Sida 1 av 1

SE-BEL Piper J3C-65 Cub

Postat: 09 apr 2011, 19:47
av Olsson
SE- BEL

Ser. no 10951

Mil. no: 43-29660

Ram no: 10776

Motor no:

Tillverkn.dat.:

43.10.23 Mottagen av USAAF i Lock Haven
43.11.18 Till Newark (Intransit Depot)
43.12.04 Till New York
43.12.04 Sänd från USA
43.12.11 Motagen av 8 Air Force för Army Ground Forces
4?. Sänd Till 9 Air Force
44.11.30 Från 9 Air Force till Army Ground Forces
45.12.07 Återsänd till USAAF och ommärkt till 43-30401
46.05.31 Från 9 Air Force till okänd
OO-AAO
G-AITP
88.11.01 L E Svensson, Malmö
19920727 Rolf I Odin, Nyköping
19980622 Göteborgs Veteranflygsällskap, Hisings Backa

Re: SE-BEL Piper J3C-65 Cub

Postat: 08 jan 2015, 15:05
av Johnny Comstedt
Ändrat 25.1.2014:
Cn 10951
USAAF 43-29660 som L-4H Grasshopper
1946.07.31 registrerad OO-AAO
1972.03.13 registrerad G-AITP
1988.11.01 registrerad SE-BEL
Ägare: Göteborgs veteranflygssällskap
På Göteborg Aero Show 2010:
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 056533366/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 056533366/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 056533366/

Re: SE-BEL Piper J3C-65 Cub

Postat: 09 jan 2015, 10:10
av Olsson
Ja men 10776 är väl ramnummer och inte serienummer. Går det att få fram rätt ramnummer på SE-BEL ? Jag vet heller inte var 11692 kommer från, är det ramnummer eller serienummer ?
/Bertil

Re: SE-BEL Piper J3C-65 Cub

Postat: 09 jan 2015, 13:22
av Johnny Comstedt
Beklagar min sammanblandning av ram nr och cn (tillverkningsnummer).
Jag har rättat ovanstående inlägg.
Både USAAF 43-29660 (cn 10951) och 43-30401 (cn 11692) uppges att ha blivit SE-BEL enligt http://www.joebaugher.com/usaf_serials/1943_2.html
Sök på OO-AAO ger cn 11692 enligt http://www.bamfbamrs.be/Dillien/OO-A.doc
Detsamma gäller också G-AITP: http://www.abpic.co.uk/search.php?q=G-AITP&u=reg

Re: SE-BEL Piper J3C-65 Cub

Postat: 09 jan 2015, 19:40
av Olsson
Nej men det är inga problem, och det är inte ovanligt med sammanblandning av ram och serienummer. Det är jag som lämnat uppgifterna till Joe Baugher. Men det är något konstigt med den maskinen. 44-30401 borde ha haft ett serienummer nära 11692, men i så fall borde det vara 44-30401 och inte 43-29660 om serienumret är 11692. Jag frågade för några år sedan på ramnumret på SE-BEL, men fick då bara svaret att allt var enl. dokumenten. Finns det någon som kan få fram ett ramnummer på SE-BEL?
/Bertil

Re: SE-BEL Piper J3C-65 Cub

Postat: 10 jan 2015, 13:13
av Johnny Comstedt
Nu förstår jag tyvärr inte ditt resonemang om cn och sn.
Piper Cub/Grasshopper cn 10538-11838 (1301 löpnummer)
blev USAAF 43-29247 - 43-30547 (1301 löpnummer),
dvs cn och sn följer varandra kronologiskt.
I denna rad av cn och sn är
cn 10951 = sn 43-29660 och
cn 11692 = sn 43-30401. Skillnaden mellan dem är 741 nummer cn+sn.
(Hoppas att jag skrivit av och räknat riktigt. Det är lätt att se fel bland alla nummer.
Jag gjorde det tyvärr för två inlägg sedan, när jag skrev av ditt ramnummer istället för serienummer!)
Dock kan jag inget om skillnader på serienummer(tillverkningsnummer) och ramnummer.
Enligt dina uppgifter ovan har cn 10951 ramnummer 10776 (= 175 nummer lägre).
Om cn och ramnummer följer varandra skulle cn 11692 ha ramnummer 11517.
(Jag antar att du menar 43-30401 när du skriver 44-30401 i ditt inlägg.)

Re: SE-BEL Piper J3C-65 Cub

Postat: 11 jan 2015, 12:16
av Olsson
För det första så ska jag be om ursäkt, det ska naturligtvis vara 43-30401. 43-29247 och 43-30547 vet jag inte så mycket om, så där kan jag inte ge någon kommentar. Om vi däremot tar SE-AUW så är det 43-30395, serienummer 11686 och ramnummer 11512, och SE-AUK som är 43-30406, serienummer 11697 och ram 11523. Då SE-BEL 45.12.07 fick nytt militärt nummer 43-30401 så finns det två möjligheter. Normalt sett så borde 43-30401 ha serienummer 11692 och ram 11518. Dessa tre maskiner är levererade på order AC36506 och där följer militärt, serie och ramnummer varandra någorlunda. Den andra möjligheten är att det är 43-29660 med serienummer 10951 och ram 10776, och att den bara blev ommärkt till 43-30401, sånt har förekommit. Jag har tagit kontakt med Göteborgs Veteranflygsällskap och de ska vid tillfälle försöka att se efter vilket ramnummer det är, för först då vet vi exakt vilken individ det är. Ytterligare ett mysterium i detta är att G-AITP i Engelska registret hade serienummer 10951, men samma maskin i Belgiska registret OO-AAO hade serienummer 11692?
/Bertil

Re: SE-BEL Piper J3C-65 Cub

Postat: 11 jan 2015, 12:46
av Johnny Comstedt
Jag vet att USAAF gett individer nytt sn efter något/några år och då vanligtvis efter någon form av modifiering av individen.
Att USAAF i slutet av 1945 skulle ha gett 43-29660 nytt nummer 43-30401 (i samma tillverkningsserie och
ett nummer som redan var gett till en annan individ) verkar otroligt för mig.
Den borde väl då ha fått ett sn som börjat med 45- eller 46- ?
Min gissning är fortfarande att SE-BEL efter kriget varit skadat och blivit rekonstruerad av två olika individer.
Det ska bli spännande att se om/när vi får veta sanningen. :-) Good hunt!

Re: SE-BEL Piper J3C-65 Cub

Postat: 25 jan 2015, 21:38
av Olsson
Nu har Gunilla Öhrn bekräftat att den ram som sitter i SE-BEL är ram n:r 10776. Då måste man anse att det fortfarande är serienummer 10951 och 43-29660 och att den bara blev om-märkt 1945 av någon oförklarlig anledning, eller att det blev en felskrivning av någon.
/Bertil

Re: SE-BEL Piper J3C-65 Cub

Postat: 25 jan 2015, 23:54
av Johnny Comstedt
Tack Bertil för ett bra dektektivarbete!
Beklagar att jag orsakade dig besväret, då jag fann felaktiga upplysningar på nätet.
Jag ändrar i min text ovan!
Har också sänt besked till Joe Baugher att 43-30401 inte har blivit SE-BEL.
Mvh/Johnny

SE-BEL Piper J3C-65 Cub

Postat: 17 jul 2024, 21:12
av Paul R Compton
Datum som saknas i historiken ovan:

19920727 R I Odin, Nyköping
19980622 Göteborgs Veteranflygsällskap, Hisings Backa

Source: LFV Centralarkivet

Re: SE-BEL Piper J3C-65 Cub

Postat: 18 jul 2024, 06:53
av Fredric Lagerquist
Bild
SE-BEL "Bella" på Visingsö den 3 augusti 2019. Egen bild.