Sida 1 av 1
Kustbevakningens första nya Dash 8 är nu levererad
Postat: 04 maj 2008, 17:58
av Lars Sundin
Vid en ceremoni i Kanada i fredags överlämnades det första av tre nya Bombardier-plan till Kustbevakningen.
Kustbevakningens
pressmeddelande.
Lars S, som inte är släkt med planets fadder.
Re: Kustbevakningens första nya Dash 8 är nu levererad
Postat: 04 maj 2008, 22:06
av Arne M
Lars Sundin skrev:Vid en ceremoni i Kanada i fredags överlämnades det första av tre nya Bombardier-plan till Kustbevakningen.
Kustbevakningens
pressmeddelande.
Lars S, som inte är släkt med planets fadder.
Hur skiljer sig dessa Kustvakningens nya Dash 8 från de passagerarplan SAS hade så mycket trassel med nu senast? Jag förstår att hela kabinen är helt annorledes inredd exempelvis. Och tekniken är förstås anpassad till planens övervakningsuppgifter. Men är exempelvis landningsställen bättre på de här Dash 8:orna?
Och apropå en av pressreleasebilderna med Kustbevakningens nya flygplan i luften med bakre kabindörr öppen och en ur besättningen stående i dörröppningen. Är sådant här tillåtet och på vilken höjd är planet när bilden togs? Det ser lite våghalsigt ut; det är ju ingen hoppmästare i en DC-3 med fallskärmsjägare precis.
Re: Kustbevakningens första nya Dash 8 är nu levererad
Postat: 05 maj 2008, 01:33
av Lars Sundin
Arne M skrev:
........
........
Och apropå en av pressreleasebilderna med Kustbevakningens nya flygplan i luften med bakre kabindörr öppen och en ur besättningen stående i dörröppningen. Är sådant här tillåtet och på vilken höjd är planet när bilden togs? Det ser lite våghalsigt ut; det är ju ingen hoppmästare i en DC-3 med fallskärmsjägare precis.
Tja, det finns nog likheter med hoppmästaren. Det är möjligt att genom dörren slänga ned livräddningsflottar och dylikt till nödställda. En ganska viktig funktion för ett plan med kustbevakningsuppgifter som jag är övertygad om att man designat särskilt för. Det finns även andra "utkastningsmöjligheter", men tyvärr lyckas jag inte citera texten där detta omnämns i den flygplanbeskrivande pdf-fil man hittar på sajten.
Lars S
Kustbevakningens Dash
Postat: 05 maj 2008, 13:19
av olof52
Postat: 05 maj 2008, 14:27
av Lars Sundin
Hej Olof! Det var precis det dokumentet jag menade, som säger sig vara skrivskyddat, och som jag inte ens lyckades citera ur. Jag hade ju kunnat skriva av men jag använde egna ord istället. Men så finns det ju personer som har lämplig programvara (man tackar...) förutom Macintosh...: Citatet skulle vara:
DHC-8-Q300 MSA will be equipped with “drop tubes” for flares as well as a large rear cargo door which can be opened in flight for dropping of life rafts and other survival equipment. Each MSA will normally carry two life rafts for air deployment on all missions, but this does not represent a limit to quantities that can be carried. Other types of loads, including paratroopers, can also be air dropped from the aircraft.
På den lilla profilritning man ser benämns dörren som öppningsbar under flygning. Så det finns nog ingen anledning att oroas för att någon står i dörröppningen.
Planet beräknas anlända till Skavsta på torsdag 8 maj med viss festivitas. Se Kustbevakningens
pressmeddelande.
Lars S
Postat: 05 maj 2008, 15:48
av Göran Hansson
Kustbevakningens Q400 borde vara Q400NG där ställen och lite andra saker blivit modifierade.
Sen kommer Kustbevakningen Q400 servas av Wideroe i Bodö
och WF har lång erfarenhet av Dash Sevice med lyckat resultat.
Ha det gott
Göran
Postat: 05 maj 2008, 15:57
av Daniel Karlsson
Första maskinen anländer till Sverige på torsdag, som sagt.
Sedan väntar en period av utprovning/utbildning.
Om allt går enligt "planen" kommer planet att visas publikt vid Göteborg Aero Show i augusti.
REKLAM REKLAM
http://www.aeroseum.se
Bombardier DHC-8 Q300 MSA KBV501 i modell!
Postat: 05 maj 2008, 18:15
av Hans O. Sandström
Skickar över en bild på en modell av (SE-MAA) Bombardier DHC-8 Q300 MSA KBV 501. Modellen i skala 1/55 tillverkad av PacMin models i Kalifornien.
Tycker personligen att Q300 i KBV,s färger är ett mycket vackert flygplan som kommer att göra sig i det svenska lufthavet! Det är bara att gratulera KBV till denna kärra!
MSA= Maritime Surveillance Aircraft
/Hans
Postat: 05 maj 2008, 19:21
av Göran Hansson
Hej
Jag missade helt att Kustbevakningen skulle få -300, sorry
För övrigt kvarstår mitt inlägg
Ha det gott
Göran
Postat: 05 maj 2008, 23:44
av Kenneth Göransson
Ytterligare en bild på C-FGJS tagen för tre veckor sedan
http://www.airliners.net/photo/Sweden-C ... 1347436/L/
Postat: 05 maj 2008, 23:59
av Fredric Lagerquist
SE-MAA har nu landat på Skavsta
Postat: 08 maj 2008, 19:22
av Lars Sundin
SE-MAA har nu kommit till Skavsta. Champagne, 150 pipel och en myndighetschef. Kanske kommer hon på TV också.
Pressmeddelande
här.
Här kan man se SE-MAA i luften, en oherrans massa bilar och tre andra plan. (Tung bild.)
Lars S
Re: SE-MAA har nu landat på Skavsta
Postat: 08 maj 2008, 21:43
av Mats Averkvist
Lars Sundin skrev:Här kan man se SE-MAA i luften, en oherrans massa bilar och tre andra plan. (Tung bild.)
Lars S
Ja, det är många som reser från Skavsta...
Den närsynte kan också notera en F 14-märkt 37:a och en 35:a...
Varför finns de där? Vad skall hända med dem? Till tuggen eller?
Re: SE-MAA har nu landat på Skavsta
Postat: 08 maj 2008, 22:18
av Lars Sundin
Mats Averkvist skrev:[
...
Den närsynte kan också notera en F 14-märkt 37:a och en 35:a...
Varför finns de där? Vad skall hända med dem? Till tuggen eller?
För den icke närsynte finns här en bild från 4 juli 2007:
De står tydligen kvar. Viggen har väl vistats på någon teknisk skola, i Halmstad måhända. Jag tror dessa plan har nämnts på gamla forumet. Planen verkar stå precis där de stod för snart ett år sedan. Det är antagligen billigare att parkera ett flygplan än en bil på Skavsta.
Bilden tog jag i samband med min Duxfordresa förra året och jag kommer också att minnas de faror som lurar på bilister i Nyköpingstrakten vid Gamla kyrkogården vilket får mig att tillfälligt skifta avatar.
Lars S
Postat: 08 maj 2008, 23:05
av Bengt Ekbladh
Fint.
Har du koden / bild på35:an?
Bengt
Postat: 08 maj 2008, 23:51
av Lars Sundin
Jag kom tyvärr inte åt att ta någon bild från någon annan riktnig.
Jag skulle tro att skroven har med den flygtekniska utbildning som finns på Skavsta att göra, även om skolan i sin information på webben inte nämner dessa plan bland dem som eleverna får öva på.
http://www.nykoping.se/sv/Barn__Utbildn ... a_hos_oss/
Lars S
Postat: 09 maj 2008, 06:34
av UrbanFredriksson
Lars Sundin skrev:Jag skulle tro att skroven har med den flygtekniska utbildning som finns på Skavsta att göra, [/url]
Stämmer. (Varit där på studiebesök, och då pekades de ut.)
Postat: 09 maj 2008, 10:07
av Mats Averkvist
Postat: 09 maj 2008, 11:45
av Daniel Karlsson
...så vad är då det tredje flygplanet bredvid 35:an och 37:an på KBV:s flygbild?
Gul dubbeldäckare - Stearman? Men ser den inte väldigt stor ut - AgCat?
Postat: 10 maj 2008, 08:08
av Lars Sundin
Planet bredvid Viggen och Draken tror jag måste väl vara en Stearman; AgCat är väl liksom mer kompakt och har större fena. Men jag har inte trängt djupare in i problemet, och jag har inte grepp på landets Stearman-plan. Kanske man hittar något på någon spotter-sajt eller kanske t o m på
http://www.flygfyren.nu/ där man dock är mer intresserad av flygkonsten än av flyghistoria/spotting. Men avgjort en bra sajt.
På G-kraft kan man hitta följande inlägg för de bild-intrsserade:
http://www.g-kraft.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=17343 .
SVT Östnytt uppmärksammade det nya planets ankomst, se
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... 3843&lpos= Tjusigt Kungl Flottan-stuk på skärmmyssen.
Lars S