presidenten Thomas (Tom) Lindberg, Commercial Airplanes Government & Military Sales Boeing. Lite kuriosa är att Tom (norskättad) var med och sålde de första Boeing 737:orna till Linjeflyg. Han var dessutom bosatt i Stockholm under ett antal år.
Flyghistoriska hälsningar,
Hans O. Sandström
SFF-Småland
Boeing P-8A Poseidon PacMin modell skala 1/100
I juni 2004 tillkännagav U.S. Navy att Boeing Integrated Defense System (IDS) hade fått kontrakt att tillverka nästa generation av ubåts/havsövervaknings system.
Från början var arbetsnamnet Boeing P-8A MMA (Multimission Maritime Aircraft) men har nyligen ersatts med namnet P-8A Poseidon.
Boeing P-8A Poseidon ska ta över rollen från den gamla och legendariska Lockheed P-3C Orion ASW. Beteckningen ASW står för Anti- Submarine Warfare. P-3C Orion maritime patrol aircraft har använts av U.S. Navy allt sedan 1961.
De cirka 190 P-3C Orion flygplanen hos U.S. Navy ska ersättas med upp till 108 stycken Boeing P-8A. P-3C Orion har sitt ursprung i Lockheed L-188 Electra som man kunde se i Sverige hos Falcon Air och Falcon Cargo bland annat.
Boeing P-8A är i botten en vanlig Boeing 737-800NG med -900 vinge. Dock utan s.k. vinglets som är så vanliga på 737 Next Generation nu för tiden. I stället har P-8A utrustats med en raked vingtips som är ett arv från storasyster Boeing 767-400ER. Raked vingtips är i själva verket en bakåtböjd vingspets som förbättrar lyftkraften och aerodynamiken och sparar bränsle för att ta ett par exempel. Dessa raked vingtips för P-8A Poseidon tillverkas av Stork Aerospace (Stork Fokker) i Holland.
De innehåller mer än 50% CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic) vilket ger en oerhörd styrka kombinerat med lätt vikt.
Boeing P-8A kommer att bli ett mycket allsidigt flygplan, kan användas dels i crusing speed 906 km/h på 12.500 meters höjd alternativt i 333 km/h endast 60 meter över havsytan. Boeing P-8A (testflygplanet) har vid olika tester visat att man "klättrar" lika bra eller bättre på en motor än P-3C Orion gör med sina fyra motorer.
Testflygplanet som Boeing/U.S. Navy använder till dessa utprovningar är en specialutrustad BBJ2 (737-800) Boeing Business Jet.
Boeing P-8A Poseidon kommer att bära torpeder, sjunkbomber och dessutom Harpoon anti-shipping missiler monterade i (vingpyloner) balkar på vingarna.
Även sonar-bojar som skjuts ut med hjälp av tryckluft kommer att släppas, aktiveras och avlyssnas med det sofistikerade system som kommer att finnas ombord.
Normalt antal i besättningen vid aktiv tjänst kommer att bli nio stycken, två piloter, två observatörer och fem systemoperatörer.
P-8A kommer också att ha en ELINT/SIGINT roll (Electronic Intelligence/Signal Intelligence) och möjlighet att samarbeta med BAMS (Broad Area Maritime Surveillance) som är ett UAV system (Unmanned Aerial Vehicle) vilket gör det möjligt att länka ihop olika obemannade vapensystem med spanings och attackuppgifter.
I nosen finns en search radar och sprötet som sticker ut i aktern som taggen hos en stingrocka är en (MAD) magnetic anomaly detector. En MAD sensor upptäcker variationer i jordens magnetfält och metallföremål såsom fartyg/ubåtar.
P-8A kommer dessutom att ha 23 procent mer utrymme för besättningen än föregångaren P-3C Orion.
Boeing P-8A är också utrustad med sex stycken extratankar. Tre stycken i främre lastutrymmet och tre i det bakre. Dessa extratankar är tillverkade av Marshall Aerospace i Cambridge England.
U.S. Navys krav på räckvidd är 2400 km ut - drygt fyra timmar på plats för sökning/missions - 2400 km hem.
Sammansättningen av P-8A kommer att ske vid 737 linjen i Renton men flygkroppen kommer att tillverkas av Boeings Wichita Division i Kansas för vidare transport till staten Washington. Provflygningarna med ett "färdigt" plan beräknas till 2009. I full tjänst troligen år 2013.
Modellen av Boeing P-8A Poseidon en gåva från nyligen pensionerade Vice Presidenten Thomas (Tom) Lindberg, Commercial Airplanes Government & Military Sales Boeing. Lite kuriosa är att Tom (norskättad) var med och sålde de första Boeing 737:orna till Linjeflyg. Han var dessutom bosatt i Stockholm under ett antal år.
Flyghistoriska hälsningar,
Hans O. Sandström
SFF-Småland
Boeing P-8A Poseidon PacMin modell skala 1/100