Vad göra i Stockholm en söndag?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Emil Lindberg
Vad göra i Stockholm en söndag?
Jag har några timmar (kl 9-14) att slå ihjäl i Stockholm nu på söndag. Finns det något flyghistoriskt anknutet som man kan syssla med då?
Krigsarkivet kommer att besökas på lördag (imorrn) men har inte öppet på söndagar.
Krigsarkivet kommer att besökas på lördag (imorrn) men har inte öppet på söndagar.
- Fredrik Lager
Re: Vad göra i Stockholm en söndag?
Du kan alltid besöka kvarlevorna av F18 eller F8.
Om något av dessa känns aktuellt rekomenderar jag F8, där finns det betydligt mycket mer att se än på F18.
Mvh
Fredrik
Om något av dessa känns aktuellt rekomenderar jag F8, där finns det betydligt mycket mer att se än på F18.
Mvh
Fredrik
Varför fråga, får ändå inga svar..
Tekniska museét med deras NASA-utställning ska tydligen vara riktigt bra.
Tänkte försöka besöka den själv nån gång under våren...
Tänkte försöka besöka den själv nån gång under våren...
Jag kan flyga, jag är inte rädd..
-
Ej varit där själv men F11 Museum har enligt hemsidan öppet sista söndagen varje månad. Kanske lite smått för att åka 1h enkel väg men du kanske ser något specifik av intresse på länken. (Om du har bil då öht.) http://www.f11museum.se/utstallning.html
Hm. Illa att det är så fattigt med flygarvet i huvudstaden.
Hm. Illa att det är så fattigt med flygarvet i huvudstaden.
klart du ska komma till F11 museet. vi har öppet mellan 11-15
Håller med om F11! Om det går, så åk dit - ett besök tar utan vidare 2 timmar. Även om muséet är litet till ytan så finns det mycket att titta på, och folk att prata med som var med när det begav sig.
//Mathias
//Mathias
Mathias Schenström
- Lennart Berns
Om du önskar, går det alltid att öppna SFF-arkivet.
-
Jag skulle satsa på NASA utställningen. Tekniska Museèt ,som jag själv hoppas få bese under våren.
Flyghangaren på Lindarängen finns den kvar? kunde vara värt några foton kanske.
Om du har tillgång till fordon så kanske gamla F2 området vid Hägernäs kan vara intressant. Några gamla reliker går väl än att finna.
Kent.S
Flyghangaren på Lindarängen finns den kvar? kunde vara värt några foton kanske.
Om du har tillgång till fordon så kanske gamla F2 området vid Hägernäs kan vara intressant. Några gamla reliker går väl än att finna.
Kent.S
- Emil Lindberg
Nja, F 11-museum blir det nog inte, för mycket krångel p.g.a att jag inte har bilen med mig.
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2510
Annars låter NASA-utställningen intressant.
Dessutom har jag kanske möjlighet att hitta något söndagsöppet antikvariat eller bokhandel för att leta efter flyglitteratur. Finns det något att rekommendera?
Känns lite onödigt att ni ska öppna upp enbart en person (mig). Det skulle vara im ni har SFI/SKI för t.ex B 3, B 4, B 5, B 16, B 17, B 18, T 18B, A 21A, A 21R, J 28B, A 28B, J 29, A 29, A 32A, J 32B, S 32C, AJ 37 (tidig). Jag försöker nämligen till följande projekt klura vad som kunde bäras av vadLennart Berns skrev:Om du önskar, går det alltid att öppna SFF-arkivet.
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2510
Annars låter NASA-utställningen intressant.
Dessutom har jag kanske möjlighet att hitta något söndagsöppet antikvariat eller bokhandel för att leta efter flyglitteratur. Finns det något att rekommendera?
- Lennart Berns
Jag behöver själv arbeta några timmar i arkivet i morgon söndag, så det är inga problem att samordna med dina tider. Några av de SFI du nämner, har vi. Det finns också visst annat underlag. Beträffande antikvariat i Stockholm som har mycket flyg, finns två jag kan rekommendera: Rönells på Birger Jarlsgatan och Alfa på Olof Palmes gata. Vet dock inte om de har söndagsöppet. Båda antikvariaten köper överexemplar från SFF, dvs böcker vi fått som gåva men som vi redan har.
- Emil Lindberg
Det blir nog en runda till SFF kansli/arkiv. Inget av de två antikvariat du rekommenderade har, enligt resp. hemsida, öppet imorrn. Vi kan ju höras om tider och detaljer via mail (maila mig gärna eftersom att jag ej har din nya adress).
-
Vid ytterligare dötid så kan du ju kolla in aktuella flygmagazin på http://www.press-stop.se som finns på några ställen i city.
-
Har en CD med inscannade SFI ! på A-J 32 , J29, J35 , SK 35, SK60
har nog även orginal SFI till S 29
hör av dej om det är något av intresse på dessa
har nog även orginal SFI till S 29
hör av dej om det är något av intresse på dessa
- Emil Lindberg
Lennar, vänligen skriv till min Hotmail, samma som min Spraymail men byt spray.se mot hotmail.com
- Emil Lindberg
Det blev några timmar i SFF arkiv. Tack till Lennart som höll öppet. Som vanligt bra service och trevliga pratstunder.
Tack även till er andra som kom med förslag
Tack även till er andra som kom med förslag