Enligt boken om B 17 av Bo Widfeldt/Åke Hall, så godkändes B 17C nr 17017 den 1943-11-19, tillhörde F 12 Kalmar och kasserades 1947-05-12 då typen utgår.
Har flygplanet reparerats efter detta haveri?
/Sven-Erik




Moderator: Sven-Erik Jönsson
Sticker väl ut hakan lite när jag hävdar att bilden ovan användes i SAAB:s annonskampanjSven-Erik Jönsson skrev:Jag är tacksam om uppgifter om när och var detta haveri har inträffat. Även pilot och orsak är intressant. Har tyvärr ingen möjlighet att fn söka i Krigsarkivet.
Enligt boken om B 17 av Bo Widfeldt/Åke Hall, så godkändes B 17C nr 17017 den 1943-11-19, tillhörde F 12 Kalmar och kasserades 1947-05-12 då typen utgår.
Har flygplanet reparerats efter detta haveri?
/Sven-Erik
![]()
Tack för bekräftelsen av min "annons-teori"Sven-Erik Jönsson skrev:........ Eftersom fpl inte är märkt med flottiljsiffra och kod så är det möljigt att det inträffat innan flygplanet kom ut på flottilj och blev därför reparerat. Vore ju roligt om någon så småningom kan bekräfta./Sven-Erik