Landningsmissar!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bo K-A Ottosson
Inlägg: 19
Blev medlem: 06 apr 2009, 18:59

Landningsmissar!

Inlägg av Bo K-A Ottosson »

Troligen har detta varit uppe på forumet tidigare, men ändå! Vore intressant att få veta hur många landningsmissar som inträffat i flygvapnet, alltså där man tagit fel på landningsbanan/flygplats. Jag vet mig kunna minnas att någon eller två J35 Drakar landade på NYGE Brandholmen i Nyköping istället för F11, även i södra Sverige har jag för mig att detta inträffat, men var och kanske mest intressant, Varför?
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Landningsmissar!

Inlägg av Emil Lindberg »

Onsdagen den 16:e november 1994 skulle roten Petter 29 och Petter 19, JA 37:or från F 16, landa på Byholma flygbas.
Roteettan landade utan problem på huvudbanan, men rotetvåan 37419 Petter 19 råkade landa på bana B (kortbana på väg 545) istället för huvudbanan. Kartlänk
I en minnesskrift om Byholmabasen kan man läsa ett utdrag ur radiotrafiken (här något omskriven):

FF: Anmäler att han kommer in via plats.
MIF: Lämnar vindriktning och att banan är fri.
FF: ”Jag kommer in för landning.”
FF: ”Vilket kryss var det här?” (korsningen Lidhult-Odensjö)
FF: ”Är det rakt fram här?”
MIF: Anmäler att han inte har någon visuell kontakt med Petter 19.
FF: ”Kan det vara så att jag har landat fel eller?”
MIF: Anmäler återigen att han inte har någon visuell kontakt med Petter 19.
MIF: ”Petter 19, är du på backen eller i luften?”
FF svara ej eftersom att han har fullt upp med att reversera runt i korsningen.
FF: ”Jag kommer.”
P19 kommer in för landning på huvudbanan och ställer sig efter lite feltaxningar på H2.

MIF = Militär flyginformationstjänst för flygplats i fred, d.v.s bastroppersonal i TLF-vagnen

Att flygföraren råkade landa på en icke avstängd allmän var ju nog så allvarligt, men vad som var ännu allvarligare var ju att han backade runt och startade igen! Under denna manöver kom Anette Rydén körande i sin bil vid korsningen Lidhult-Odensjö, men kände sig tvungen att backa undan. Till tidningen Smålänningen lär hon ha sagt ”Nu får man väl skaffa flygradar i bilen!” och ”Ska de fortsätta på det här viset får de väl skaffa registreringsskyltar.”

Det kunde dagen efter konstateras att ett antal vägskyltar hade blåst ner och att murstocken i ett intilliggande hus hade spruckit p.g.a vibrationerna vid start med EBK zon 3 (max EBK).
Senast redigerad av Emil Lindberg den 26 mar 2014, 17:51, redigerad totalt 1 gång.
henke2
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 feb 2014, 14:07

Re: Landningsmissar!

Inlägg av henke2 »

Emil Lindberg skrev:Det kunde dagen efter konstateras att ett antal vägskyltar hade blåst ner och att murstocken i ett intilliggande hus hade spruckit p.g.a vibrationerna vid start med EBK zon 3 (max EBK).
Jag har länge tänkt föreviga mina kunskaper i ämnet då dem är lite speciella, just för att jag VET :)

Jag gjorde lumpen som siste omgång på BYA och ett befäl var just den personen som satt vid radion när kärran gick ner på kortbanan. Konversationen stämmer i stort, jag fick berättat för mig att flygföraren svarat bara "Vänta" kort och gott. Sen hade de hört någonting dra på borta i skogen.

Att murstocken samt massa porslin och grejor hade gått sönder vet jag att fastighetsägaren hävdade, det intressanta är att i militärägda järnvägsstationen som ligger närmare banan hade INGENTING hänt. Några vägskyltar hörde jag ingenting om och det verkar också osannolikt.

Nu till det riktigt roliga! I historien jag har hört har alltid handlat om tandläkarens fru som blev blästrad i sin folkvagn. En sommar jobbade jag som budbilschaufför och körde lastbil i krokarna, jag fick ett paket som skulle till tandläkaren i Odensjö. Hade ingen aning om var Odensjö låg egentligen och klockan ringde inte fören jag var på väg och GPS ledde mig mot BYA. Kunde det vara DEN tanläkaren? Väl framme var ingen hemma givetvis och jag vart lite uppgiven. Då poppade en granne upp ur rabatterna och frågade om det var tandläkaren jag sökte, jo visst det var det ju. Grannen meddelade att de var iväg i sommarstugan... som bara låg en liten bit bort. Sagt och gjort, jag for iväg med lastbilen och hittade en mycket förvånad tandläkare med fru "mitt i skogen". Paketet levererades och jag frågade om det möjligtvis var tandläkaren i Viggenhistorian, då sken frun och och hon tjoade "det var jag, det var jag".

Jag förklarade mitt flygintresse och hon berättade hela historian. Himla kul och mycket intressant.

Hon hade kommit ut till kortbanan från Odensjöhållet och stått och väntat på att svänga ut när flygplanet kom rullandes. Hon blev jätterädd och trodde det var Ryssen som kom, krigsflygplan med pilot som hade hjälm och massa slangar och grejor. Efter ett litet tag såg hon trekronormärkena på flygplanet och då lugnade hon ner sig en smula. Under tiden hade en bil till anslutit från Odensjö hållet, jag minns inte exakt dennes yrke, om det var rörmokaren, men det var en person som kände "frun". Han hade sprungit fram och instruerat henne om att backa undan bilen, de flyttar sina bilar och Viggenplanet börjar backa in mot dem. "Hjulet vek sig åt sidan och den backade in mot oss". När han backat in körde två lastbilar förbi, sedan taxade flygplanet ut "och höjde volymen" och försvann iväg.

Notera åter igen att detta inte är hört av en kompis utan jag har själv pratat med tandläkarens fru, om än för 10 år sedan. Hoppas det uppskattas.
Daniel S
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 nov 2010, 09:57

Re: Landningsmissar!

Inlägg av Daniel S »

Kul att få uppföljning på din lumpenupplevelse genom att prata med ögonvittnet så långt efteråt!

Kan även tänka mig att frun blev glad att uppmärksammans av en budbilsförare som helt plötsligt dyker upp vid sommarstugan med samma minnesbilder x antal år senare.
Lennart Bergqvist
Inlägg: 85
Blev medlem: 24 feb 2008, 15:59
Ort: Kungsbacka

Re: Landningsmissar!

Inlägg av Lennart Bergqvist »

Tack henke2!

Jag uppskattar att få flera pusselbitar till denna historia som tack och lov slutade bra.

Viggen planet väntade till två LASTBILAR hade passerat!!
HUGA!!

En förklaring till historien är att Kortbana B har samma riktning som huvudbanan men kommer tidigare när man kommer från NV.

Tack ännu en gång henke!
Lennart
:D
LBQ
henke2
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 feb 2014, 14:07

Re: Landningsmissar!

Inlägg av henke2 »

Lennart Bergqvist skrev:Tack henke2!

Jag uppskattar att få flera pusselbitar till denna historia som tack och lov slutade bra.

Viggen planet väntade till två LASTBILAR hade passerat!!
HUGA!!

En förklaring till historien är att Kortbana B har samma riktning som huvudbanan men kommer tidigare när man kommer från NV.

Tack ännu en gång henke!
Lennart
:D
Jag fick berättat att just BYA var svårt att hitta från luften. Det kanske gällde vägbaser över lag, och det stämmer säkert. När man springer på banan så kan man svära på att den går nord/syd, medan den i själva verket snarare är öst/väst om man ser till vad som är närmast.

Jag filmade förövrigt hela sista flygningen med Gripen på BYA, den mig veterligen näst sista landningen på banan. Den sista var ett tysk sportflygplan med motorproblem som landade på banan och promenerade in till bastroppen, landningsmiss det med kan tyckas :-)
bonnlaeppen
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 sep 2013, 14:09

Re: Landningsmissar!

Inlägg av bonnlaeppen »

Jag var TLbi på F7 60-61. Minns att ett flyg som var på väg norrifrån landade på Karlbergs flygfält. Radion tystnade någon minut, men återkom med hrmmmm, jag har visst landat fel:-( För de som inte vet, så ligger Karlberg, krigsflygfält, c:a 20 km norr F7.
Kommer inte ihåg vem det var eller flygplanstyp.
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Landningsmissar!

Inlägg av Klas Andersson »

Det får du gärna utveckla lite ...
"Karlbergs krigsflygfält 20 km norr F7 ".....
jag borde absolut veta ,men det gör jag inte ???
Är det Råda basen du menar ?
bonnlaeppen
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 sep 2013, 14:09

Re: Landningsmissar!

Inlägg av bonnlaeppen »

Klas Andersson skrev:Det får du gärna utveckla lite ...
"Karlbergs krigsflygfält 20 km norr F7 ".....
jag borde absolut veta ,men det gör jag inte ???
Är det Råda basen du menar ?
Japp.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"