Sida 1 av 1

Betonghangarer för förstärkningsflygplan vid F13!

Postat: 19 mar 2011, 23:35
av Bengt Ekbladh
Hej.
Satt och kollade i UFL (föregångare till Flygvapen-Nytt).
i nr. 2/1950 , där man tog upp 1950 års försvarsproposition.
Man tar upp vart pengarna skulle gå.

Under Husbyggnadsarbeten faller min blick på::

Betonghangarer för förstärkningsflygplan vid F13 och alternativt F12 eller F10.

Måste här medge att det är 1:a ggn. jag ser ordet förstärkningsflygplan i sammanhang med Flygvapnet.
Utgår från att begreppet kommer från att FV under 1948-49 "beviljades 50% förstärkning vid 3+3 jaktflottiljer, men att
man inte fullföljde utökningen med de 4 återstående jaktflottiljerna.

Om jag inte uppfattat fel så sägs att någon 50% förstärkning av 6 jaktflottiljer egentligen INTE skedde, utan att
divisionernas flygplansantal utökades från 8 till 12 plan , men någon utökning per flottilj inte skedde.

Ändå använde man i februari 1950 begreppet Förstärkningsflygplan.
Blev hangarbyggnaderna genomförda?

Någon som kan informera hur "det egentligen" förhöll sig?

Måste även delge:

PS ::
8,5 miljoner äskas för att fullfölja , respektive fortsätta 2 av de redan påbörjade Berghangarerna (F8 o F9)
Inga hemligheter här.
Samt :
>>Under 6-årsperioden föreslås---främst i takt med personaltillgången--
följande flygförband uppsättas:
8 dagjaktdiv.
2 lätta bomb o nattjaktdiv.
2 spaningsdiv.
1 transportdiv.

Ja planerna fanns
Men hur var det med Förstärkningsflygplanerna? och hangarerna ?
Bengt