Sida 1 av 1

Skandinaviska Aero BHT-1 och BHT-2 ?

Postat: 26 apr 2008, 05:35
av Rolf L Svensson
Hej
Kommer vidare i klipparkivet och hittade lite konstiga grejor om BHT.
1. Fanns BHT-2. Se bilden med urklipp fran nagon svensk tidning. Tillochmed registrering SE-SAA om bilderna hor ihop.
Ar detta sant eller bara en anka ?
[img]c:/ausroffe/flyg/skaladokumentation%2031-Dec-04/bht-2%2025-April-08.jpg[/img]
2. Pa bifogad ritning av BHT-1 som kommer fran nagon flygtidning (Kan vara modellfyg) finns inritat en modifiering av bakkropp och fena kallad "Christies modifiering". Verklighet eller bara skriverier ?
[img]c:/ausroffe/flyg/skaladokumentation%2031-Dec-04/bht-1%2025-April-08.jpg[/img]
3. Truedson tog fram en byggsats av BHT-1 med registrering SE-ORR. Pahitt eller verklighet ?

Postat: 26 apr 2008, 05:42
av Lars Sundin
Hej Roffe!

Se till att få med hela bildadressen; den skall börja med http://

Bilden skall alltså ligga på en server ute på webben, t ex hos Photobucket http://photobucket.com/ . "c" tyder på att den ligger i din dator.

Lars S

Postat: 26 apr 2008, 05:53
av Rolf L Svensson
Har bara bilderna pa min egen dator men inte pa en Http: adress.
Jag far fixa det och aterkommer da.

Postat: 26 apr 2008, 06:01
av Lars Sundin
Jo, det är bra att lära sig den konsten. Annars kan jag tillfälligt hjälpa dig om du mejlar bilderna till mig (min adress finns i min profil).

Det fanns bara ett exemplar, registrerat SE-ANX. Det brukar löna sig att googla på registreringen (sätt citationstecken ikring bara). Ett exempel:

http://www.esgb.se/esgb_show.asp?xKat=flygpl39-452

Lasse S

ANX

Postat: 26 apr 2008, 08:58
av Fredric Lagerquist
Som Lars säger tillverkades bara ett flygplan, BHT-1, som har reg SE-ANX. Under 50/60-talet var fpl ägt av norske flygkaptenen Jan Christie som race'ade med kärran en/två ggr i UK.

SE-ANX renoverades under 90-talet med var med om ett "misshap" under flygutprovningen (fpl kan betecknas som "skört") - det tog ett tag men nu lär hon vara reparerad igen...

Bild från Barkarby fly in'et år 2000:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=67326

Fler bilder av SE-ANX 3 juni 2000

Postat: 26 apr 2008, 09:27
av Lars Sundin
Här är fler bilder av SE-ANX, några tagna av mig samma dag som Fredrics bild och som ligger på en viss action-fotografs tidigare sajt
http://www.communique.se/boh/doc6.html.

Lars S

Postat: 26 apr 2008, 21:07
av Rolf L Svensson
OK har kommer bilderna hoppas jag:
Pa bifogad ritning av BHT-1 som kommer fran nagon flygtidning (Kan vara modellfyg) finns inritat en modifiering av bakkropp och fena kallad "Christies modifiering". Verklighet eller bara skriverier ?


Fanns BHT-2. Se bilden med urklipp fran nagon svensk tidning. Tillochmed registrering SE-SAA om bilderna hor ihop.
Ar detta sant eller bara en anka ?

BildBild

Postat: 26 apr 2008, 22:09
av Lars Sundin
Hej Rolf!

Tyvärr så får jag ingen bild, dina adresser är inte rätt. (Det kan man mycket väl vara så att när du testat har det sett OK ut).

(Snapfish verkar har en liknande tjänst som Extrafilm, som jag anlitat ibland, och jag lyckades med möda finna någon bildadress till en av mina bilder där, men inte gav det någon bild inte, bara ett välkommen till min användarsida där jag kunde få logga in.)

Kanske någon annan lyckats bättre med dina adresser, eller kan ge ge tips hur du kan göra. Eller testa någon annan albumtjänst, Photobucket brukar vara begriplig. Eller också så maila mig bilderna.

SE-SAA eller -ORR måste vara fantasiregistreringar. Christie gjorde säkert några små ändringar (sporrhjulskåpa?). Planet var norskregistrerat som LN-JHC, men jag har inte funnit några bilder på webben.

Björn Karlströms syn på planet, en bild jag fann hos MACH som synes:

http://www.mach-flyg.com/artiklar/bk/bi ... m_bht1.jpg

(Till själva artikeln: http://www.mach-flyg.com/artiklar/bk/bk.html.)


Lars S

Postat: 26 apr 2008, 23:30
av Rolf L Svensson
Bild

Bild


Nu ar adresserna ratt men jag far inte img att fungera

Postat: 26 apr 2008, 23:38
av Lars Sundin
Det tar sig Roffe!

Jag kan nu se två mycket små tumnaglar när jag klistrar in adresserna i adresslisten överst. Filerna är inte bildfiler, och därför fungerar inte img-taggarna. Hade du däremot satt URL-taggar runt dem hade det gått. Men det är ju fortfarande inte full storlek.

Exempel:

http://images2b.snapfish.com/232323232% ... 6%3Avq0mrj

Det gäller att hitta URL/adress till bilderna i full storlek!

Lars S

BHT "Beauty"

Postat: 20 aug 2008, 15:09
av Kent Schram
Jag läste i Erik Bratts bok Silvervingar att man under utprovningen
kom fram till att det behövdes någon form av omställbar propeller.
Flygplanets ordinarie fasta propeller var gjord för det högre hastighetsområdet läser jag.
Är det samma propeller omställnings mekanism på flygplanet idag
som man konstruerade från början?

KS HAD

Postat: 20 aug 2008, 18:59
av Olle Ekwall
I katalogen från Sven E Truedsson kan man hitta byggsats till detta flygplan i skala 1:25. Den ingår i en serie med skalamodeller där detta är det minsta planet. Det kanske skall nämnas att den katalogen jag tagit bilden från är daterad 1963.
Bild

Re: BHT "Beauty"

Postat: 22 aug 2008, 11:02
av Lars Sundin
Kent Schram skrev:Jag läste i Erik Bratts bok Silvervingar att man under utprovningen
kom fram till att det behövdes någon form av omställbar propeller.
Flygplanets ordinarie fasta propeller var gjord för det högre hastighetsområdet läser jag.
Är det samma propeller omställnings mekanism på flygplanet idag
som man konstruerade från början?

KS HAD
Hej Kent!

Jag skulle tro att Bratts automatiskt omställbara "Dynamatic" propeller inte följde med planet när det senare hamnade i Göteborg och därefter hos Jan Christie. Den enda bild av denna snurra jag sett är i Bratts "Silvervingar".

De bilder jag sett på webben och i böcker och som avser 40-talet visar en fast snurra (med en snygg spinner). Se Torslandaboken sid 42 samt bilder på http://www.esgb.se/esgb_start.asp, http://larssundin.ownit.nu/Norrtaljefal ... orrman.jpg samt http://larssundin.ownit.nu/Norrtalje.jpg

Jag skulle gissa att Christie flög med en fast fart-snurra, liksom Bratt/Skandinaviska Aero AB gjorde till att börja med. Företaget var inte så intresserat av den ensitsiga BHT-1; en tvåsitsig version har jag sett skisser på. Snurran väckte ju Saab:s intresse (Safir) men företaget gjorde inget med den. Till Bratts lätta besvikelse, men han fick snart annat att tänka på när han fått jobb där.

De bilder man sett av planet på Barkarby vid EAA Fly In år 2000 visar en fast snurra (utan spinner). Vid högtidligheterna i Norrtälje 9 augusti i år var det helt utan propeller vad jag minns från bilderna. Vad jag förstått flögs planet omkring år 2000 men inte mycket, det skadades (landställets infästning i vingen?). Tror inte det blir mer flygning ( planet är byggt i trä) utan snarare museum. Detta är vad jag "tror"; jag vet vilka personer man skulle kunna fråga men har inte gjort det. Och så kan leta reda på vad Harald Millgård på sin tid skrev om planet; entusiastiskt har det sagts mig.

Avslutningsvis en nostalgibild:
Bild


En till.

Lars S

Postat: 22 aug 2008, 11:51
av Lars Sundin
Olle Ekwall skrev:I katalogen från Sven E Truedsson kan man hitta byggsats till detta flygplan i skala 1:25. Den ingår i en serie med skalamodeller där detta är det minsta planet. Det kanske skall nämnas att den katalogen jag tagit bilden från är daterad 1963.
Bild
Jag har från trådstartaren Rolf L Svensson tidigare (början av maj) fått skanningar av några olika dokument som berör BHT-1 (och som han försökt webbpublicera) och jag tror inte han har något emot att jag lägger ut ritningen bakom den modell jag tror är den som Olle Ekwall visat oss annonsen för.

Se http://larssundin.ownit.nu/BHT-1-ritning_Truedsson.jpg som är ett klipp ur en en artikel i en modellbyggarskrift. Jag antar modellen av den verkligt ambitiöse skulle "plankas" med 1 mm balsa; det var i alla fall ingen modell att flyga med. På den tiden fanns inte plastmodeller och man hade skalor som var rationellt metriska. Inget 1:86 eller annat "grekiskt" inte...

Säkert har det byggts sköna R/C-modeller av BHT-1 med sin Caudron Simoun-inspirerade stjärt, ett plan Bratt kände rätt väl... Pär Lundqvist t ex? Som har skrivit den artikel där ritningen återges.

Lars S, som gav upp plankningen av en Wentzel 1:25 J 29-modell. Men vacker var den som "skelett"