Sida 1 av 1

65 år sedan.

Postat: 21 feb 2011, 10:40
av Lars Forsberg
I dagens "Tidningen Ångermanland" finns en liten artikel och ett par bilder om B 18-planen
som nödlandade bl.a. här i Ångermanland för 65 år sedan (1946).
Ett av dem nödlandade mitt i Härnösnad, på isen i hamnen som bekant,
och kan ju numera beskådas på FV-museet.

http://allehanda.se/start/harnosand/1.2 ... e-i-ramvik

Ha det gott.
/Lars

Re: 65 år sedan.

Postat: 21 feb 2011, 15:59
av Sven-Erik Jönsson
Den aktuella händelsen inträffade den 10 februari 1946.
Divisionen skulle startat från Halmstad den 4 februari, men pga dåligt väder försenades starten till den 6 februari då man flög från F 14 Halmstad - F 1 Västerås. Här fick man åter invänta bättre väder och den 10 februai bedömdes vädret vara så bra att flygningen från Västerås till Luleå skulle kunna genomföras. Flottiljchefen Christian Nilsson startade något före och kom fram, medan divisionen mötte dåligt väder med snötjocka några mil söder om Luleå och tvingades vända. Man hoppades kunna nå Sundsvall, men nu blev vädret även sämre här. Divisionschefen gav slutligen order "Nödlanda där Ni kan!" Haverikommisionen kom fram till en hel del brister i planering och genomförande.
Det finns en film om händelsen, filmen gick på TV någon gång på 1980-talet, tror att den har titeln "Nödlanda där Ni kan"
Läs mer i bl.a. SFT nr 3/1994 som finns i pdf-format under rubrik publikationer vid inloggning till fotoarkivet på SFF hemsida.
/Sven-Erik

Re: 65 år sedan.

Postat: 22 feb 2011, 00:19
av Lars Forsberg
Sven-Erik Jönsson skrev:Den aktuella händelsen inträffade den 10 februari 1946.
Divisionen skulle startat från Halmstad den 4 februari, men pga dåligt väder försenades starten till den 6 februari då man flög från F 14 Halmstad - F 1 Västerås. Här fick man åter invänta bättre väder och den 10 februai bedömdes vädret vara så bra att flygningen från Västerås till Luleå skulle kunna genomföras. Flottiljchefen Christian Nilsson startade något före och kom fram, medan divisionen mötte dåligt väder med snötjocka några mil söder om Luleå och tvingades vända. Man hoppades kunna nå Sundsvall, men nu blev vädret även sämre här. Divisionschefen gav slutligen order "Nödlanda där Ni kan!" Haverikommisionen kom fram till en hel del brister i planering och genomförande.
Det finns en film om händelsen, filmen gick på TV någon gång på 1980-talet, tror att den har titeln "Nödlanda där Ni kan"
Läs mer i bl.a. SFT nr 3/1994 som finns i pdf-format under rubrik publikationer vid inloggning till fotoarkivet på SFF hemsida.
/Sven-Erik
Tack för lite historieåterblick Sven-Erik!

Är det inte så att det fortfarande saknas ett plan med besättning och som aldrig lokaliserades var det försvann?
Jag har för mig ha läst någonstans, att vissa "tror" att det försvann utanför Lungön, Härnösand, någonstans?
Finns det "färska" uppgifter som kan verifiera detta?

/Lars
som minns bärgningen av planet i hamnen, 1978.

Re: 65 år sedan.

Postat: 22 feb 2011, 09:06
av Sven-Erik Jönsson
Det är korrekt, ett flygplan med besättning försvann och har aldrig återfunnits.
Om det finns några uppgifter om var eller i vilket område det skulle ha försvunnit vet jag inte.
/Sven-Erik

Re: 65 år sedan.

Postat: 22 feb 2011, 20:50
av Bengt Ekbladh
Sven-Erik Jönsson skrev:Det är korrekt, ett flygplan med besättning försvann och har aldrig återfunnits.
Om det finns några uppgifter om var eller i vilket område det skulle ha försvunnit vet jag inte.Sven-Erik


18180 F14-röd N med 3 besättningsmän saknas fortfarande.
Det var ju ett hårt slag för F14:s 1:a div som i febr. 1946 hade fått 14 st. B 18B o varav en redan havererat
(18174 genomskjunkning landn. F14 1946-01-22)
Samt vid återflygningen från Luleå av CF14 Christian Nilsson 1946-02-15 råkar ut för motorfel å h. motor(02677)
och måste nödlanda F1 Västerås.
Det blev motorbyta på CVV. Besättningen oskadd.
Det dröjde till april innan F14 fick nylev av 5 st. nya B18B.

Bengt