Typ: Cierva C.19 Mk.IVP (Avro 620)
c/n: 5152
Tillverkad år 1932
Fd G-ABUG
1934-03-05 levererad till Bulltofta - F5 Ljungbyhed-Örebro/Karlslund 34-03-18.
Registrerad 1934-03-24 AB Autogiro, Örebro (Sveriges första autogiro) (101)
1936-05-29 T Dieden, Örebro
1940-05-17 R von Bahr, Stockholm "Nr 1"
Haveri 1940-09-13 I vattnet vid Falsterboleden, nödlandning efter motorstopp, sjönk, men bärgat, svårt skadat, ff Rolf von Bahr
1941-05-21 Besiktigad, underkänd, totalhaveri
SE-ADU, Cierva C.19 Mk.IVP (Avro 620)
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10025
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-ADU, Cierva C.19 Mk.IVP (Avro 620)
SE-ADU
…
sägs vara vid Karlslunds flygfält 1934
…
Tillbud eller försök att visa utveckligen av transportmetoder ?
https://digitaltmuseum.se/021016437221/ ... s-flygfalt
…
Är detta samma plan 1939?
https://digitaltmuseum.se/021016437211/ ... -bilden-ar
…
sägs vara vid Karlslunds flygfält 1934
…
Tillbud eller försök att visa utveckligen av transportmetoder ?
https://digitaltmuseum.se/021016437221/ ... s-flygfalt
…
Är detta samma plan 1939?
https://digitaltmuseum.se/021016437211/ ... -bilden-ar
- Lars Sundin
- Inlägg: 2948
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: SE-ADU, Cierva C.19 Mk.IVP (Avro 620)
Bröderna Dieden (och kanske pappa Dieden också) ville demonstrera sina transportmedels utveckling. Flygplanet har dock hoppats över, var inte längre aktuellt! Fader Dieden och hans två söner var pigga på ny teknik och det sägs att herrgården Karlslunds grisar fick elektrisk belysning före invånarna i Örebro!.
Det är samma autogiro SE-ADU i båda bilderna, den övergick 1940 i Rolf von Bahrs ägo. Genom åren blev det ju ett antal autogiros som Rolf von Bahr använde, t ex denna: http://gustavsviksflygfalt.se/text/sff/ ... togiro.htm Se även (för senare autogiros): http://gustavsviksflygfalt.se/text/brob ... _47-62.htm
http://runeberg.org/flygman/0361.html
Det är samma autogiro SE-ADU i båda bilderna, den övergick 1940 i Rolf von Bahrs ägo. Genom åren blev det ju ett antal autogiros som Rolf von Bahr använde, t ex denna: http://gustavsviksflygfalt.se/text/sff/ ... togiro.htm Se även (för senare autogiros): http://gustavsviksflygfalt.se/text/brob ... _47-62.htm
http://runeberg.org/flygman/0361.html