Republic RC-3 Seabee, N6055K
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Republic RC-3 Seabee, N6055K
Enligt uppgift avregistrerades flygplanet ur amerikanskt register 1999 som exporterat till Sverige. Vad hände sedan med flygplanet i Sverige? Blev det svenskregistrerat?
Om ferryflygningen kan man läsa här
Freddy Stenbom har tagit bilden 1993.
/Sven-Erik
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: Republic RC-3 Seabee, N6055K
Intressant fråga ! Som du säger avregistrerades N6055K 4 augusti 1999 men det ser ut som om den i alla fall var aktiv i Sverige under 2002 att döma av bilderna på den här länken: http://www.seabee.info/seabee.htm , sök under "production" och tillv. nr. 230.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Republic RC-3 Seabee, N6055K
Tack Rolf för länken. Nu tror jag inte man skall ta årtalet under bilden med för stort allvar. Enligt FAA, så avregistrerades flygplanet den 4/8 1999, se http://registry.faa.gov/aircraftinquiry ... rtxt=6055K.
Jag har även i eftermiddag funnit uppgift att registreringen SE-KXX reserverades för flygplanet av O Jakobsson/Colorant Plast AB, Knivsta, men kom aldrig att användas.
O Jakobsson flög flygplanet som USA-registrerat i Sverige fram till 1999. Flygplanet hade fått namnet "Mile High Mermaid" .
/Sven-Erik
Jag har även i eftermiddag funnit uppgift att registreringen SE-KXX reserverades för flygplanet av O Jakobsson/Colorant Plast AB, Knivsta, men kom aldrig att användas.
O Jakobsson flög flygplanet som USA-registrerat i Sverige fram till 1999. Flygplanet hade fått namnet "Mile High Mermaid" .
/Sven-Erik
-
- Inlägg: 1591
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: Republic RC-3 Seabee, N6055K
Nej ,årtalet för bilden kan ju vara felaktigt men jag reagerade på att det var så exakt ,3 oktober 2002.
Vet du när SE-KXX reserverades för N6055K ? SE-KXX var ju en Beech 1900C som registrerades i augusti 1996 och Seebee:n skulle alltså haft den registreringen reserverad mer än tre år innan den avfördes ur FAA-registret ?
Det kanske var så att N6055K var aktiv fast den var avförd ur registret ....
Bara några funderingar ....
Vet du när SE-KXX reserverades för N6055K ? SE-KXX var ju en Beech 1900C som registrerades i augusti 1996 och Seebee:n skulle alltså haft den registreringen reserverad mer än tre år innan den avfördes ur FAA-registret ?
Det kanske var så att N6055K var aktiv fast den var avförd ur registret ....
Bara några funderingar ....
Re: Republic RC-3 Seabee, N6055K
Sven-Erik Jönsson skrev:.....O Jakobsson flög flygplanet som USA-registrerat i Sverige fram till 1999. Flygplanet hade fått namnet "Mile High Mermaid" . /Sven-Erik
Nu får ni ursäkta min okundskap, men man kunde/kan alltså flyga ett utlandsreg. plan i Sverige i många årRolf Larsson skrev:....Det kanske var så att N6055K var aktiv fast den var avförd ur registret ....
Bara några funderingar ....
utan att man måste ha SE- reg. ?
Har det med ägarförhållandet att göra eller?
Tacksam för info.
Bengt
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Republic RC-3 Seabee, N6055K
När det gäller USA-registrerade flygplan, så måste flygplanet vara registrerat på en amerikansk medborgare eller företag i USA. Sedan kan den som opererar flygplanet och den som det står registrerat på ha något avtal sinsemellan. För att flyga ett USA-registrerat flygplan kräver amerikanska luftfartsmyndigheten FAA att piloten har ett amerikanskt certifikat.Bengt Ekbladh skrev:
Nu får ni ursäkta min okundskap, men man kunde/kan alltså flyga ett utlandsreg. plan i Sverige i många år
utan att man måste ha SE- reg. ?
Har det med ägarförhållandet att göra eller?
Tacksam för info.
Bengt
Idag är det inom EU enklare att registrera ett flygplan från ett annat EU-land.
Betr reservationen av SE-KXX, så vet jag inte något, kan gissa att det kanske har varit redan 1993.
/Sven-Erik
Spökis och en tidigare Seabee på 60-talet
Tack för snygg bild och läsvard text om denna intressanta Seabee och ferryflygningen på den bifogade länken. Det vore intressant att få reda på lite mer om detta sjöflygplan och vilka olika modeller som funnits. Om jag inte minns fel så flög Gunnar "Spökis" Andersson också en Seabee (modell?) på 60-talet från Storsjön i Östersund upp till fiskevattnen i fjällvärlden med sitt flygföretag Jämtlands Flyg AB. Alltså före den nuvarande helikoptereran men kanske han också hade en Norseman vid den här tiden? Jag minns hur man nere vid Badhusparken kunde se denna Seabee parkerad i vattenbrynet nedanför Östersunds Västra station. Basen i Göviken vid Lugnviksvägen 5 hade väl inte riktigt kommit igång i början av 60-talet? Kan någon berätta mer om historien bakom Spökis Seabee och företaget Jämtlands Flyg så vore det bra att få veta för en gammal Östersundare som minns den legendariske fjällflygaren från flera tillfällen i staden, bl.a. på gamla biografen Saga där han kunde se en film men samtidigt ändå vara i beredskap om ett räddningslarm gick. Då fick biografvaktmästaren snabbt men diskret larma Spökis i biosalongen.Sven-Erik Jönsson skrev:Denna Seabee, med USA-registrering N6055K, tillverkad i dec 1946, kom till Sverige i juli 1991. Ferryflögs 21-28 juli 1991 från USA till Sverige via Bethel, Connecticut - Portland, Maine - Bangor - Sept Iles, Quebec - Kuujjuaq, Canada - Sondrestrom - Reykjavik - Bergen - Stockholm.
Enligt uppgift avregistrerades flygplanet ur amerikanskt register 1999 som exporterat till Sverige. Vad hände sedan med flygplanet i Sverige? Blev det svenskregistrerat?
Om ferryflygningen kan man läsa här
Freddy Stenbom har tagit bilden 1993.
/Sven-Erik
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Republic RC-3 Seabee, N6055K
?
sökte Obi Jacobsson på Google ,
fick bla fram att han nog finns i Knivsta (ovanligt förnamn !!)
OCH att han har en SeeBee registrerad på sig somm SE-KRR ! verkar vara en lista från EAA som man får upp .
98 % färdig ?
men .... är det en annan SeeBee ? verkar inte vara samma tillverkningsnummer ?
kollar man Transportstyrelsens lista på KRR så är den inte lufvärdig sen ...91 tror jag
sökte Obi Jacobsson på Google ,
fick bla fram att han nog finns i Knivsta (ovanligt förnamn !!)
OCH att han har en SeeBee registrerad på sig somm SE-KRR ! verkar vara en lista från EAA som man får upp .
98 % färdig ?
men .... är det en annan SeeBee ? verkar inte vara samma tillverkningsnummer ?
kollar man Transportstyrelsens lista på KRR så är den inte lufvärdig sen ...91 tror jag
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1776
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Republic RC-3 Seabee, N6055K
Har en egen notering att det var 1991.Sven-Erik Jönsson skrev: Betr reservationen av SE-KXX, så vet jag inte något, kan gissa att det kanske har varit redan 1993.
SE-KRR eldhärjades svårt våren 1991 och ersättande SeaBee, som var tänkt att bli SE-KXX (= rubricerat flygplan), ankom i slutet av juli samma år.
För att göra det än mer "muddy" så har jag även en notering att SeaBee N6236K (c/n 439) avregistrerades i augusti 1999 som såld till Sverige. Vad hände med den?
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 29 dec 2008, 23:47
- Ort: Norge
- Kontakt:
Re: Republic RC-3 Seabee, N6055K
Bildene av N6055K (s/n 230) er tatt 03 oktober 2002 ifølge "EXIF"-informasjon på bildene... Etter det jeg forstår, ble N6055K anskaffet etter at SE-KRR (s/n 653) ble ødelagt i brann. Noen som vet dato for brannen i 1991? Jeg kjente ikke til N6236K (s/n 439), Fredric! Det er ikke umulig at Obi Jacobsen også står bak denne! Bildene av N6055K fra 2002 viser at halen trolig er blitt byttet, så kanskje den kommer fra s/n 653 eller s/n 439? Jeg er meget interessert i bilder av SE-KRR (før/etter brannen) og N6236K om det fins!
Steinar
http://www.seabee.info
Steinar
http://www.seabee.info
Re: Republic RC-3 Seabee, N6055K
Hej Sven-Erik
Först TACK för Ditt intresse. Naturligtvis har det funnits både Norseman och Seebee i företaget Jämtlandsflyg AB. Om Du går till denna länk så finns det lite historiska bilder från företaget:
http://www.jamtlandsflyg.se/Gallerier/JFHist/index.htm
Besök gärna även hemsidan "jamtlandsflyg.se" så kan Du klicka Dig fram till olika objekt. Det kommer att byggas en lite bättre utställning på Teknikland ( Jämtlands Flyg och Lotta museum ) till kommande sommar. Det finns även några böcker skrivna om företagets historia.
Bertil Olsson (styrelseordförande i Jämtlandsflyg AB )
Först TACK för Ditt intresse. Naturligtvis har det funnits både Norseman och Seebee i företaget Jämtlandsflyg AB. Om Du går till denna länk så finns det lite historiska bilder från företaget:
http://www.jamtlandsflyg.se/Gallerier/JFHist/index.htm
Besök gärna även hemsidan "jamtlandsflyg.se" så kan Du klicka Dig fram till olika objekt. Det kommer att byggas en lite bättre utställning på Teknikland ( Jämtlands Flyg och Lotta museum ) till kommande sommar. Det finns även några böcker skrivna om företagets historia.
Bertil Olsson (styrelseordförande i Jämtlandsflyg AB )
Re: Republic RC-3 Seabee, N6055K
Hej!
1959 befann jag mig som 19-åring i trakterna. Jag kan berätta lite om vad jag kommer ihåg om Spökis och hans verksamhet. Jämtlandsaero hade då en Seebee SE-AXT som på hösten var stationerad i Arjeplog för transporter. Mest till fiskelappar i Njunjes, Virihaure, Luspebryggan, Jäkkvik m.fl. ställen. Hemlasten bestod av kaggar med fisk. Pilot var Sten Söderkvist och mekaniker var Gunnars bror Sven Erik. Ytterligare en Seebee hade funnits och buklandats på ett kalhygge av Sten Söderkvist. I hangaren i Göviken fanns också en Cub med 65 hk Continentalmotor, en Fairchild och på Opefältet en Auster (tror jag) för skolning. Hösten -59 lånade Gunnar en Supercub av Jordbruksflyg som han bl.a. testade radioutrustning med. Den första radion för Jämtlandsaero.
Hoppas detta kan vara av intresse.
1959 befann jag mig som 19-åring i trakterna. Jag kan berätta lite om vad jag kommer ihåg om Spökis och hans verksamhet. Jämtlandsaero hade då en Seebee SE-AXT som på hösten var stationerad i Arjeplog för transporter. Mest till fiskelappar i Njunjes, Virihaure, Luspebryggan, Jäkkvik m.fl. ställen. Hemlasten bestod av kaggar med fisk. Pilot var Sten Söderkvist och mekaniker var Gunnars bror Sven Erik. Ytterligare en Seebee hade funnits och buklandats på ett kalhygge av Sten Söderkvist. I hangaren i Göviken fanns också en Cub med 65 hk Continentalmotor, en Fairchild och på Opefältet en Auster (tror jag) för skolning. Hösten -59 lånade Gunnar en Supercub av Jordbruksflyg som han bl.a. testade radioutrustning med. Den första radion för Jämtlandsaero.
Hoppas detta kan vara av intresse.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1776
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Republic RC-3 Seabee, N6236K
EAA byggtillstånd nr 1557 är utfärdat till Reino Hänninen i Mölndal för en RC-3 med tillverkningsnummer 439. Med andra ord, blir 439-1557.Fredric Lagerquist skrev: För att göra det än mer "muddy" så har jag även en notering att SeaBee N6236K (c/n 439) avregistrerades i augusti 1999 som såld till Sverige. Vad hände med den?