Sida 1 av 1
HKP 10 i An-124
Postat: 27 jan 2011, 10:19
av Emil Lindberg
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband ... -i-lasten/
Och apropå det: För ca 30 minuter sedan såg jag en
grå HKP 10B (IR-suppressor kring motorernas utblås) komma flygande över F 17. Har man målat om dem igen? Först från grön-lysröd (high vis) till
grön-grön (low vis) och nu till grå-grå (low vis). Eller var det en utländsk motsvarighet till HKP 10B jag såg månne?
Re: HKP 10 i An-124
Postat: 28 jan 2011, 00:42
av Erik
Inte en aning om man målat om dem igen, det vore dock lämpligt om man tänkt skicka dem till hetare klimat.
Men vid första ommålningen var det väl bara de lysröda delarna som målades gröna? Resterande delar på maskinerna målades väl inte om?
Re: HKP 10 i An-124
Postat: 24 mar 2011, 20:47
av Emil Lindberg
Emil Lindberg skrev:
Och apropå det: För ca 30 minuter sedan såg jag en
grå HKP 10B (IR-suppressor kring motorernas utblås) komma flygande över F 17. Har man målat om dem igen? Först från grön-lysröd (high vis) till
grön-grön (low vis) och nu till grå-grå (low vis). Eller var det en utländsk motsvarighet till HKP 10B jag såg månne?
Jag såg inte i syne!
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband ... n-pa-gang/
Dessutom har jag hittat föreskrifter för den nya low-vis-märkningen. Noterbart är att den ljusgrå färgen utgörs av 032 Duvgrå (som t.ex undersidan på JAS 39) och den grå low-vis-märkningen utförs med 033 Pansargrå (ovansidan på JAS 39).
Jämför detta med grå HKP 15B som målas i 033 Pansargrå och märks med Grafitgrå (märkning på ovansidan av JAS 39). Således är dessa grå HKP 10B betydligt ljusare än HKP 15B. Måhända har det att göra med en anpassning till det varma klimat de ska operera i - ljusare färg = mindre upphettning av solen