SE-ABY, DeHavilland DH.60M Gipsy Moth
Postat: 09 apr 2011, 09:26
Typ: DeHavilland DH.60M Gipsy Moth
c/n: 1333
Tillverkad år 1929
Reg 1929-05-28 AB Aeromateriel, Stockholm (Svenska Luftfartsförbundet, Stockholm?)
Innehavare 1929-05-28 Stockholms Flygklubb, Stockholm (sjö) bas Lindarängen
Eo 1929-0 - Chartrat av ABA för nattpostflygningar Göteborg-Oslo
Eo 1930-05-15 Chartrat av ABA för nattpostflygningar Göteborg-(Malmö)-Köpenhamn till 1930-07-19 (54 flygningar)
1930-08-31 M Lindholm flyger Stockholm-Tromsö t.o.r. efter Andrée-fynden på Vitön, åter 1930-09-02 Lindarängen (sjö)
Haveri 1935-06-29 Stockholm, kollision med masten på en segelbåt vid landningen (certifikatsinflygning), svårt skadat
Eo 1936-10-06 A Rydberg, Linköping (återuppbyggt under 5 år och försett med en Cirrus Hermes IIB inverterad motor från ASJA Viking I/Jettes Turbinplan, skidförsett)
Reg 1942-04-20 AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping (sjö, anv. för målbogsering under kriget, 1945- Norrköpings Flygskola i samarbete med NAFK)
Haveri 1942-10-13 Oskarsström, nödlandning på åker efter motorstopp, bränslebrist pga läckage i tank, reparerat
Haveri 1943-07-07 Karlskrona, nödlandning i bassäng efter motorstopp pga läckande tank, reparerat (ff G Hedén)
1946-08-16 AB Aros-Flyg, Västerås
Haveri 1947-07-15 Tumlehed, i vattnet utanför Torslanda
Eo 1947- - R Åström, Trollhättan
1948- - Aeroklubben i Malmö
Eo 1948- - C Å Svensson, Västervik (Ostkustflyg)
Avreg 1948-12-31 Totalhaveri, delar anv. till SE-BFB
c/n: 1333
Tillverkad år 1929
Reg 1929-05-28 AB Aeromateriel, Stockholm (Svenska Luftfartsförbundet, Stockholm?)
Innehavare 1929-05-28 Stockholms Flygklubb, Stockholm (sjö) bas Lindarängen
Eo 1929-0 - Chartrat av ABA för nattpostflygningar Göteborg-Oslo
Eo 1930-05-15 Chartrat av ABA för nattpostflygningar Göteborg-(Malmö)-Köpenhamn till 1930-07-19 (54 flygningar)
1930-08-31 M Lindholm flyger Stockholm-Tromsö t.o.r. efter Andrée-fynden på Vitön, åter 1930-09-02 Lindarängen (sjö)
Haveri 1935-06-29 Stockholm, kollision med masten på en segelbåt vid landningen (certifikatsinflygning), svårt skadat
Eo 1936-10-06 A Rydberg, Linköping (återuppbyggt under 5 år och försett med en Cirrus Hermes IIB inverterad motor från ASJA Viking I/Jettes Turbinplan, skidförsett)
Reg 1942-04-20 AB Nordisk Aerotjänst, Norrköping (sjö, anv. för målbogsering under kriget, 1945- Norrköpings Flygskola i samarbete med NAFK)
Haveri 1942-10-13 Oskarsström, nödlandning på åker efter motorstopp, bränslebrist pga läckage i tank, reparerat
Haveri 1943-07-07 Karlskrona, nödlandning i bassäng efter motorstopp pga läckande tank, reparerat (ff G Hedén)
1946-08-16 AB Aros-Flyg, Västerås
Haveri 1947-07-15 Tumlehed, i vattnet utanför Torslanda
Eo 1947- - R Åström, Trollhättan
1948- - Aeroklubben i Malmö
Eo 1948- - C Å Svensson, Västervik (Ostkustflyg)
Avreg 1948-12-31 Totalhaveri, delar anv. till SE-BFB