Sida 1 av 1
Märkningsfråga--Flottiljbeteckning
Postat: 10 apr 2011, 08:43
av Bengt Ekbladh
Hej.
När kan man säga att Flygvapnet slutade ommärka omfördelade plan?
Undantag "förr" var väl bara tillfälligt utlånade plan mellan flottiljerna.
Mest kommer man väl ihåg "vilken röra" F21, F17, F15 och F10 fick efter
att F6 och F13 nedlagts och fått sina plan omfördelade.
Det var väl bara F5:s SK 60 som inte erhöll den nya beteckningar vid omgruppering,
då sådanna oftast var relativt kortvariga innan något nytt plan kom och ersatte.
Var det en order att ommärkning inte skulle ske eller enbart en kostnadsfråga?
Eller kanske osäkerheten om slutliga baseringen?
Bengt
Re: Märkningsfråga--Flottiljbeteckning
Postat: 10 apr 2011, 11:31
av Erik
Menar du när Gripen förlorade flottiljsiffran? Vad jag kan minnas märktes Viggen om, fast självklart med viss fördröjning.
Re: Märkningsfråga--Flottiljbeteckning
Postat: 10 apr 2011, 11:37
av Tommy Johansson - ToJ
Håller med Erik,
Har för mig att "flottiljmärkningar" uppdaterades vid större översyner/underhåll.
Tommy
Re: Märkningsfråga--Flottiljbeteckning
Postat: 10 apr 2011, 11:44
av Bengt Ekbladh
Erik skrev:Menar du när Gripen förlorade flottiljsiffran? Vad jag kan minnas märktes Viggen om, fast självklart med viss fördröjning.
Nej.
Menar främst Viggen efter nedläggningen av F6 o F13.
dvs. hade kvar sitt flottilj-nr låångt efter överföring till andra flottiljer
Det finns säkert fler exempel men verkar vara 90-tal.
>>Mest kommer man väl ihåg "vilken röra" F21, F17, F15 och F10 fick efter
att F6 och F13 nedlagts och fått sina plan omfördelade>>
Och de planen fick nog aldrig någon ändrad flj.siffra.
Alltså en Order eller kostnadsbesparande eller annat?
Re: Märkningsfråga--Flottiljbeteckning
Postat: 10 apr 2011, 20:38
av Emil Lindberg
Många av de AJS 37 som tillfördes 101:a division märktes om, men ibland tog det ett tag. Så även vid F 21.
En röra som också uppstod var i samband med D- och Di-mod av JA 37, då man (med få undantag) bara modifierade vissa individer fr.o.m 37386. Aktuella individer "samlades in" från F 4, F 16, F 17 och F 21. Efter modifiering var F 17 först med att få JA 37D och det var inte helt ovanligt att se flottiljsiffra 4, 16, 17 och 21 samtidigt på linjen vid F 17. Men efterhand märktes de flesta om med flottiljsiffra 17.
Men det var inte slut på röran där! Efter Di-mod bestämdes det att F 17 skulle gå tillbaka till JA 37C. JA 37D/Di skulle fördelas ut på F 4 och F 21, och F 17 skulle få ersättningsflygplan (JA 37C) från bl.a dessa flottiljer. Men vid det här laget hade man tröttnat en aning på att ideligen märka om kärrorna, vilket ofta även måste inkludera stationssignalen. Så vid F 17 hade vi den sista tiden återigen en blandning av flottiljsiffra 4, 16, 17 och 21. Som exempel kan tas F 17:s sista flyguppvisning med JA 37 - Colmar-Meyenheim, Frankrike 2002. Två av de tre flygplanen som skulle dit hade inte flottiljsiffra 17. Då vi inte ville representera "halva" Flygvapnet (det var ju vår sista resa med JA 37) märktes flygplanen lite snabbt och lätt om med flottiljsiffra 17 några dagar innan avfärd. Ev. "främmande" emblem fick sitta kvar. Se t.ex bilden på 37395 F17-65 på sida 216 i boken "System 37 Viggen".
Liknande blandning förekom även vid de andra JA-flottiljerna, där man även där hade tröttnat på att märka om. Dock var F 4 duktiga på att förse sina kärror med flottiljsiffra 4.
Men, som svar på dina fråga: Av vad jag kan minnas fanns det ingen order på att [url]inte[/url] märka om flygplanen. Om behov förelåg, t.ex att det fanns två flygplan med samma nummer på fenan vid en och samma flottilj (stor risk för förväxling) försökte man märka om. Men man väntade helst till ett tillfälle då flygplanet ändå stod stilla en längre period, t.ex tillsyn.
Re: Märkningsfråga--Flottiljbeteckning
Postat: 10 apr 2011, 21:54
av Erik
En sak som jag kom att tänka på nu i efterhand. Hur gjorde man med IK-utrustningen? Följde det märkningen på utsidan eller hände det att maskinerna fick Q-beteckningar i F 17:s fall innan flygplanet märkts om?
Re: Märkningsfråga--Flottiljbeteckning
Postat: 11 apr 2011, 09:12
av Emil Lindberg
Erik skrev:En sak som jag kom att tänka på nu i efterhand. Hur gjorde man med IK-utrustningen? Följde det märkningen på utsidan eller hände det att maskinerna fick Q-beteckningar i F 17:s fall innan flygplanet märkts om?
Minns ej. Men troligtvis ändrades IK-svarsignalen inte eftersom att det ibland kunde finnas 2 st flygplan med samma nummer på fenan placerade vid en och samma flottilj.