Sida 1 av 4
Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 01 apr 2011, 09:44
av Göran Hansson
Det är märkligt tyst på forumet om "vår" insatts i den NATO leda insattsen i Lybien.
Som vi har fått information om i media så handlar det om 8st Gripen samt 1 "Herca" och en S100B
Vilken division är det som kommer åka ner?
Var kommer dom vara baserade?
Hur kommer S100:an användas?
Kommer "vi" använda oss av vår egen "Herca" för lufttakning eller kommer vi få hjälp av andra nationer?
Bara ett par frågor för att få igång diskutionen :-)I
Ha det gott
Göran
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 01 apr 2011, 12:40
av Henrik Bergman
Hej!
Lite kluriga frågor..
Det enda vi vet är, att vi skall flyga söderut, men var vi blir baserade är inte bestämt än (2011-04-01, kl 12.40)
8 JAS 39 från F17
1 st TP 84 (842) för lufttankning av svenskt flyg, då JAS 39 endast är typad för lufttankning från TP 84 och fransk KC 135 (rätta mig gärna om jag har fel).
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 01 apr 2011, 17:50
av Björn Fransson
Blir det både C och D-versionerna? Är det klart vilka flygplansindivider som kommer att skickas?
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 01 apr 2011, 20:00
av LPI-Observer
Sydafrika körde ju tankerprov med 707-300 från Saabfältet, 2005 var det väl. En riktig höjdpunkt när den kom dånande o rykande rakt över huset på inflygning mot Saab!!
Mvh David
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 01 apr 2011, 22:02
av Erik
Göran Hansson skrev:Som vi har fått information om i media så handlar det om 8st Gripen samt 1 "Herca" och en S100B
Är det verkligen en S 100B? Tycker det vore mer logiskt med en S 100D, ifall det nu är en Saab 340 man skickar. Hittills har jag bara sett "spaningsflygplan" utan att man angett typ, vilket alltså lika gärna skulle kunna innebära S 102B.
Re: Gripen i libybiskt luftrum
Postat: 01 apr 2011, 23:12
av Fredric Lagerquist
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 02 apr 2011, 08:54
av Emil Lindberg
Henrik Bergman skrev:
8 JAS 39 från F17
Nja, merparten av flygplanen kommer faktiskt från F 21, några från F 17 och nån från F 7. Så var det bestämt inför att Fighter Unit i EAW skulle gå in i beredskap (vid årsskiftet), och det är det koncept som man nu har nyttjat. Men de har flugits ner till F 17 för att "kittas till" med rätt utrustning inför insatsen.
Just nu kommer endast 39C att nyttjas i insatsen. Men det kan ju ändras.
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 02 apr 2011, 09:22
av Bengt Ekbladh
Henrik Bergman skrev:Hej!
Lite kluriga frågor..
Det enda vi vet är, att vi skall flyga söderut, men var vi blir baserade är inte bestämt än (2011-04-01, kl 12.40) 8 JAS 39 från F17
1 st TP 84 (842) för lufttankning av svenskt flyg, då JAS 39 endast är typad för lufttankning från TP 84 och fransk KC 135 (rätta mig gärna om jag har fel). Mvh Henrik Bergman, Vargön
Det betyder väl att man bara övat med TP 84, KC 135 o ev 707-300 ?
Eller skiljer sig "munstyckerna" mellen JAS och andra tankerplan?
Hur är det, skiljer det mycket att tanka från tankerplan med "fast boom" (om ni förstår vad jag menar) som USAF ofta kör med gentemot
"vår/europeisk metod som använder ej fast sådan?
Och skulle JAS i nödfall kunna tankas från tex USAF tankers?
Bengt
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 02 apr 2011, 11:04
av LPI-Observer
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 02 apr 2011, 11:34
av Andy
Ja då har dom första gripenplanen åkt iväg från kallinge..
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12820472.ab
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 02 apr 2011, 11:47
av Björn Fransson
Björn Fransson skrev: Är det klart vilka flygplansindivider som kommer att skickas?
Svar på min egen fråga (om någon mer är intresserad): 39262, 39263 och 39266 var de tre första.
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 02 apr 2011, 12:37
av Emil Lindberg
Bengt Ekbladh skrev:
Det betyder väl att man bara övat med TP 84, KC 135 o ev 707-300 ?
Ja och nej. Av vad jag har fått lära mig de senaste åren måste resp. flygplan certifieras mot varje "ny" typ av tankerflygplan. Och som jag har förstått det sker det både teoretiskt och praktiskt.
Bengt Ekbladh skrev:
Hur är det, skiljer det mycket att tanka från tankerplan med "fast boom" (om ni förstår vad jag menar) som USAF ofta kör med gentemot
"vår/europeisk metod som använder ej fast sådan?
Med korgsystem sköter ju piloten i "recievern" hela kopplingsförfarandet. Med bom lägger sig "recievern" i en bestämd position och därefter styr operatören in mynstycket i kopplingen i flygplanet.
Det finns ju bilder på där bomsystem har försetts med slang och korg i änden av bommen.
Bengt Ekbladh skrev:
Och skulle JAS i nödfall kunna tankas från tex USAF tankers?
JAS 39 menar du väl?
Som sagt, föregående certifiering krävs
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 02 apr 2011, 13:31
av Olle Ekwall
I Bengts fråga stod det i nödfall. Då borde inga certifieringar behövas.
Är det kompatibla tätningssytem, eller är det helt geometriskt omöjligt att utnyttja de andras system?
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 02 apr 2011, 17:11
av Karl Persson
Gripen har i FMV:s omsorg genomfört ett betydande antal lyckade lufttankningar från Amerikanska KC-135R och från tyska A-310 MRTT. Även Omega Refueling KDC-10 med Saab.
Re: Gripen i libybiskt luftrum
Postat: 02 apr 2011, 18:25
av Fredric Lagerquist
One of the Swedish Air Force’s JAS 39 Gripen jet fighter aircraft takes off from Kallinge southern Sweden, on Saturday April 2, 2011. Three of Sweden's new warplanes left from Kallinge en route to the island of Sardinia, off west Italy on Saturday to join the NATO-led operation in Libya. (AP Photo/Patric Soderstrom )
Enligt vad som sägs i media nu ikväll så har man landat på Sicilien -
se t ex SvD.
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 02 apr 2011, 20:19
av Björn Fransson
Lite olika bud i media, vilka som flög iväg. Har som jag nämnde i mitt tidigare inlägg sett bilder på 262, 263 och 266 som uppgetts visa när de lyfter på väg mot Sicilien. Och här har vi alltså 261. Det verkar vara många individer om budet att vara en av de tre...
Slutdestination?
Postat: 02 apr 2011, 20:46
av Henrik Bergman
Hej!
Kan detta vara slutdestinationen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Naval_Air_ ... _Sigonella
Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 02 apr 2011, 22:32
av Erik
Olle Ekwall skrev:I Bengts fråga stod det i nödfall. Då borde inga certifieringar behövas.
Är det kompatibla tätningssytem, eller är det helt geometriskt omöjligt att utnyttja de andras system?
Västerländska system ska vara kompatibla, hur det är med ryska vet jag inte. Många tankflygplan med bom har dessutom korgar för att kunna tanka båda typerna, och i vissa fall (t ex KC-135FR) har man satt en korg och slang längst ut på bommen. I det senare fallet är den korgen av en annan typ ("iron maiden") som i större utsträckning riskerar att skada mottagarflygplanet.
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 03 apr 2011, 00:06
av Emil Lindberg
Häromdagen var det antingen Sicilien, Sardinien eller Kreta som gällde. Igår var Sardinien aktuellt. Och idag flög de alltså till Sicilien, med mellanlandning i Ungern.
Återkommer med vilka JAS 39-individer som ingick i vilken ombaseringsomgång. Detta är ju svensk flyghistoria och bör dokumenteras så korrekt som möjligt.
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 03 apr 2011, 03:33
av Karl Persson
39261, 39262, 39263 är det som åkt i första svängen. Enkelt ska det vara.
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 03 apr 2011, 23:25
av Hellenius
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 04 apr 2011, 08:46
av Bengt Ekbladh
Hej.
Lite saxat från Scramble.nl
Inbound Sigonella now are swedish AF C-130's:
84001, 84004, 84006, 84008
And TP-100C 100008::The Tp100c 'quickturned' and is now at EBMB.
Update from the Swedish contribution, 8 JAS39Cs from F17 arrived yesterday at Sigonella (not Trapani).
Also Tp102A 102001/021 was logged for support.
Anyone for the other Gripen serials?
http://forum.scramble.nl/viewtopic.php? ... &start=135
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 04 apr 2011, 09:42
av Emil Lindberg
Eftersom att det skriks efter serienummer ska jag försöka redogöra för detta.
Som har nämnts tidigare kom faktiskt merparten av flygplanen från F 21. För att säkerställa att vi skulle få iväg 8 st flygplan iordningställdes 10 st JAS 39C. Detta ifall något oväntat skulle upptäckas eller hända under iordningställandet, klargöring eller uppstart. Flygplanen "utifrån" anlände till F 17 under torsdagen och var helt i linje med de förberedande order som hade utgivits för att ligga på förkant när väl riksdagen hade tagit beslut för eller emot instatsen.
De aktuella flygplanen var:
39227 (kom från F 7)
39247 (kom från F 21)
39249 (kom från F 21)
39255 (kom från F 21)
39261 (kom från F 21)
39262 (tillh. F 17)
39263 (kom från F 21)
39269 (kom från F 21)
39270 (kom från VoVc)
39282 (tillh. F 17)
Under lördagen lyfte 39261, 39262 och 39263. Mellanlandning och klargöring i Kecskemét, Ungern. När de landade där visste de fortfarande inte om de skulle vidare till Sardinien eller Sicilien. Men det blev det senare, vilket de lyfte mot senare på dagen.
Under söndagen lyfte 39227, 39247, 39249, 39269 och 39270. Mellanlandning och snabbtankning (tankning med gående motor) i Kecskemét, Ungern och därifrån vidare till Sicilien.
Om/när dessa uppgifter vidarebefodras till andra forum eller medier ser jag gärna att korrekt källhänvisning sker.
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 04 apr 2011, 10:27
av Bengt Ekbladh
Och varifrån kom uppgiften om 39266
Från TV och att den råkade vara/tillh. F17 eller?
Bengt
Re: Gripen i Libybiskt luftrum
Postat: 04 apr 2011, 11:04
av Fredric Lagerquist
Bengt Ekbladh skrev:Och varifrån kom uppgiften om 39266
Från TV och att den råkade vara/tillh. F17 eller?
Bengt
Ja, det är väl högst sannolikt. Och rangera flygplan hör väl till, denna kom med på TV-bilderna. Har man ögonen med sig ser man att hon inte var "hängd" som de andra....
Tack till Emil för förstaklassigt info och Hellenius för bilderna.