Däck på museiflygplan - hur göra?
Postat: 13 apr 2011, 08:00
Vid F 17 har vi ju JA 37 37440 bevarad. Just nu står den nytvättad i hangaren och får sig en uppfräschning inför våren, med lite nya dekaler, bättringsmålning här och där, m.m.
Men ett ständigt problem, oavsett var flygplanet står, är ju att luften med tiden går ur däcken så att den står på "sock". Att försöka komma ihåg att pumpa dem t.ex en gång i veckan är provat.
En "vision" vi har är att så länge 37440 inte kommer upp på pelare bör vi kunna dra runt henne inne på flygplatsområde för närvaro vid diverse "jippon" som t.ex öppet hus på den civila flygstationen i söndags.
Därför funderar vi nu på om det finns någon massa eller liknande som man kan spruta in i däcken, som förhindrar att de säckar och som möjliggör bogsering. Någon som är insatt i problemet? Tips emottages mycket tacksamt!
Ett litet aber i sammanhanget är att det bör kosta så lite som möjligt. Eftersom att det inte var tänkt att 37440 skulle stå på marken så pass länge är det svårt att motivera kostnader för "marktjänsten".
Men ett ständigt problem, oavsett var flygplanet står, är ju att luften med tiden går ur däcken så att den står på "sock". Att försöka komma ihåg att pumpa dem t.ex en gång i veckan är provat.
En "vision" vi har är att så länge 37440 inte kommer upp på pelare bör vi kunna dra runt henne inne på flygplatsområde för närvaro vid diverse "jippon" som t.ex öppet hus på den civila flygstationen i söndags.
Därför funderar vi nu på om det finns någon massa eller liknande som man kan spruta in i däcken, som förhindrar att de säckar och som möjliggör bogsering. Någon som är insatt i problemet? Tips emottages mycket tacksamt!
Ett litet aber i sammanhanget är att det bör kosta så lite som möjligt. Eftersom att det inte var tänkt att 37440 skulle stå på marken så pass länge är det svårt att motivera kostnader för "marktjänsten".