Sida 1 av 1

SE-BNI Piper J3C-65 Cub

Postat: 10 apr 2011, 08:24
av Olsson
SE- BNI

Ser. no: 12151

Mil. no: 44-79855

Ram no: 11979

Motor no: T-026467

Tillverkn.dat.: 44.06.20

44.06.22 Mottagen av USAAF i Lock Haven
44.06.27 Lev. till Philadelphia
44.07.12 Skickad från USA
44.07.12 Inskriven till 12 Air.Force, Italien för Army Ground Forces
44.08.04 Mottagen av 12 Air Force och sänd till Army Ground Forces
44.??.?? Ser. no. Ändrat till 44-80312 och motor T-027179
46.07.16 Från 9 Air Force till okänd
46.05.28 Köps av Bertil Gustafsson med firma Göta-Flyg för 750 dollar (3150:-)
46.09.18 Flygs från Kastrup till Bulltofta. Byggs om till civil av Ostermans Aero
47.09.14 Inregistreras som SE-BNI
47.09.24 Flygs från Bulltofta av Lennart Gustafsson
47.12.22 Ny ägare Sven Beäff Karlstad
54.01.25 Haveri vid sjön Röjden
55.02.25 Haveri i Nödinge
56.09.30 Haveri i Karlstad
60.02.29 Ny ägare Sportflygklubben Karlstad
65.11.09 Ny ägare Olav Hovet Oslo och registrerad som LN-IKH
66.11.15 Ny ägare A Haugvoll och J Jansen Oslo
68.08.27 Ny ägare AS Flygtransport Hamar
76.02.19 Ny ägare M Bårdseth och O Wingquist Lillehammer
81.10.13 Ny ägare Harald Lund Moss
86.06.07 Haveri vid Vedum
89.01.06 Ny ägare Christer Edsholm Järpen och återigen SE-BNI
89.09.23 Haveri i Kall
90.09.12 Ny ägare Stefan Öwre Östersund
91.11.12 Ny ägare Bertil Olsson Östersund
/Bertil

Re: SE-BNI Piper J3C-65 Cub

Postat: 21 jan 2017, 10:48
av Olsson
Hej
Optand 2015.
/Bertil
Ensam 50%.jpg

Re: SE-BNI Piper J3C-65 Cub

Postat: 21 jan 2017, 10:57
av Olsson
Och ytterligare en bild från 2015. Bilderna tagna av elever vid Östersunds Gymnasieskola, fotolinjen.
/Bertil
Vitprickig 32%.jpg

Re: SE-BNI, Piper J3C-65 Cub

Postat: 15 jun 2017, 10:21
av Sven-Erik Jönsson
Enligt Transportstyrelsens register är tillverkningsnumret 12608 (inte 12151 eller 11979 enl ovan). Vad är rätt?

Enligt uppgifter i Lars E Lundins sammanställning och SFF Flyghistorisk Revy Nr 36 Civilreg SE-BAA-BZZ avviker vissa delar från ovan:

SE-BNI
Typ: Piper J3C-65 Cub
c/n: 12608 (EAA 797)
Tillverkad år 1944
Fd 44-80312 (USAAF L-4J-PI), levererad Kastrup-Bulltofta 1946-09-18
Interimregistrering 1947-08-14 B Gustavsson, Nässjö (Göta Flyg), ombyggd till civilt utförande av Kockums Flygindustri, Bulltofta
Registrerad 1947-12-22 S Beäff, Karlstad
Haveri 1956-09-30 Karlstad, reparerat
Innehavare 1959 Sportflygklubben, Karlstad
1960-02-29 Sportflygklubben i Karlstad, Karlstad
Haveri 1961-04-30, reparerad
1965-11-09 O Hovet, Oslo, Norge
Avreg 1966-02 Såld till Norge, reg LN-IKH, haveri 1986-06-07
Registrerad 1989-02-08 H Ch Edsholm, Ås
Haveri 1989-09-23 Torröedet, Kall, kollision med stolpe i starten, reparerad
1990-09-12 S Öwre, Östersund (ersatt av SE-KSP)
1991-11-12 B Olsson, Östersund (experimentklassat EAA 797)
SE-BNI, troligen i början av 1960-talet. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling
SE-BNI, troligen i början av 1960-talet. Foto ur Freddy Stenboms donerade samling

Re: SE-BNI Piper J3C-65 Cub

Postat: 16 jun 2017, 15:31
av Olsson
Först Tack för en bild som jag tidigare inte sett.
Angående serie och ramnummer så finns ramnummer kvar på ramen och det är 11979, även tillverkningsskylten finns kvar och på den står det serienummer 12151. En förklaring till detta är troligen som Colin M. Smith skriver:
the frame number of SE-BNI was indeed 11979 rather than 12438 as shown in the manufacturing record, this can only mean the at some time during it´s mititary service, the tailnumber and engine at least were transfered from frame 12438 to 11979 probably during a visit to maintenance unit. This switch would mean the history of the marking applied to the aircraft are as follows:
44-79855 22/6/44
44-80312 during the period 1944-1946
SE-BNI 27/12/47
LN-IKH 14/1/66
SE-BNI 8/2/89
and also that the true c/n is 12151. It also confirm that the Cub 44-80312 did go to Sweden, even thought the number was not painted onto the original airframe. There are other confirmed cases of the tail number being switched during military service in Europe.

Det finns även ett brev från 1947 där Alrik Stenström skriver till Bertil Gustafsson: Jag måste tyvärr besvära Dig med en sak om Du på något sätt kan ordna det. Jag har fått ett brev från Ostermans i Malmö och de omtalar att det ej lyckats med förtullningen enär n:r på fpl. och dokument inte stämmer överens. Om Du kunde få legationen att ändra det sistnämnda eller skriva ett intyg.

Sedan om jag gjort rätt som angivit serienummer 12151, det kan jag inte svara på. Men då 1990 när vi renoverade den så gick vi efter ramnummer och serienummerplåt, men då det inte stämde med myndighetens anteckningar så lät vi det senare bero, men efter att ha läst Colins text så blev jag mer övertygad om att det nog var rätt. Jag återkommer med mera detaljer i historiken senare när jag kontrollerat mera noggrant. Det finns även flera individer som varit i Sverige och som då enligt min mening har haft och har fel data, men eftersom jag var ägare till denna individ så gick jag lite noggrannare fram. Jag blir imponerad av Sven-Erik som hittar sådana avvikelser.

/Bertil

Re: SE-BNI Piper J3C-65 Cub

Postat: 17 jun 2017, 22:04
av Olsson
Jag har nu tittat lite mer på de dokument jag har tillgång till, och det är marginella avvikelser. En avvikelse är att det är angivet Piper J3C-65 Cub, medans det i de handlingar som följer med BNI står Piper L4J. Även i Luftfartygsregistret står det Piper L4J:
SE-BNI
Luftfartygstyp PIPER L4J
Tillverkningsnr 12608-797
Tillverkningsår 1944
Max startvikt (kg) 555
Luftvärdighetshandling giltig t.o.m. 2018-02-28
Registreringsdatum 1989-02-08
Detta är dock av mindre betydelse. Jag har dock kompletterat med vissa saker, bl.a. det haveri som tydligen skett 61.04.30, och som inte finns i den dokumentation jag har. Sedan haveriet 89.09.23 står det reparerat. Reparationen skedde efter att Stefan Öwre köpt vraket. Kroppen var krokig och en vinge kraftigt skadad och en hel del andra skador. Den helrenoverades av Stefan och mig innan jag övertog den. Historiken borde då bli:

SE- BNI
Ser. no: 12151
Mil. no: 44-79855
Ram no: 11979
Motor no: T-026467
Tillverkn.dat.: 44.06.20

44.06.22 Mottagen av USAAF i Lock Haven
44.06.27 Lev. till Philadelphia
44.07.12 Skickad från USA
44.07.12 Inskriven till 12 Air.Force, Italien för Army Ground Forces
44.08.04 Mottagen av 12 Air Force och sänd till Army Ground Forces. Efter detta finns 44-79855 ej på något record card.
44.??.?? Ser. no. Ändrat till 44-80312 och motor T-027179
46.07.16 Från 9 Air Force till okänd
46.05.28 Köps av Bertil Gustafsson med firma Göta-Flyg för 750 dollar (3150:-)
46.09.18 Flygs från Kastrup till Bulltofta. Byggs om till civil av Ostermans Aero
47.08.14 Interimregistrering Bertil Gustafsson Nässjö ( Göta Flyg )
47.09.14 Inregistreras som SE-BNI
47.09.24 Flygs från Bulltofta av Lennart Gustafsson
47.12.22 Ny ägare Sven Beäff Karlstad
54.01.25 Haveri vid sjön Röjden
55.02.25 Haveri i Nödinge
56.09.30 Haveri i Karlstad
60.02.29 Ny ägare Sportflygklubben Karlstad
61.04.30 Haveri, reparerat
65.11.09 Ny ägare Olav Hovet Oslo och registrerad som LN-IKH
66.11.15 Ny ägare A Haugvoll och J Jansen Oslo
68.08.27 Ny ägare AS Flygtransport Hamar
76.02.19 Ny ägare M Bårdseth och O Wingquist Lillehammer
81.10.13 Ny ägare Harald Lund Moss
86.06.07 Haveri vid Vedum
89.01.06 Ny ägare Christer Edsholm Järpen
89.02.08 Registrerad SE-BNI
89.09.23 Haveri i Kall
90.09.12 Ny ägare Stefan Öwre Östersund, som helrenoverar maskinen
91.11.12 Ny ägare Bertil Olsson Östersund

Det kan finnas vissa andra mindre saker som kan vara felaktiga, men det mesta borde vara rätt.

/Bertil

SE-BNI[1]+[2] Piper L-4>L-4J

Postat: 10 sep 2023, 13:34
av Paul R Compton
Vid inregistrering 19471222 SE-BNI var en Piper L-4. Typbenämningen ändrades 19911025 Piper L-4 till Piper L4J samtidigt som c/n ändrades 12608 till 12608-797. Som Bertil skriver, denna individ blev aldrig infört som en J3C-65 under sin tid på SWECAR:et.
En viktig datum som saknas i historiken:

19651117 Cnx Sold Norway as LN-IKH[2] (Reg 19660114>Cnx 19890106, last registered owners, H H & M K E Lund H & J M R Evenrød, Moss)
Återegistrering som SE-BNI[2] 19890208 H C Edsholm, Ås, ... osv enligt Bertils historik.

Source credits: LFV Centralarkivet, EAA Sverige & TS online registret