Sida 1 av 2

Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 24 jan 2011, 18:17
av Dappen
Föreningen Linköpings flygplankramare bad mej publicera denna text appropå utsällning på FVM som öppnar d 5/2

http://www.flygvapenmuseum.se/sv/Nyhete ... ra-resan1/

Glädjen är stor! FVM tar äntligen krafttag för att bevara flyghistorisk materiel.

Man kan konstatera att man inte skyr några medel och provar helt nya metoder och vägar för att minska miljöns inverkan på det nyinvigda "vingklippta" museet.

Anledningen härtill ska enligt vanligtvis välunderrättade källor vara att miljöpåverkan hotar att på sikt bli en allt allvarligare faktor och hotar att konkurrera ut museiledningen i dess strävan att decimera antalet flygplan.

Från obekräftat håll har man följande att anföra:

”Vi kan inte längre sticka under stol med detta och startar därför "operation aviga problem får räta lösningar" och börjar nysta omedelbart”
Under 2010 har museiledningen sett till att de flesta som har någon flyganknytning fått sticka och på detta sätt vill man samtidigt slå ett slag för sin nya inriktning "handarbetets museum" och även stötta den svenska fårskötseln.

Kommande projekt är:
Mohairmössa till Varsityn , ett par Lovikavantar till Canberran, långklasonger till TP-79 och stickade motorvärmare till Caravellen.

Enligt vad vi erfar ska dessa vara klara "på lödda"

Nytt och jätte hett för denna vinter på Försvarets Vant Museum, är - stickade pitotrörsskydd! I aktivitetsplanerna för sportlovet finns även mingel o släpp av stickningsbeskrivning på både angora kapell för motorer och propellrar men även stötdämpare och en liten kollektion stickade bombarjackor.

Långt stickade planer finns på att ytterligare öka publiksiffrorna genom att i anslutning till Gröna Lund, Liseberg, Ullared, Kiviks marknad och andra populära platser ställa ut valda delar av den flygmateriel som man inte lyckats deponera eller skrota eller pressa. Gärna utomhus.

I en special utskällning från motarbetetsmuseer ska FVM inom kort att återknyta till mindre kända arbeten såsom flygplansskrotarens vardag, Lämpliga kläder vid hantering av skärbrännare, -Vilken gasblandning fungerar bäst när man ska smälta aluminium. -Plasmaskärare, dess för och nackdelar. Arbetarskydd vid hantering av tändvätskor får en egen avdelning och vill visa på vilka olika metoder som olika konstruktionsmateriel kräver för destruktion och de faror det kan innebära för personal.

Vi får se prov på:
• Donnet Leveque destruktion och svar på den evigt aktuella frågan, är askan lämplig för att gödsla mina Rhododenron? En forskarsal i ämnet planeras med gästforskare på programmet.
• Vägen som rester av Goose tar när de kommer att förpassas till ICAs kastrull hyllor där efter följer B-17 och en rad andra exemplar som under långtid varit del av den gamla utställningen och därför knappast kan vara intressant att låta ta värdefull plats mer.

Utställningen kommer att vara under flera år, flera typer representerade och man löser på så vis lokalitetsproblemet och håller utställningen levande.

Ur historiskt perspektiv kommer de flygplantyper som VantMuseet väljer att förpassa till historien få en historisk möjlighet att bli ihågkomna som både unika samtidigt som man höjer värdet på de typer som finns bevarade på andra museer och speglar på ett effektfullt sätt, den flyghistoriska inkvisitonen. Man får dessutom på ett naturligt sätt en anknytning till utställningen om General Bengt Nordenskjölds etniska rensningar i den svenska flyghistorien. Hans vision kommer att förevisas i en planerad tom luftskepps hangar som finansieras genom återvinning och försäljning av aluminium. Från obekräftat håll sägs att man anställt en släkting, Michael Nordenskjöld DY som chef för detta ändamål.

På allmän begäran lyfter FVM på frågetecknen om vad man har för planer för de flygplan man trots nybyggnation inte lyckats ställa inomhus. Från inofficiellt håll säger man:
-Det är kanske inte lätt för gemene man att förstå men genom att vi nu låter nautrliga processer ombesörja åldrandet kan vi på ett intressant sätt skildra detta naturliga steg i livet. De slutprodukter som ev kommer att återstå kommer naturligtvis också att placeras i en underjordisk sarkofag.

Från flyghistoriskt håll ställer man sej avig till dessa lösningar men ledningen hyser got hopp om att få rätsida på detta genom sin nya slogan "mycket stick och liten verkstad" Med betoning på mycket liten verkstad...

"Konst är det man inte förstår, det man förstår är ingen konst"
Jaja, ska det handla om kalla kriget så gäller det ta det bokstavligt - mössa på!

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 24 jan 2011, 22:25
av Håkan_Olsson
På det hela taget så är jag faktiskt inte ett dugg förvånad över denna vernissage eftersom det ju förekommer en sorts vantskruvar på äldre flygplan.
Det är med stor glädje jag läser att dessa skruvar nu kommer att skyddas från väder och vind med små lovika-stickningar.
Möjligen har det hela något att göra med ryktet om att C FVM:s har en passion för att omge sig med muffar?

Ett annat rykte nådde mig och det består i att vernissagen skall avslutas på Valborgsmässoafton då ett antal träflygplan skall eldas upp under temat "Stick och brinn", stämmer detta?

Föreningen Linköpings flygplankramare är något jag gärna ansluter mig till om en utsocknes ambassadör i västerled anses behövas.

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 29 jan 2011, 17:32
av Fredric Lagerquist
Bland de flygplan tillhörande FVM som skulle uppskatta lite TLC, kanske i form av en stickad mössa eller halsduk, är ju främst de som står ute i kylan. Förutom de gamla vanliga som står framför museet noterades för en stund sedan även Nord NC 701, Beech 18, Caravellen och en J 28C Vampire parkerade invid f d FFV.

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 30 jan 2011, 10:58
av Klas Andersson
någon måste ha läst fel i almanackan ? det är ju inte första April än !!?? :?

om sedan ochså ett av statens museér ställer ut ett av sina historiska föremål tillverkade av TRÄ ! i fuktigt väder ! mitt i vintern ! :shock: :shock:
så är det något allvarligt fel någonstans ?
för det kan väl inte vara så att de inte vet om att framkroppen på en Vampire är tillverkad av träfaner !
visserligen klädd med duk och lackad ! men efter 60 år så är det knappast tätt i skarvarna !l
garanterat lär ju fukt krypa in och få trät svälla-duken släppa !
bifogar en bild för de som inte sett en naken Vampire !
HPIM0644.JPG
Så här blir resultatet av sådant handhavande med träföremål som står utomhus .....
70 talets trä(d)kramare får mobilisera sig om det finns några kvar .....
J28 B 1.jpg

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 30 jan 2011, 13:10
av Dappen
Hur är det möjligt? Man frågar sej gång på gång....

Helt seiöst skämtat, är det ingen som kan sätta ner en for eller två och peka med hela handen och stoppa vansinnet?

David Pajus

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 30 jan 2011, 17:59
av Lars Larsson
Visste inte att en Vampire hamnat ute också, det var inte bra... :cry:

Det känns som att det börjar gå lite väl långt nu med misshandeln av föremål från kärnverksamheten.
Skulle inte någon som har ett foto på Vampiren kunna kontakta kvällspressen ? Elle Uppdrag granskning kanske ?
Eftersom det inte verkar komma några kommentarer eller förklaringar från myndigheten själv (jag har väldigt svårt att tro att kritiken som framförts här och på andra ställen på nätet har gått helt obemärkt förbi...) så verkar det vara det enda som återstår att göra...

/Lars Larsson

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 06 feb 2011, 13:13
av Klas Andersson
Eftersom jag inte varit på "nya" museét tidigare så tog jag mig en tur dit för att titta på .....eländet?
och om det verkligen inte var ett skämt med "virkningen "

åkte först bort och kollade efter de utställda planen ! och visst står dom där ännu ! ute i ösregnet !!!!!
caravellen har väl varit ute tidigare ?
men Siebel-NORD , Beech och vampiren kommer väl från den nu rivna hangar "109"
kan väl bara finnas en logisk ?förklaring ? de skall skrotas - bort !
eftersom man tydligen skiter fullständigt i om dom blir förstörda !
men tyvärr Lars ! långt avstånd och skyltar på staketet om fotoförbud .......
jag vill ju inte hamna i buren .....

på museét hade jag väntat mig virkande damer överallt ! eller ialla fall nån skylt som förklarade tokerierna !
men jag kunde inget hitta ! så besökare som inte visste om detta måste ju undra vad i H-E detta är för påhitt !
går tydligen bara lägga in 3 bilder per inlägg ?? gör några flera så fort jag hinner !

Min gamle matte Lärare Per Sterner flög B4 i finland ! undrar om han ochså verkligen hade sina Dockkläder på tork i vingstagen ? :shock:
HPIM9543.JPG
HPIM9542.JPG
HPIM9570.JPG

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 06 feb 2011, 13:21
av Klas Andersson
För sjöräddning ?
HPIM9556.JPG
Snobben ?
HPIM9523.JPG
HPIM9586.JPG

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 06 feb 2011, 13:31
av Klas Andersson
Banan ?
HPIM9549.JPG
Fuzzy Dice -Tärningar i vindrutan ?
" standard issue" på Stork redan i Luftwaffe under nassetiden ?
HPIM9533.JPG
Linsskydd ?
HPIM9534.JPG

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 06 feb 2011, 13:35
av Klas Andersson
Make Peace not War ?
HPIM9546.JPG
HPIM9529.JPG
HPIM9575.JPG

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 06 feb 2011, 13:39
av Klas Andersson
För kalla vinterflygningar ?
HPIM9565.JPG
Vantar på tork ?
HPIM9560.JPG
för landning pä is ?
HPIM9519.JPG

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 06 feb 2011, 13:45
av Klas Andersson
HPIM9522.JPG
HPIM9548.JPG
HPIM9557.JPG

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 06 feb 2011, 13:57
av Klas Andersson
Fredric föreslog en halduk på planen ute i kylan ! och se på fan !
någon har läst det och gett den här stackarn en halduk !
var en söt "rosett" på andra sidan som jag inte fick nån bra bild på tyvärr !!
Fick mej att tänka på Albatrossen i Disneys film Bernard och Bianka ... om nån nu sett den !
HPIM9607.JPG
Virkad picknic ?
HPIM9583.JPG
[attachment=0]HPIM9568.JPG[/attachment

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 06 feb 2011, 14:03
av JanneM
Men va i h-e?!?

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 06 feb 2011, 14:05
av Klas Andersson
Det kunde ju vara jävligt kallt för luftvärns killarna vintern 42 !
då gällde det att ha med mammas virkade sttskydd att lägga under rumpan ! :-)
+ att ha frysskydd på pipan !
HPIM9587.JPG
HPIM9545.JPG
HPIM9554.JPG

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 06 feb 2011, 14:08
av Klas Andersson
För att förhindra isbildning ?
HPIM9573.JPG
HPIM9537.JPG
HPIM9567.JPG

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 06 feb 2011, 14:13
av Klas Andersson
Fanns det inte plats för Pito rörs värme på Lill Draken ?så fick man ta till andra metoder ? :lol:
även en JAS hade fått en avlång version monterad !! :o missade tyvärr fota den
HPIM9525.JPG
HPIM9585.JPG
HPIM9520.JPG

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 06 feb 2011, 15:09
av Håkan_Olsson
Dappen skrev:Hur är det möjligt? Man frågar sej gång på gång....

Helt seiöst skämtat, är det ingen som kan sätta ner en for eller två och peka med hela handen och stoppa vansinnet?

David Pajus
Jag kan bara hålla med David!

När jag ser Klas Andersson bilder så blir jag nästan stum..........................
Personligen tycker jag att klä in flygplan med stickade och/eller virkade föremål är att visa upp en total brist på respekt för vad man håller på med.
Tydligen inser inte ledningen för FVM vad de håller på med. Svensk flyghistoria kommer ju att bli utskrattad på den internationella scenen.
Jag tycker uppriktigt sagt synd om de besökare som åker långt för att beskåda och fotografera flygplan på museum och så möts de av anblicken av en massa kulörta trasor som hänger överallt.
För mig så är det här lika med att låta graffittimålare förbättra verken på ett konstmuseum.

Tidigre, i min stilla enfald, så trodde jag att SFF skulle kunna hjälpa FVM med att få ordning på torpet men därav blir tydligen inget.

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 06 feb 2011, 15:21
av JanneM
Deras svar på kritiken är alltså ett stort fett hånflin. Det är således nivån..

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 06 feb 2011, 17:36
av martinp
Det här känns ju helt bisarrt! Vad är det sakliga syftet med denna utställning? Man har från den nya ledningen påtalat att det finns andra perspektiv på FVM än ett rent tekniskt perspektiv(läs flygplan). Detta med viss rätta, men finns det verkligen ett konstnärligt(?) perspektiv på FVM också? Jag kan inte riktigt se den röda tråden här.
Tydligen inser inte ledningen för FVM vad de håller på med. Svensk flyghistoria kommer ju att bli utskrattad på den internationella scenen.
Jag har tänkt samma tanke själv och kan inte annat än skämmas. Vad ska de tro??? Jag tror dock att ledningen mycket väl vet vad de håller på med. De visar tydligt sina prioriteringar, vad de anser vara viktigt och vad som inte är det! Gamla "ointressanta" flygplan som Beech, Nord och J 28 hamnar således bokstavligen ute i kylan.

Apropå nya FVMs prioriteringar så kan man ju gå in på http://www.flygvapenmuseum.se och se vad som står där. Vilken bild av verksamheten är det man vill förmedla? Vilka signaler är det man skickar till omvärlden? För min del så känns det mer som om man mer försöker skapa ett slags "Skara sommarland" än att vara ett seriöst flygmuseum. Hur mycket information rymmer tex rubriken "Föremål och fakta"? Om letar en stund hittar man länkar som även berör flygplan, där kan man bla läsa:

"Flygvapenmuseums alla flygplan ska ha en vårdplan. En vårdplan innebär att varje flygplan detaljrikt beskrivs utifrån skador och behov av lagningar eller komplettering i utrustningar."

Det vore intressant att läsa de vårdplaner som finns(?) för de flygplan som står utställda utomhus. Så vitt jag vet så använde man sig av konserveringsspecialister från bl.a Wasa-museet när man bärgade DC-3:an? Det kanske är dags att konsultera dem igen, de om några borde väl veta vad som händer med föremål delvis byggda i trä när de förvaras utomhus?

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 06 feb 2011, 17:41
av Klas Andersson
Vet ju inte hur det brukar vara ! men parkeringen var proppfull ! i stort sett omöjligt komma in där !
och några aternativ finns ju inte på lååång sträcka .
mycket barn där , främst i simulatorerna.
Men det kan ju ha berott på att det var gratis inträde !

S-E har nu tydligen ändrat forumet så man kan bifoga 10 bilder !! tack för det !

Här är då gänget som inte får vara med i gemenskapen inne i värmen ! utan får stå ute i kylan ! :cry:
anses väl inte höra till det "kalla kriget" ! :?
trots att det finns stora tomma ytor inne i den hallen om man utnyttjade dom vettigt !.....

Här är en länk till mera bilder från museét som jag inte orkar förminska för att få in här !
de flesta tagna av min son Richard Petersson
http://community.webshots.com/user/KlasAndersson
P2050050.JPG
P2050051.JPG
P2050052.JPG
HPIM9612.JPG
HPIM9608.JPG
HPIM9610.JPG
HPIM9611.JPG

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 07 feb 2011, 14:06
av Dappen
Bilderna ovan kan inte ha lämnat någon oberörd.

Jag tycker att det är intressant att låta oväntade saker i vår omvärld möta varandra ur ett konstnärligt perspektiv. Under andra förhållanden hade det varit både intressant och jättekul.

Ur ett museiperspektiv är FVMs ledning förmodligen bland de bästa i Europa!! Grattis

Ur ett flyghistoriskt bevarande perspektiv, en fullständig under isen katastrof!!!

En ledning för vad det än är, måste vara professionell i sitt utövande.
Ett visst intresse för vad man sysslar med är essentiellt. En helhets bild och ett agerande för att värna om kärnverksamheten.
Besökssiffrona är jättefina men VAR ÄR VÅRDPLANEN!!? COREBUSINSS!?

Den vandalism som FVM ledningen gör sej skyldig till är både bedrövlig att skåda och dessutom helt onödig.
Utrymme att ta hand om materielen finns!

Det kan väl inte vara rimligt att vanvårda flygmateriel till förmån för att ha en glesare utställning eller förevisa saker som i och för sej är relevanta men inte har något med bevarande av flyghistoriskt materiel att skaffa.

De fina montrarna berättar historien om sakerna som visas. Det är ett tankefel att prioritera en god historia och inte det som berättelsen handlar om.

In med flygplanen och minska fokus på att skildra samtiden, fokusera på att bevara det som ni är satta att bevara. Prioritera!

Kan det vara läge att svälja stoltheten och göra en insats för flyghistorien?
Hjälp finns att få, ta den innan det är alldeles för sent!

En ledning med lite driv och flyganknytning hade förmodligen relativt enkelt kunna ordna in de flesta av maskinerna som står ute, förmodligen på Malmen...

Till det krävs att man har ett genuint engagemang vilket man visat att man inte har.
Och helt seriöst det är ju inte fråga om en enorm mängd med flygplan som akut måste in.

Vill ni ha råd är ni välkomna att kontakta mej på 0708999409, eller hydroavion@hotmail.com
Jag har massa idéer, antingen kan de hjälpa till att lösa problemen eller så lovar jag att inte vara så kritisk i framtiden:)

MVH / David Pajus

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 07 feb 2011, 17:48
av Åba
Men vänta nu, är detta på riktigt alltså?!?

Tittade till tråden för någon vecka sen och tänkte typ att: oj, vad trött jag måste vara...förstod inte alls skämtet...men det var inget skämt alltså?

Finner inga ord...

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 07 feb 2011, 18:08
av Johan Kjellin
Har följt den här utvecklingen länge nu och gjorde därför slag i saken och mailade till Flygvapenmuseum. Fick ett snabbt svar från Mikael Parr:
Hej Johan,

som du säkert vet hade vi planerat att bygga ytterligare en hall för förvaring och restaurering av flygplan.
Av kostnadsskäl blev vi tyvärr tvungna att skjuta detta (plus en hel del annat) på framtiden, för att över-
huvudtaget få igång den om- och utbyggnad av museet som nu har genomförts.

Vi arbetar nu på att finna en långsiktig lösning för förvaring av våra flygplan och andra skrymmande föremål.

Att flygplan förvaras utomhus, utanför by 2 på Malmen, beror på att vi trots problem med brist på lokaler införlivar
nya fpl i samlingarna. Fpl JA 37D Viggen överfördes nyligen av FMLOG från Uppsala. För att arbetsgruppen
från FMLOG skulle få utrymme att montera detta fpl tvingades vi till en högst tillfällig lösning med att placera vissa
fpl utomhus. Vår ambition är att alla fpl (förutom Caravellen) skall komma inomhus denna vecka.

M v h
Mikael Parr
Han meddelar även att Flygvapenmuseum inte blandar sig i SFF's interna diskussioner på forumet men har regelbundna samrådsmöten med representanter för SFF och ÖFS. Dock kunde jag meddela er detta via forumet.

Har ni frågor och funderingar - maila i så fall och fråga! Ingenting blir besvarat eller synliggjort ifall man endast skriver en rad på ett forum.

/Från en annars tyst och begrundande Johan

Re: Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria

Postat: 07 feb 2011, 18:48
av Dappen
Intressant med snabba svar!

Förstod att man valt att inte bygga restaurerings/förvaringshallen för att bygga kontor istället.
Inte beror väl placeringen av Norden, Vampiren och Beechen utomhus på att man demonterar -37an?
Vilka fler flygplan man införlivar i samlingarna vore ju intressant att få veta?

Bra med plan för långsiktig lösning, låter betryggande men att Vampiren ska stå ute hela veckan i regnvädret är inte bra.

Tack /D