Däck på museiflygplan - hur göra?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Däck på museiflygplan - hur göra?

Inlägg av Emil Lindberg »

Vid F 17 har vi ju JA 37 37440 bevarad. Just nu står den nytvättad i hangaren och får sig en uppfräschning inför våren, med lite nya dekaler, bättringsmålning här och där, m.m.

Men ett ständigt problem, oavsett var flygplanet står, är ju att luften med tiden går ur däcken så att den står på "sock". Att försöka komma ihåg att pumpa dem t.ex en gång i veckan är provat.

En "vision" vi har är att så länge 37440 inte kommer upp på pelare bör vi kunna dra runt henne inne på flygplatsområde för närvaro vid diverse "jippon" som t.ex öppet hus på den civila flygstationen i söndags.

Därför funderar vi nu på om det finns någon massa eller liknande som man kan spruta in i däcken, som förhindrar att de säckar och som möjliggör bogsering. Någon som är insatt i problemet? Tips emottages mycket tacksamt!

Ett litet aber i sammanhanget är att det bör kosta så lite som möjligt. Eftersom att det inte var tänkt att 37440 skulle stå på marken så pass länge är det svårt att motivera kostnader för "marktjänsten".
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9949
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Däck på museiflygplan - hur göra?

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

F 21 Museum i Luleå har fyllt däck till några flygplan, tror bl.a. en 37:an, med en speciell massa. Fråga dem.
Det skulle sedan vara intressant att få lite mer fakta om det här i tråden.
/Sven-Erik
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Däck på museiflygplan - hur göra?

Inlägg av Per Björkqvist »

Hej Emil!
Kolla med Däckia, de har lösningen.
På sopblåsmaskinernas pivothjul är det fyllda däck(ialla fall på Danline-sopblåsen)och det vet jag Däckia här i Östersund ombesörjde fyllning av.
Detta för att inte borsttrådstumpar kvar på bansystemet skulle punktera hjulen.
Kostar kanske runt tusenlappen styck att fylla men det kan det vara värt.
Dessutom slipper man högtryckspumpning som är mer riskabelt för varje dag som hjulen står ute i väder och vind.
Hette massan Terfill kanske?Kommer inte i håg men där har du ett tips i alla fall.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"