Viggen Sim37 (Viggen för FSX m fl)
Postat: 21 mar 2011, 14:36
Hej,
Vi får väl anse Viggen 37-systemet vara ett flyghistorisk system, nu när det pensionerats. Anledningen att ajg skriver detta är att jag under lång tid gått och grunnat på en idé. Att bygga en digital Viggen-version.
Som flygintresserad skrivbordspilot saknar jag en riktigt bra modell av 37-systemet för FSX. Det finns för FS9 mig veterligen, men inget bra för just FSX (eller X-plane för den delen?).
Därför är jag intresserad av att dra igång ett projekt kring detta flygplanssystem (för primärt FSX, kanske även kommande MS Flight eller annan lämplig plattform). Innan detta relativt stora projekt dras igång kan det vara värt att inventera läget. Vad finns idag?
Swesim har en AJS37 simulator, baserad på en cockpit, dvs inget du har så stor användning för oss dödliga utan en cockpit. Stämmer detta? (Daniel och ni andra från Swesim kanske läser detta och kan komplettera med info/fakta). Även baserat på FS9 (?) och har ingen virtuell cockpit?
Novelair har sin SUL37 (mobil AJ37 simulator), också baserat på riktig cockpit. Ingen virtuell cockpit?
Vad mer finns, som eventuellt kan vara grogrund för ett projekt att bygga upp Viggen-systemet i ex FSX. Jag vet att det finns stora svårigheter och utmaningar att lösa, även prioriteringar. Personligen skulle jag vilja se JA37 som prioriterat flygplan. Andra kanske ser attackversionen som viktigare.
Utöver den här inventeringen får jag lägga ut en trevare och se om det finns intressenter där ute som skulle vilja vara med i ett projekt kring ViggenX (eller vad det nu blir).
Det som behövs är ju många olika roller för att förverkliga ett projekt. T ex ämnesexperter, 3D-modellerare, 2D-grafiker, programmerare, researchers, fotografer, sakkunniga och kanske till och med någon fd Viggen-pilot för att validera flygprestanda?
Tågordningen, generellt skulle kunna vara:
*Målsättning med projektet
*Resurser
*Planering
*Genomförande
Istället för att dra igång en ordentlig långbänk tycker jag att mottot skall vara "release early, release often", dvs att släppa fungerande flygmodell så tidigt som möjligt (i befintligt skick) för att öka interaktiviteten mellan brukare och "tillverkare". Alltså inte vänta 2 år på eventuellt projektleverans och eventuellt projekthaveri, utan driva det som ett öppet projekt där så många som möjligt kan delta, på sitt bästa sätt. Med ett iterativt och inkrementellt arbetssätt kan något flygbart komma ur detta projekt tidigt, för att sedan inkrementellt byggas på med fler funktioner.
En tanke är att det kanske finns intressenter som kan bidra till projektet i form av museum och liknande intressenter. Flygvapenmuseum? SFF?
Man får ju inte drabbas av "mission creep", men roligt hade det varit om det fanns såväl scenery (texturer, elevaation och landclass) för ett komplett flygområde (runt krigsbas?) med komplett flygbas (á la Bas 90, Jokkmokk? Färila?) och därmed tillhörande miljö (klargöringsfordon, förråd).
Så, härmed sår jag ett litet frö. Intresset visar sig nog. Och finns det andra projekt på gång så hänger jag gärna med!
Vi får väl anse Viggen 37-systemet vara ett flyghistorisk system, nu när det pensionerats. Anledningen att ajg skriver detta är att jag under lång tid gått och grunnat på en idé. Att bygga en digital Viggen-version.
Som flygintresserad skrivbordspilot saknar jag en riktigt bra modell av 37-systemet för FSX. Det finns för FS9 mig veterligen, men inget bra för just FSX (eller X-plane för den delen?).
Därför är jag intresserad av att dra igång ett projekt kring detta flygplanssystem (för primärt FSX, kanske även kommande MS Flight eller annan lämplig plattform). Innan detta relativt stora projekt dras igång kan det vara värt att inventera läget. Vad finns idag?
Swesim har en AJS37 simulator, baserad på en cockpit, dvs inget du har så stor användning för oss dödliga utan en cockpit. Stämmer detta? (Daniel och ni andra från Swesim kanske läser detta och kan komplettera med info/fakta). Även baserat på FS9 (?) och har ingen virtuell cockpit?
Novelair har sin SUL37 (mobil AJ37 simulator), också baserat på riktig cockpit. Ingen virtuell cockpit?
Vad mer finns, som eventuellt kan vara grogrund för ett projekt att bygga upp Viggen-systemet i ex FSX. Jag vet att det finns stora svårigheter och utmaningar att lösa, även prioriteringar. Personligen skulle jag vilja se JA37 som prioriterat flygplan. Andra kanske ser attackversionen som viktigare.
Utöver den här inventeringen får jag lägga ut en trevare och se om det finns intressenter där ute som skulle vilja vara med i ett projekt kring ViggenX (eller vad det nu blir).
Det som behövs är ju många olika roller för att förverkliga ett projekt. T ex ämnesexperter, 3D-modellerare, 2D-grafiker, programmerare, researchers, fotografer, sakkunniga och kanske till och med någon fd Viggen-pilot för att validera flygprestanda?
Tågordningen, generellt skulle kunna vara:
*Målsättning med projektet
*Resurser
*Planering
*Genomförande
Istället för att dra igång en ordentlig långbänk tycker jag att mottot skall vara "release early, release often", dvs att släppa fungerande flygmodell så tidigt som möjligt (i befintligt skick) för att öka interaktiviteten mellan brukare och "tillverkare". Alltså inte vänta 2 år på eventuellt projektleverans och eventuellt projekthaveri, utan driva det som ett öppet projekt där så många som möjligt kan delta, på sitt bästa sätt. Med ett iterativt och inkrementellt arbetssätt kan något flygbart komma ur detta projekt tidigt, för att sedan inkrementellt byggas på med fler funktioner.
En tanke är att det kanske finns intressenter som kan bidra till projektet i form av museum och liknande intressenter. Flygvapenmuseum? SFF?
Man får ju inte drabbas av "mission creep", men roligt hade det varit om det fanns såväl scenery (texturer, elevaation och landclass) för ett komplett flygområde (runt krigsbas?) med komplett flygbas (á la Bas 90, Jokkmokk? Färila?) och därmed tillhörande miljö (klargöringsfordon, förråd).
Så, härmed sår jag ett litet frö. Intresset visar sig nog. Och finns det andra projekt på gång så hänger jag gärna med!