Vilken J29:a fick detta öde?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bo K-A Ottosson
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 apr 2009, 18:59

Vilken J29:a fick detta öde?

Inlägg av Bo K-A Ottosson »

Har för mig att vid någon övning på Hultsfredsfältet om det var på 1950-60 talet är ovisst, att en startande J29:a förlorade dragkraften strax innan den skulle lyfta. Planet for rakt fram och stannade slutligen i vad jag förmodar i en ryssja utanför banänden. Vad jag vet var att man hade någon J29:a som brandövning sedemera och lång tid efter detta då man vid några tillfällen besökte Hultsfred Bakom kunde i ett dike se vingar från just en ”tunna” liggande där. Frågan man ställer sig om någon känner till detta och vilken 29:a individ som gick detta öde tillmötes, vem flög ex. Har ofta tänkt på detta och det vore kul om lite mer fakta kunde uppbringas i fallet.
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Vilken J29:a fick detta öde?

Inlägg av Kenneth Göransson »

Enligt tabellsammanställning för haverier i boken Flygande Tunnan - En antologi av Lennart Berns, Allt om Hobby 1996, kan man läsa att J 29F 29498 tillhörande F3, den 23/9 1963 totalhavererade vid Hultsfred. Vänster hjul tog eld vid för kraftig inbromsning, bromsverkan upphört och flygplanet kolliderade med träd. Planet kasserades 2/10. Fältflygare 1 gr. Sven-Åke Ahl oskadd.
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator
Inlägg: 1744
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Vilken J 29:a fick detta öde?

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Minns att flygplanet låg kvar i bana 30s förlängning en bit in på 90-talet
Filip Gerhardt
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:19

Re: Vilken J29:a fick detta öde?

Inlägg av Filip Gerhardt »

Den 29:n har man klättrat på många gånger!
Som jag har fått berättat för mig hände haveriet under en övning.
Vädret var långt under flygbart och för att öva markpersonalen körde man några 29:or.
Man startade upp och taxade ut till bana 30, pådrag följt av avdrag, utrullning och länken tillbaka till klargöringsplats.
Ju fler vändor man gjorde ju gärvare blev piloten och drog av senare och senare.
Vid haveriet var det för sent och man koliderade med ett träd. Vad jag minns var det ett regält hack i ena vingen
och smällen var så kraftig att vingbalken sprack inne i kroppen.
Som Fredric skrev låg den länge i slutet av bana 30 men drogs några hundra meter söderut innan den skars upp och försvann.
Filip
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Vilken J29:a fick detta öde?

Inlägg av Klas Andersson »

Ingen som har "räddat" något ? skyltar i cockpit ? eller någon småpryl ?
allt av intresse !
Andy
Inlägg: 51
Blev medlem: 05 aug 2010, 13:19
Ort: Hultsfred

Re: Vilken J29:a fick detta öde?

Inlägg av Andy »

Nån som kan visa vart detta skedde, har lite svårt att tänka mig vart då det krockade med ett träd.
Bo K-A Ottosson
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 apr 2009, 18:59

Re: Vilken J29:a fick detta öde?

Inlägg av Bo K-A Ottosson »

Hej!
Vad jag förstår är bana 30 från öster Väg 34, mot väster bana 12, (mot samhället Silverdalen) således torde J29:an träffat något träd i den västra delen av banan eller vid sidan, söder om banan, alltså en vänstergir. Nu kan det ju möjligen vara så att skogen kanske växte närmare söder om banan vid den tiden. Att J29:an girade åt norr torde jag vara osannolikt, men osvuret är bäst. Man kan undra hur detaljerad haverirapporten är, om man nu kan få tag i den vill säga.

PS! tack för snabba och intressanta svar från kunniga forumister (heter det så).
Senast redigerad av Bo K-A Ottosson den 25 jan 2011, 18:47, redigerad totalt 1 gång.
Bo K-A Ottosson
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 apr 2009, 18:59

Re: Vilken J29:a fick detta öde?

Inlägg av Bo K-A Ottosson »

Bana 12 i Hultsfred ligger naturligtvis med inflygning från VÄSTER alltså , jajjamen så är det.
Ha det bra! :lol:
Senast redigerad av Bo K-A Ottosson den 25 jan 2011, 18:51, redigerad totalt 1 gång.
Filip Gerhardt
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:19

Re: Vilken J29:a fick detta öde?

Inlägg av Filip Gerhardt »

Bo K-A Ottosson skrev:Rättelse till mitt senaste inlägg. Bana 12 i Hultsfred ligger naturligtvis åt VÄSTER, rätt skall vara rätt, så man inte förvirrar till begreppen!
Ha det bra!
Nu blev det nog fel!
Bana 12 ligger i ca 120 graders riktning, alltså börjar i väster och slutar i öster.
Vid haveriet använde man bana 30, mot väster och Silverdalen.
Jag förmodar att den girade av åt vänster, söderut, och träffade ett träd i södra kanten av fältet i väster.
På den tiden växte nog träden mycket närmare banan än vad de gör idag.
Hoppas jag inte rört till det!
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"