SE- AUM
Ser. no: 10875
Mil. no: 43-29584 L-4H
Ram no:
Motor no:
Tillverkn.dat.:
43.10.13 Mottagen av USAAF i Lock Haven
43.10.20 Till Intransit Depot Newark
43.11.10 Inskriven till Nord Afrika ( Marakesch )
43.12.01 Mottagen i Nord Afrika
43. Till Army Ground Forces
44. Inskriven till USAAF
46.05.02 Från 9 Air Force till okänd
46.08.12 A Ahrenberg
46.11.16 M Larsson Kristinehamn
47.10. AB Värmlandsflyg
48.02.17 J O Sjögren Björneborg
49.04.13 I Sundvallsson Järvsö
49.04.13 R Lambert Stockholm
50.06.02 Föreningen KLEHM upa Uppsala
52.06.21 Haveri Tanum
53.01.21 AB Jordbruksflyg Stockholm
57.06.05 F:a Skandinavisk Aerotjänst Stockholm
59.04.20 Såld till Västtyskland D-ELOL
60-07.29 AB Carl Engström Eslöv
61.03.07 Haveri F17
63.08.23 J E L Andersson
63.09.08 Haveri Moheda
65.12.02 B A Ebbesson-Lundgren Kalmar
78.07.20 Handelsbolaget Flygma Eslöv
80.10.30 R Pettersson m.fl. Älvsbyn
80.12.31 B L Marklund Laisvall
/Bertil
SE-AUM Piper J3C-65 Cub
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10031
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-AUM Piper J3C-65 Cub
Luftvärdighet gick ut 1980-12-31, magasinerad.
Ägare: Bengt Marklund i Älvsbyn
Ägare: Bengt Marklund i Älvsbyn
-
- Inlägg: 4416
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-AUM[1]+[2] Piper L-4>J3C-65 Cub
SE-AUM enligt min DB. Inregistrerades 19461116 som en Piper L-4 och blev infört i registret som en J3C-65 först 1972.
SE-AUM[1]+[2]
Piper L-4>J3C-65 Cub
C/n 10875
YoM 1943
Ex 43-29584 (USAAF L-4H-PI) imported by AB Ahrenbergsflyg, Stockholm
19460522 Appl for Reg AB Ahrenbergsflyg, Stockholm
19460806 Test flight Bulltofta
19460812 Ir CofA/CofR until 19460912 AB Ahrenbergsflyg, Stockholm
19461116 CofA #610
19461116 Reg CofR #519 M Larsson, Kristinehamn (19460819 SEK 1,321 "enligt LEL, Albin Motor")
194711xx BofS M Larsson, Kristinehamn>AB Värmlandsflyg, Karlstad
19471009 BofS AB Värmlandsflyg, Karlstad>E Sjögren (on behalf of J O Sjögren), Björneborg
19480217 J O Sjögren, Björneborg
19490413 I Sundvallsson, Järvsö
19490413 same, Op: R Lambert, Stockholm
19490522 Accident Kyrkbyn, Järvsö, cartwheeled after landing on soft ground
19490819 CofA lapsed until 19491210
19500602 Föreningen KLEHM upa, Uppsala
195007xx Crop dusting equipment installed
19501210 CofA lapsed until 19510525
19520603 Incident, Igellösa (?)
19520604 Incident Lilla Tomteby, Ljungbyholm, impacted telephone cable breaking windshield screen (op. for AB Jordbruksflyg)
19520621 Accident, Tranum, impacted bushes and undergrowth, stalled and groundlooped. Deemed financial w/o?
19521208 CofA lapsed until 19570507
19530121 AB Jordbruksflyg, Stockholm
19570605 F:a Skandinavisk Aerotjänst, Mariehäll
19581128 F:a Skandinavisk Aerotjänst, Stockholm
19590419 BofS F:a Skandinavisk Aerotjänst,, Stockholm>Tempo Fotolaboratorium GmbH, Bonn
19590420 Export CofA #85/59 to West Germany
19590420 Cnx sold West Germany D-ELOL (Reg 19590513>Canx 19600519, engine conversion to C-85-12 and returned to Sweden)>SE-AUM[2]
19600729 CofA #1516
19600729 Reg CofR #1403 AB Carl Engström, Eslöv (as SE-AUM[2]
19610307 Accident, F17 AFB, runway excursion after second touchdown, sustained substantial damage
19630823 J E L Andersson, Växjö
19630908 Accident Kronoberghed/Moheda, heavy landing from significant altitude sustained substantial damage
19650827 Incident Uråsa, overran brake chocks and impacted SE-EAH
19651202 B A Ebbesson-Lundgren, Kalmar
19720000 Type amendment L-4>J3C-65
19780720 Handelsbolaget Flygma, Eslöv
19801030 U R Pettersson, Svensbyn, E F Stenvall, Piteå, C-J Stenvall, Avidsjaur, S A Stenvall, Sikfors & B L Marklund, Älvsbyn/Laisvall
19801231 CofA expired
Inga nya ägareuppgifter efter maj 2018 och införandet av GDPR dvs information om nuvarande ägare saknas.
Sources: Riksarkivet, LFV Centralarkivet, TS och Benny Karlsson för några haveri detaljer.
SE-AUM[1]+[2]
Piper L-4>J3C-65 Cub
C/n 10875
YoM 1943
Ex 43-29584 (USAAF L-4H-PI) imported by AB Ahrenbergsflyg, Stockholm
19460522 Appl for Reg AB Ahrenbergsflyg, Stockholm
19460806 Test flight Bulltofta
19460812 Ir CofA/CofR until 19460912 AB Ahrenbergsflyg, Stockholm
19461116 CofA #610
19461116 Reg CofR #519 M Larsson, Kristinehamn (19460819 SEK 1,321 "enligt LEL, Albin Motor")
194711xx BofS M Larsson, Kristinehamn>AB Värmlandsflyg, Karlstad
19471009 BofS AB Värmlandsflyg, Karlstad>E Sjögren (on behalf of J O Sjögren), Björneborg
19480217 J O Sjögren, Björneborg
19490413 I Sundvallsson, Järvsö
19490413 same, Op: R Lambert, Stockholm
19490522 Accident Kyrkbyn, Järvsö, cartwheeled after landing on soft ground
19490819 CofA lapsed until 19491210
19500602 Föreningen KLEHM upa, Uppsala
195007xx Crop dusting equipment installed
19501210 CofA lapsed until 19510525
19520603 Incident, Igellösa (?)
19520604 Incident Lilla Tomteby, Ljungbyholm, impacted telephone cable breaking windshield screen (op. for AB Jordbruksflyg)
19520621 Accident, Tranum, impacted bushes and undergrowth, stalled and groundlooped. Deemed financial w/o?
19521208 CofA lapsed until 19570507
19530121 AB Jordbruksflyg, Stockholm
19570605 F:a Skandinavisk Aerotjänst, Mariehäll
19581128 F:a Skandinavisk Aerotjänst, Stockholm
19590419 BofS F:a Skandinavisk Aerotjänst,, Stockholm>Tempo Fotolaboratorium GmbH, Bonn
19590420 Export CofA #85/59 to West Germany
19590420 Cnx sold West Germany D-ELOL (Reg 19590513>Canx 19600519, engine conversion to C-85-12 and returned to Sweden)>SE-AUM[2]
19600729 CofA #1516
19600729 Reg CofR #1403 AB Carl Engström, Eslöv (as SE-AUM[2]
19610307 Accident, F17 AFB, runway excursion after second touchdown, sustained substantial damage
19630823 J E L Andersson, Växjö
19630908 Accident Kronoberghed/Moheda, heavy landing from significant altitude sustained substantial damage
19650827 Incident Uråsa, overran brake chocks and impacted SE-EAH
19651202 B A Ebbesson-Lundgren, Kalmar
19720000 Type amendment L-4>J3C-65
19780720 Handelsbolaget Flygma, Eslöv
19801030 U R Pettersson, Svensbyn, E F Stenvall, Piteå, C-J Stenvall, Avidsjaur, S A Stenvall, Sikfors & B L Marklund, Älvsbyn/Laisvall
19801231 CofA expired
Inga nya ägareuppgifter efter maj 2018 och införandet av GDPR dvs information om nuvarande ägare saknas.
Sources: Riksarkivet, LFV Centralarkivet, TS och Benny Karlsson för några haveri detaljer.