Sida 1 av 1
JasGripen 829
Postat: 12 feb 2011, 13:12
av ulf
Hej
Jag såg på bilder från Air India att man har 3 Jas Gripen där, nr 265, 827 och 829.
Jag undrar om 829 är samma plan som havererade på F21 och som således har kunnat repareras, eller om det är en nytillverkad maskin som övertagit detta nr.?
Utgår från att detta ine är ngn hemligstämplad fråga?
Hälsar
Ulf
Re: JasGripen 829
Postat: 12 feb 2011, 15:17
av Tommy Johansson - ToJ
Hejsan Ulf,
det var -828 som havererade på F 21.
/ Tommy
Re: JasGripen 829
Postat: 12 feb 2011, 16:38
av ulf
Hej Tommy
Tack för ditt svar. Det förklarar varför 829 är i Indien. Då står det fel på en tyska hemsidan military-info.de. De har skrivit 829 som havererad individ på F21.
Gissar då att 828 har skrivits av som totalhaverad?
Ulf
Re: JasGripen 829
Postat: 12 feb 2011, 18:09
av Emil Lindberg
ulf skrev:Gissar då att 828 har skrivits av som totalhaverad?
Se SFT 4/10 sida 6
Re: JasGripen 829
Postat: 13 feb 2011, 15:31
av Karl Persson
39830 och 831 ur F100-programmet har tillverkats kan nämnas. Vet inte om dom hunnits överlämnas till FV dock.
Re: JasGripen 829
Postat: 13 mar 2011, 14:58
av ulf
Hej tillbaka igen efter några veckors frånvaro.
Jag har inte lyckats att hitta SFT 4/10 sida 6 och undrar nu bara vad det står där om maskinen är skrotad eller om den är möjlig att reparera?
Tack på förhand
Ulf
Re: JasGripen 829
Postat: 13 mar 2011, 15:39
av Bengt Ekbladh
ulf skrev:Hej tillbaka igen efter några veckors frånvaro.
Jag har inte lyckats att hitta SFT 4/10 sida 6 och undrar nu bara vad det står där om maskinen är skrotad eller om den är möjlig att reparera?
Tack på förhand
Ulf
I sammandrag:
Motorkörning 2010-05 -31 ,Gasreglaget "kom/var i" Max läge = max tänd Ebk.
Flygplanet ej förankrad, då motorkörningen avsåg körning med låga varvtal.
Bromsarna och bromsklotsen kan ej hålla planet på plats,
Planet passerar taxibanan och kommer ut i grönskan, landstället bryts och planet kanar på buken .
Passerar bana 14/32 , slår runt och blir liggande i ryggläge.
39828 klassades senare som totalhavererat.
Re: JasGripen 829
Postat: 15 mar 2011, 10:38
av matnor
Intressefråga:
vad händer med kasserade flygplan? Det finns ju mycket materiel där som egentligen kan återvinnas, tänker främst på instrument såsom styrspak, gasreglage och annat.
Om inte annat så kan ju ideella föreningar vara intresserade av detta (om det inte är "hemlig" eller känslig utrustning) för t ex simulatorbyggen osv.
Den som vet nåt får gärna meddela mig, skulle vara intressant att höra vad som händer med ett havererat plan. Antar att det går tillbaka till Saab?
Re: JasGripen 829
Postat: 17 mar 2011, 18:38
av UrbanFredriksson
matnor skrev:vad händer med kasserade flygplan? Det finns ju mycket materiel där som egentligen kan återvinnas, tänker främst på instrument såsom styrspak, gasreglage och annat.
Styrspaken i Flygvapenmuseums Gripensimulator kommer från den första Gripen-prototypen.
Re: JasGripen 829
Postat: 17 mar 2011, 23:42
av Emil Lindberg
matnor skrev:vad händer med kasserade flygplan? Det finns ju mycket materiel där som egentligen kan återvinnas, tänker främst på instrument såsom styrspak, gasreglage och annat.
Försvarsmaktens flygtekniska skola i Halmstad har Lars Rådeström att tacka för mycket utbildnings- och förevisningsmateriel, om man säger så....
I Halmstad finns även den haverihangar i vilken haveristerna, eller ihopsamlade delar av dem, förvaras under ett antal år. När, på vems order eller hur de transporteras därifrån vet jag ej, ej heller vart skrotet tar vägen.
Re: JasGripen 829
Postat: 18 mar 2011, 18:31
av Daniel S
Emil Lindberg skrev:
I Halmstad finns även den haverihangar i vilken haveristerna, eller ihopsamlade delar av dem, förvaras under ett antal år. När, på vems order eller hur de transporteras därifrån vet jag ej, ej heller vart skrotet tar vägen.
Likaså Stena Metall som väl skrotade en hel del Viggenmaskiner, det kan väl tänkas att försvarsmakten har avtal med dessa om destruktion?
Re: JasGripen 829
Postat: 21 mar 2011, 13:03
av Emil Lindberg
Här finns lite mer att läsa om händelsen
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.a ... id=5822071
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=5822876
Rapporten borde gå att begära ut med stöd av offentlighetsprincipen