Sida 1 av 1
Tredje huvudställ under buken
Postat: 28 dec 2010, 20:07
av Arne M
I tråden om Finnairs nya logo och målningsschema finns en bild av en Airbus A340 vilken föranledde en fråga om det var ett tredje huvudlandningsställ mitt under flygplanskroppen. Den frågan besvarades med ett ja och en länk av undersidan på en landande SAS A340 gavs
http://www.airliners.net/photo/Scandina ... 1197543/L/.
Min fråga är då om det finns flera exempel på flygplansmodeller med detta tredje ställ under buken? Boeing B747 har ju två sådana extra ställ bredvid varandra under buken men något förskjutna i längdriktningen i förhållande till ställen under respektive vinge. Jag förstår att man måste fördela vikten över flera ställ på tyngre plan men det ser faktiskt lite lustigt ut med bara ett tredje "stödben" under buken på detta Airbus A340.
Re: Tredje huvudställ under buken
Postat: 28 dec 2010, 20:34
av samsonreklam
Jodå, DC-10-30 har också detta tredje "stödben" som behövs ibland på dessa fraktplan.
http://www.airliners.net/photo/ATA-Airl ... 8d87f72e5c
Re: Tredje huvudställ under buken
Postat: 28 dec 2010, 21:00
av Arne M
Ser man på - det hade jag ingen aning om att DC-10 hade ett sådant extra stödställ. Har alla DC-10 detta? Jag har ju faktiskt flugit med DC-10 både till och från Japan och USA med detta widebodyplan längre tillbaka i tiden och har inte observerat detta extra landningsställ. Eller är det bara fraktversionerna som har detta ställ? Frågetecknen hopar sig!
Re: Tredje huvudställ under buken
Postat: 28 dec 2010, 21:39
av Hans O. Sandström
Hej Arne,
Jag blir lika förvirrad också! Har sett ett antal DC-10-10 både med och utan det tredje huvudställen (ombyggda?) som tydligen sitter marginellt förskjutet bakåt! Kanske någon f.d. SAS skeppare kan ge svaret!
/Hans
Re: Tredje huvudställ under buken
Postat: 28 dec 2010, 21:54
av Rolf Larsson
Beroende på vilken typ av operationer , exempelvis short range domestic , inaktiverade eller t.o.m. demonterade vissa operatörer det tredje main landing gear då det inte behövdes av vikt/strukturella skäl. Aktiverades/monterades igen när operationerna krävde högre vikter. Speciellt gällde detta de japanska DC-10 operatörerna.
Re: Tredje huvudställ under buken
Postat: 28 dec 2010, 22:14
av Bengt Löfgren
Lite Googlande ger att DC 10-10 och DC 10-15 inte har exta ställ under buken men att DC10-30 och DC 10-40 har.
Det fanns planer på större versioner med fyrhjuligt bukställ men dom kom inte i produktion.
// Bengt
Re: Tredje huvudställ under buken
Postat: 28 dec 2010, 22:59
av Kent Schram
Bengt Löfgren skrev:Lite Googlande ger att DC 10-10 och DC 10-15 inte har exta ställ under buken men att DC10-30 och DC 10-40 har.
Det fanns planer på större versioner med fyrhjuligt bukställ men dom kom inte i produktion.
// Bengt
DC 10 10 utan mittre
huvudlandställ.
Kent.S
Halmstad