Transair DC-7B SE-ERL

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Erling Norberg

Transair DC-7B SE-ERL

Inlägg av Erling Norberg »

Jag flög med Transair den 27/6 1968 med SE-ERB "Göteborg" från Torslanda till Bristol. Skulle gå på språkkurs.
Torsdagen den 15/8 flög jag hem från Gatwick till Bulltofta. Minns ej vilken maskin det var och hade slut på film i kameran.

Vore kul om det var SE-ERL Eskilstuna. Jag samlar info om denna maskin.

Har haft kontakt med Lasse Holst och även ställt en fråga på http://www.transairsweden.com/Guestbook/index.php.
Men vet ej vilken maskin som användes 15/8. Får väl sätta mig i Transairs arkiv och leta flygdagböcker.

Om nu inte någon på SFF Forum vet svaret: Vilket Transairflygplan flög Gatwick - Bulltofta 15/8 1968?

PS Tack för nya möjligheten att lägga in bilder! Provar den nu.
DIA19680627TransairSE-ERBweb.jpg
Erling Norberg

Re: Transair DC-7B SE-ERL

Inlägg av Erling Norberg »

Med anledning av Thomas Rosenqvists fina artikel i senaste "Svensk Flyghistorisk Tidskrift" tänkte jag plocka fram min tråd från förra året.

Tommy Clementzlor har vid något tillfälle önskat fler civila trådar och här kommer en civil DC-7B som jag gärna vill få fram lite mer om.

Jag fick email och foton förra gången jag lade ut den här tråden och det tackar jag för. Har ännu inte varit och tittat på Transairs samlingar i Malmö, men det står på "att göra listan".

SE-ERl "Eskilstuna" c/n 45346 gjorde sista flygningen med Transairs DC-7:or, Malmö-München-Malmö-Arlanda-Malmö, 31 oktober 1969 och sen ställdes den in i hangaren och blev så småningom skrot.

Det vore kul om någon på detta Forum hade något mer att berätta om SE-ERLs flygningar, öden och äventyr mellan 1965-06-20 och 1969-10-31.
Jag är aktiv på Järnvägshistoriskt Forum och där flödar det av historier kring tåg och järnvägar.

mvh Erling Norberg
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"