Färger på Cub SE-AWP?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Färger på Cub SE-AWP?
Letar efter vilka färger som används i Cub SE-AWP då jag vill ha min modell trogen orginalet. Hittade bilder i arkivet men det är för mig lite otydligt vad det rör sig om. Gul med svart reg och flash så långt är jag med. Sedan blir det lite knepigare. Är inredningen ljusgrå, även instrumentpanelen samma som inredningen eller ska den vara svart? Propellern; lackad trä med ytterdel grå eller ljus oliv??? Är sätena rent röda eller är det vinrött som gäller? Svarta hjulnav? Även övriga färger/detaljer som kan vara aktuella är av intresse.
/Stellan
/Stellan
-
Re: Färger på Cub SE-AWP?
Jag borde veta men minnet sviker ibland......
Om jag inte minns fel så var inredningen vinröd men jag har ett minne av ett brunt tygöverdrag på framitsen.
Instrumentbrädan var svart likaså navkapslarna. Yttre delarna av propellerbladen hade en diarré-brun-grön nyans.
Bilden är tagen den sista september 2003 så det är nog en av de sista som tagits på SE_AWP med svensk registrering, tyvärr så är kvaliteten på bilden urusel men så blir det ibland.
Numera heter den SP-AWP
Om jag inte minns fel så var inredningen vinröd men jag har ett minne av ett brunt tygöverdrag på framitsen.
Instrumentbrädan var svart likaså navkapslarna. Yttre delarna av propellerbladen hade en diarré-brun-grön nyans.
Bilden är tagen den sista september 2003 så det är nog en av de sista som tagits på SE_AWP med svensk registrering, tyvärr så är kvaliteten på bilden urusel men så blir det ibland.
Numera heter den SP-AWP
Tack för de svaren. Gällande propellern, var det samma färgsättning på baksidan av bladen?
/Stellan
/Stellan
-
Jag vill minnas att så var fallet men tyvärr har jag inga bilder att styrka det med.Stellan skrev:Tack för de svaren. Gällande propellern, var det samma färgsättning på baksidan av bladen?
Gör det enkelt för mig och antar att det förhöll sig så. Tack för svaren, nu är det dags att börja snickra lite plast.
/Stellan
/Stellan
-
Finns ju en del bilder på A-net reggad som SP-AWP
http://www.airliners.net/search/photo.s ... entry=true
/Hans.
http://www.airliners.net/search/photo.s ... entry=true
/Hans.
Apropå bildbevis, på arkivbilderna ser man inte om det är reg på vingarna men din inlagda visar ju på reg vänster undervinge. Kan man dra den automatiska slutsatsen att reg då fanns på höger översida?Håkan_Olsson skrev:Jag vill minnas att så var fallet men tyvärr har jag inga bilder att styrka det med.Stellan skrev:Tack för de svaren. Gällande propellern, var det samma färgsättning på baksidan av bladen?
/Stellan
- Fredric Lagerquist
- Moderator
Nope, tror inte det. Kravet att ha reg på ovansidan vingarna försvann i mitten av 60-taletStellan skrev:Apropå bildbevis, på arkivbilderna ser man inte om det är reg på vingarna men din inlagda visar ju på reg vänster undervinge. Kan man dra den automatiska slutsatsen att reg då fanns på höger översida?Håkan_Olsson skrev:Jag vill minnas att så var fallet men tyvärr har jag inga bilder att styrka det med.Stellan skrev:Tack för de svaren. Gällande propellern, var det samma färgsättning på baksidan av bladen?
/Stellan
-
Jag kan bekräfta att det inte fanns någon registrering på ovansidan vingen.Stellan skrev:Apropå bildbevis, på arkivbilderna ser man inte om det är reg på vingarna men din inlagda visar ju på reg vänster undervinge. Kan man dra den automatiska slutsatsen att reg då fanns på höger översida?
Bilderna på SP-AWP på A-net visar att den renoverats sedan den hamnade i Polen så de överensstämmer ju inte helt med hur SE-AWP såg ut på senare år.
Kalas, tack för hjälpen!
/S
/S
Hade några bilder på SE-AWP från Wings&Wheels 2003 som kan vara intressanta.
SE-AWP har varit förebild för fler modellbyggen.
Bilderna är tagna av Göran Drysander.
/Hannes
SE-AWP har varit förebild för fler modellbyggen.
Bilderna är tagna av Göran Drysander.
/Hannes
Tjohoo, vilken guldgruva ni är här på forumet! Nu har jag allt jag behöver MEN jag har upptäckt att det är helt fel version i lådan och jag får dra till med omfattande justeringar alternativt hitta rätt modell och slippa grovmeckandet... Kalastack till alla som ställde upp med information i alla fall
/Stellan
/Stellan