Kalla kriget/Grafittistickare och flyghistoria
Postat: 24 jan 2011, 18:17
Föreningen Linköpings flygplankramare bad mej publicera denna text appropå utsällning på FVM som öppnar d 5/2
http://www.flygvapenmuseum.se/sv/Nyhete ... ra-resan1/
Glädjen är stor! FVM tar äntligen krafttag för att bevara flyghistorisk materiel.
Man kan konstatera att man inte skyr några medel och provar helt nya metoder och vägar för att minska miljöns inverkan på det nyinvigda "vingklippta" museet.
Anledningen härtill ska enligt vanligtvis välunderrättade källor vara att miljöpåverkan hotar att på sikt bli en allt allvarligare faktor och hotar att konkurrera ut museiledningen i dess strävan att decimera antalet flygplan.
Från obekräftat håll har man följande att anföra:
”Vi kan inte längre sticka under stol med detta och startar därför "operation aviga problem får räta lösningar" och börjar nysta omedelbart”
Under 2010 har museiledningen sett till att de flesta som har någon flyganknytning fått sticka och på detta sätt vill man samtidigt slå ett slag för sin nya inriktning "handarbetets museum" och även stötta den svenska fårskötseln.
Kommande projekt är:
Mohairmössa till Varsityn , ett par Lovikavantar till Canberran, långklasonger till TP-79 och stickade motorvärmare till Caravellen.
Enligt vad vi erfar ska dessa vara klara "på lödda"
Nytt och jätte hett för denna vinter på Försvarets Vant Museum, är - stickade pitotrörsskydd! I aktivitetsplanerna för sportlovet finns även mingel o släpp av stickningsbeskrivning på både angora kapell för motorer och propellrar men även stötdämpare och en liten kollektion stickade bombarjackor.
Långt stickade planer finns på att ytterligare öka publiksiffrorna genom att i anslutning till Gröna Lund, Liseberg, Ullared, Kiviks marknad och andra populära platser ställa ut valda delar av den flygmateriel som man inte lyckats deponera eller skrota eller pressa. Gärna utomhus.
I en special utskällning från motarbetetsmuseer ska FVM inom kort att återknyta till mindre kända arbeten såsom flygplansskrotarens vardag, Lämpliga kläder vid hantering av skärbrännare, -Vilken gasblandning fungerar bäst när man ska smälta aluminium. -Plasmaskärare, dess för och nackdelar. Arbetarskydd vid hantering av tändvätskor får en egen avdelning och vill visa på vilka olika metoder som olika konstruktionsmateriel kräver för destruktion och de faror det kan innebära för personal.
Vi får se prov på:
• Donnet Leveque destruktion och svar på den evigt aktuella frågan, är askan lämplig för att gödsla mina Rhododenron? En forskarsal i ämnet planeras med gästforskare på programmet.
• Vägen som rester av Goose tar när de kommer att förpassas till ICAs kastrull hyllor där efter följer B-17 och en rad andra exemplar som under långtid varit del av den gamla utställningen och därför knappast kan vara intressant att låta ta värdefull plats mer.
Utställningen kommer att vara under flera år, flera typer representerade och man löser på så vis lokalitetsproblemet och håller utställningen levande.
Ur historiskt perspektiv kommer de flygplantyper som VantMuseet väljer att förpassa till historien få en historisk möjlighet att bli ihågkomna som både unika samtidigt som man höjer värdet på de typer som finns bevarade på andra museer och speglar på ett effektfullt sätt, den flyghistoriska inkvisitonen. Man får dessutom på ett naturligt sätt en anknytning till utställningen om General Bengt Nordenskjölds etniska rensningar i den svenska flyghistorien. Hans vision kommer att förevisas i en planerad tom luftskepps hangar som finansieras genom återvinning och försäljning av aluminium. Från obekräftat håll sägs att man anställt en släkting, Michael Nordenskjöld DY som chef för detta ändamål.
På allmän begäran lyfter FVM på frågetecknen om vad man har för planer för de flygplan man trots nybyggnation inte lyckats ställa inomhus. Från inofficiellt håll säger man:
-Det är kanske inte lätt för gemene man att förstå men genom att vi nu låter nautrliga processer ombesörja åldrandet kan vi på ett intressant sätt skildra detta naturliga steg i livet. De slutprodukter som ev kommer att återstå kommer naturligtvis också att placeras i en underjordisk sarkofag.
Från flyghistoriskt håll ställer man sej avig till dessa lösningar men ledningen hyser got hopp om att få rätsida på detta genom sin nya slogan "mycket stick och liten verkstad" Med betoning på mycket liten verkstad...
"Konst är det man inte förstår, det man förstår är ingen konst"
Jaja, ska det handla om kalla kriget så gäller det ta det bokstavligt - mössa på!
http://www.flygvapenmuseum.se/sv/Nyhete ... ra-resan1/
Glädjen är stor! FVM tar äntligen krafttag för att bevara flyghistorisk materiel.
Man kan konstatera att man inte skyr några medel och provar helt nya metoder och vägar för att minska miljöns inverkan på det nyinvigda "vingklippta" museet.
Anledningen härtill ska enligt vanligtvis välunderrättade källor vara att miljöpåverkan hotar att på sikt bli en allt allvarligare faktor och hotar att konkurrera ut museiledningen i dess strävan att decimera antalet flygplan.
Från obekräftat håll har man följande att anföra:
”Vi kan inte längre sticka under stol med detta och startar därför "operation aviga problem får räta lösningar" och börjar nysta omedelbart”
Under 2010 har museiledningen sett till att de flesta som har någon flyganknytning fått sticka och på detta sätt vill man samtidigt slå ett slag för sin nya inriktning "handarbetets museum" och även stötta den svenska fårskötseln.
Kommande projekt är:
Mohairmössa till Varsityn , ett par Lovikavantar till Canberran, långklasonger till TP-79 och stickade motorvärmare till Caravellen.
Enligt vad vi erfar ska dessa vara klara "på lödda"
Nytt och jätte hett för denna vinter på Försvarets Vant Museum, är - stickade pitotrörsskydd! I aktivitetsplanerna för sportlovet finns även mingel o släpp av stickningsbeskrivning på både angora kapell för motorer och propellrar men även stötdämpare och en liten kollektion stickade bombarjackor.
Långt stickade planer finns på att ytterligare öka publiksiffrorna genom att i anslutning till Gröna Lund, Liseberg, Ullared, Kiviks marknad och andra populära platser ställa ut valda delar av den flygmateriel som man inte lyckats deponera eller skrota eller pressa. Gärna utomhus.
I en special utskällning från motarbetetsmuseer ska FVM inom kort att återknyta till mindre kända arbeten såsom flygplansskrotarens vardag, Lämpliga kläder vid hantering av skärbrännare, -Vilken gasblandning fungerar bäst när man ska smälta aluminium. -Plasmaskärare, dess för och nackdelar. Arbetarskydd vid hantering av tändvätskor får en egen avdelning och vill visa på vilka olika metoder som olika konstruktionsmateriel kräver för destruktion och de faror det kan innebära för personal.
Vi får se prov på:
• Donnet Leveque destruktion och svar på den evigt aktuella frågan, är askan lämplig för att gödsla mina Rhododenron? En forskarsal i ämnet planeras med gästforskare på programmet.
• Vägen som rester av Goose tar när de kommer att förpassas till ICAs kastrull hyllor där efter följer B-17 och en rad andra exemplar som under långtid varit del av den gamla utställningen och därför knappast kan vara intressant att låta ta värdefull plats mer.
Utställningen kommer att vara under flera år, flera typer representerade och man löser på så vis lokalitetsproblemet och håller utställningen levande.
Ur historiskt perspektiv kommer de flygplantyper som VantMuseet väljer att förpassa till historien få en historisk möjlighet att bli ihågkomna som både unika samtidigt som man höjer värdet på de typer som finns bevarade på andra museer och speglar på ett effektfullt sätt, den flyghistoriska inkvisitonen. Man får dessutom på ett naturligt sätt en anknytning till utställningen om General Bengt Nordenskjölds etniska rensningar i den svenska flyghistorien. Hans vision kommer att förevisas i en planerad tom luftskepps hangar som finansieras genom återvinning och försäljning av aluminium. Från obekräftat håll sägs att man anställt en släkting, Michael Nordenskjöld DY som chef för detta ändamål.
På allmän begäran lyfter FVM på frågetecknen om vad man har för planer för de flygplan man trots nybyggnation inte lyckats ställa inomhus. Från inofficiellt håll säger man:
-Det är kanske inte lätt för gemene man att förstå men genom att vi nu låter nautrliga processer ombesörja åldrandet kan vi på ett intressant sätt skildra detta naturliga steg i livet. De slutprodukter som ev kommer att återstå kommer naturligtvis också att placeras i en underjordisk sarkofag.
Från flyghistoriskt håll ställer man sej avig till dessa lösningar men ledningen hyser got hopp om att få rätsida på detta genom sin nya slogan "mycket stick och liten verkstad" Med betoning på mycket liten verkstad...
"Konst är det man inte förstår, det man förstår är ingen konst"
Jaja, ska det handla om kalla kriget så gäller det ta det bokstavligt - mössa på!