SE-AMO, DeHavilland DH.60GIII Gipsy Moth
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10025
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
SE-AMO, DeHavilland DH.60GIII Gipsy Moth
Typ: DeHavilland DH.60 G-III Gipsy Moth
c/n: EAA 834
tillverkningsår 2006, replika,
Vissa delar från bl.a. SE-ABY, några av vingarna kommer från Fox Moth SE-AFL.
(Fd SE-BBT, men ej använt).
Byggtillstånd 1991-10-14, B Blomstrand, Västervik
1999-04-16, registrering reserverad av B Blomstrand, Västervik
Fu 2006-04-24 B Blomstrand, Västervik
Anm: I Flyghistorisk Revy "Svenskt Civilregister" som utkom 2010 anges tillverkningsår 1940. Finns det något underlag för detta eftersom det är en replika som blev klar 2006?
c/n: EAA 834
tillverkningsår 2006, replika,
Vissa delar från bl.a. SE-ABY, några av vingarna kommer från Fox Moth SE-AFL.
(Fd SE-BBT, men ej använt).
Byggtillstånd 1991-10-14, B Blomstrand, Västervik
1999-04-16, registrering reserverad av B Blomstrand, Västervik
Fu 2006-04-24 B Blomstrand, Västervik
Anm: I Flyghistorisk Revy "Svenskt Civilregister" som utkom 2010 anges tillverkningsår 1940. Finns det något underlag för detta eftersom det är en replika som blev klar 2006?
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1830
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: SE-AMO, DeHavilland DH.60 Moth replika
Den motor som sitter i SE-AMO är en Cirrus Hermes IIB tillverkad 1932. Om jag fattat rätt har motorn tidigare varit installerad i ASJA Viking I SE-ACX och därefter i Moth SE-ABY.
M a o, att kalla detta flygplan för en Gispy Moth är fel. Cirrus Moth eller Hermes Moth är inte heller helt korrekt, DH.60 har inte tillverkats med denna (inverterade) Cirrus Hermes. I EAA Sveriges dokument anges SE-AMO kort och gott som en DH 60 Moth replika...
Hade dokumentationen funnits så kunde man kanske tänkt sig att "restaurerat" SE-ABY
M a o, att kalla detta flygplan för en Gispy Moth är fel. Cirrus Moth eller Hermes Moth är inte heller helt korrekt, DH.60 har inte tillverkats med denna (inverterade) Cirrus Hermes. I EAA Sveriges dokument anges SE-AMO kort och gott som en DH 60 Moth replika...
Hade dokumentationen funnits så kunde man kanske tänkt sig att "restaurerat" SE-ABY

-
- Inlägg: 4405
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-AMO De Havilland DH.60 Moth Replica
SE-AMO
De Havilland DH.60 Moth Replica
C/n 834 (Composite of SE-ABY, SE-AFL and other parts)
YoM 2006
Ex (SE-BBT)
19911014 Bt/Permit to Build EAA #834 G H B Blomstrand, Västervik
19951129 Bt/Permit to Build förl. återtagen
19980305 Bt/Permit to Build förl. återtagen
19990416 Res B Blomstrand, Västervik
20030307 Bt/Permit to Build #2
20040504 Bt/Permit to Build #3
20050503 Bt/Permit to Build #4
20060424 Fu/Permit for test flights #1 B G H Blomstrand, Västervik
20070425 Fu/Permit for test flights #2
20080423 Fu/Permit for test flights #3
20090527 Fu/Permit for test flights #4
20100428 Fu/Permit for test flights #5
20120821 Reg CofR #8291 B G H Blomstrand, Västervik
Source credits: TS & EAA Sverige
De Havilland DH.60 Moth Replica
C/n 834 (Composite of SE-ABY, SE-AFL and other parts)
YoM 2006
Ex (SE-BBT)
19911014 Bt/Permit to Build EAA #834 G H B Blomstrand, Västervik
19951129 Bt/Permit to Build förl. återtagen
19980305 Bt/Permit to Build förl. återtagen
19990416 Res B Blomstrand, Västervik
20030307 Bt/Permit to Build #2
20040504 Bt/Permit to Build #3
20050503 Bt/Permit to Build #4
20060424 Fu/Permit for test flights #1 B G H Blomstrand, Västervik
20070425 Fu/Permit for test flights #2
20080423 Fu/Permit for test flights #3
20090527 Fu/Permit for test flights #4
20100428 Fu/Permit for test flights #5
20120821 Reg CofR #8291 B G H Blomstrand, Västervik
Source credits: TS & EAA Sverige
Senast redigerad av Paul R Compton den 27 jan 2025, 00:25, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: SE-AMO, DeHavilland DH.60GIII Gipsy Moth
Registrerades 2012-08-21
Fann denna trevliga video på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=s1dzw0JzbfU
/Roger
Fann denna trevliga video på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=s1dzw0JzbfU
/Roger
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10025
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-AMO, DeHavilland DH.60GIII Gipsy Moth
Cape to Cape.
SAS kaptenen Johan Wiklund startade i slutet på juli 2015 från Nordkap för att flyga till Cape Town i Sydafrika. I början av augusti landade han på Barkarby. I slutet av augusti fortsatte han resan mot Cape Town.
Svensken Gösta Andrée gjorde 1929 en flygning med en Moth av samma typ från Sandviken till Cape Town.
Flygningen kan följas via hemsidan Cape to Cape och på Flight Radar 24.
Önskar Johan lycka till på den långa resan.
Är Johan Wiklund numera också ägare till SE-AMO?
/Sven-Erik
SAS kaptenen Johan Wiklund startade i slutet på juli 2015 från Nordkap för att flyga till Cape Town i Sydafrika. I början av augusti landade han på Barkarby. I slutet av augusti fortsatte han resan mot Cape Town.
Svensken Gösta Andrée gjorde 1929 en flygning med en Moth av samma typ från Sandviken till Cape Town.
Flygningen kan följas via hemsidan Cape to Cape och på Flight Radar 24.
Önskar Johan lycka till på den långa resan.
Är Johan Wiklund numera också ägare till SE-AMO?
/Sven-Erik
-
- Inlägg: 4405
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-AMO DeHavilland DH.60GIII Gipsy Moth
Yes, han är ägare 

Senast redigerad av Paul R Compton den 27 jan 2025, 00:26, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 04 dec 2015, 13:39
Re: SE-AMO, DeHavilland DH.60GIII Gipsy Moth
En liten rättelse. Gösta Andrees flygplan hette Sandvik, och flygningen var delvis sponsrad av Sandviken AB. detta står i Gösta Andrees egen bok om flygningen.
Boken heter Sandviks flygning till Kap. Här står också att flygningen började i Barkarby.
SE-AMO-s motor är numera utbytt till en original de Havilland motor, en Gipsy 2 eller 3, kommer inte ihåg enligt Johan.
SE-AMO skulle ha varit tillbaka i Eslöv nu, men är troligen ombord på ett fartyg till Sverige.
Bo H
Boken heter Sandviks flygning till Kap. Här står också att flygningen började i Barkarby.
SE-AMO-s motor är numera utbytt till en original de Havilland motor, en Gipsy 2 eller 3, kommer inte ihåg enligt Johan.
SE-AMO skulle ha varit tillbaka i Eslöv nu, men är troligen ombord på ett fartyg till Sverige.
Bo H
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1830
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: SE-AMO, de Havilland DH.60G-III Gipsy Moth
SE-AMO över Ränneslätt den 11 juli 2015. Bild: Fredric Lagerquist