En liten favorit "knubbis" ! 747SP
Postat: 13 apr 2011, 19:15
Från början tänkt att benämnas 747SB (Short Body) men senare fastställd att benämnas 747SP (Special Performance) av Boeing. Bland flygbolags insiders även kallad "74 Short" eller "Baby Jumbo".
Första kund blev Pan American (PanAm) som i mars-1976 satte den i trafik. Bland annat på linjen New York-Tokyo. De bar vackra namn som "Clipper Freedom" "Clipper Liberty Bell" "Clipper America" "Clipper Lindbergh" m flera, den senare en hyllning till Charles Lindbergh. Pan Am hade totalt 11 st 747SP i sin flotta.
I sin normala konfiguration 280-320 passagerare en räckvidd på 11-12.000 km. Men den kunde flyga riktigt långt eller vad sägs om följande:
När South African Airways (SAA) leveransflög sin första 747SP-44 ZS-SPA "Matroosberg" den 23-24 mars 1976 flög man nonstop med 50 passagerare ombord sträckan Paine Field Everett till Kapstaden Sydafrika. En sträcka på 16.560 km (8940 nm). En flygning som tog 17 timmar och 22 minuter. Ett dåtida världsrekord och även med dagens mått imponerande. Man landade med bränsle kvar för ytterligare två timmar och 27 minuters flygning om man hade behövt.
Total byggdes 45 st 747SP varav 18 st fortfarande var i trafik i början på 2005.
Någon på forumet som haft förmånen flyga denna Boeing 747SP?
Trevlig kväll!
Hans SFF-F
PS. Klicka på bilden så blir den något större DS.
Modellen i skala 1/100 ur min samling.
Första kund blev Pan American (PanAm) som i mars-1976 satte den i trafik. Bland annat på linjen New York-Tokyo. De bar vackra namn som "Clipper Freedom" "Clipper Liberty Bell" "Clipper America" "Clipper Lindbergh" m flera, den senare en hyllning till Charles Lindbergh. Pan Am hade totalt 11 st 747SP i sin flotta.
I sin normala konfiguration 280-320 passagerare en räckvidd på 11-12.000 km. Men den kunde flyga riktigt långt eller vad sägs om följande:
När South African Airways (SAA) leveransflög sin första 747SP-44 ZS-SPA "Matroosberg" den 23-24 mars 1976 flög man nonstop med 50 passagerare ombord sträckan Paine Field Everett till Kapstaden Sydafrika. En sträcka på 16.560 km (8940 nm). En flygning som tog 17 timmar och 22 minuter. Ett dåtida världsrekord och även med dagens mått imponerande. Man landade med bränsle kvar för ytterligare två timmar och 27 minuters flygning om man hade behövt.
Total byggdes 45 st 747SP varav 18 st fortfarande var i trafik i början på 2005.
Någon på forumet som haft förmånen flyga denna Boeing 747SP?
Trevlig kväll!
Hans SFF-F
PS. Klicka på bilden så blir den något större DS.
Modellen i skala 1/100 ur min samling.