Sida 1 av 1

DHC Beaver i Sverige på 1950-talet

Postat: 12 maj 2008, 13:43
av eralehm
Hej,

Är det någon som har något minne av att ha sett uppgifter om att en utlandsregistrerad civil Beaver setts i Sverige i början/mitten av 1950-talet? Sannolikt i östra delarna av landet.

Hälsningar,

/Leif Hellström

Postat: 16 maj 2008, 08:39
av arne wallen
Hej
Kan det möjligen vara OH-HBA vilken anskaffades 1957 till Finland, Imatran voima var ägare.
Planet användes av energibolaget i fråga och kunde väl ha besökt Sverige
av en eller annan orsak.
1974 såldes planet till Norving i Kirkenes reg.LN-MAB senare till Canada var det ännu flyger.
Mera Beaver uppgifter hittar du på www.dhc-2.com
h:aw

Postat: 16 maj 2008, 16:32
av Jan H Vold
Widerøes Flyveselskap AS opererte Beaver LN-SUL i Nord-Norge
fra Mai 1953 til Juni 1955.
I følge Kay Hagby's bok om Norske Fly: På vegne av den Norske Forsvarsstaben.

Denne kan vel godt ha vært i Svensk Luftterritorium noen ganger?
Opplysninger om dens operasjoner er vanskelige å få,
da de som "vet" stort sett, er bundet av taushetsplikt.

Dette var jo i den "Kalde Krigens dager", og Hagby nevner også
2 stk US-registrerte Helio Courier som på slutten av 50-tallet
ble operert i Nord-Norge for "etterretningsflygninger".
N4156D og N6459V.

Om det skulle finnes bilder/opplysninger om disse i Svensk luftrom,
så hadde det vært interessant. :cool:

Jan

Postat: 16 maj 2008, 19:34
av arne wallen
Litet till, allså Imatran Voima var/är ett vattenkraftbolag, planet användes med stor säkerhet som transportplan av högsta ledningen, likaså av norra Finlands ledning då planet var plaserat där.
Högst antagligt var att planet även användes av president kekkonen för några "fisketurer"i Sverige.
Kekkonen använde även gränsbevakningens Beaver för sina fisketurer i Sverige Norge samt även i Finland.
Ville gärna höra mera preciserade uppgifter om planet ifråga, kunde då kanske reda ut mera om planet , har tyvärr inte uppgifter om "kalla krigets" flygningar.
h:aw

Postat: 17 maj 2008, 18:55
av eralehm
Hej,

Uppgifterna från Norge låter intressanta. Bakgrunden till frågan är nämligen att en polsk pilot påstås ha utfört en eller flera flygningar till Estland för amerikansk räkning på 1950-talet, från Sverige. Eftersom planet knappast hade USA-registrering låter det ju inte orimligt att det var registrerat i Norge.

Jag kollade LN-SUL på Beaver-sajten (http://www.dhc-2.com/cn174.html) och planets historia verkar ju onekligen passa med en CIA-ägd maskin. Först registrerad i Panama ett år, sedan ett par år i Norge varefter dess vidare öden är okända...

Hälsningar,

/Leif Hellström

Postat: 19 maj 2008, 19:36
av arne wallen
Funderade vidare och hur kunde en Beaver, ok.nattetid och vid vattenytan komma till Estland.
Alla öar och stränder var ju ideologiskt bevakade av Ryssland på den tiden, nå pengar osv. funkar ju men....
Intressant fall om det hände.

en Arne som kanske tänker för mycket. :roll:

Postat: 20 maj 2008, 00:02
av Jan H Vold
Ja det finnes mye som en gjerne skulle vite mere om.

Nevnt er Beaveren, 2 stk Helio Courier.
I tillegg kan føyes til en "uoffisiellt" finansiert UH-1B.
Og en mystisk "forsvunnet" L-18 Super Cub.

Men dette var på den Norsk/Sovjetiske grensen.

Tillater meg å tro at situasjonen ikke var mye forskjellig,
på Svensk side.
Utplassering/henting av agenter høres jo ut som noe "James Bond-aktig",
men det finnes filmer/intervjuer av involverte.

Men, her er det "storpolitikken" som rår.
Undres på om vi noen gang får vite det meste av "sanningen".
Flyhistorie, som er min interesse, er det allikevel. :-)

Jan

Paul Lashmars "Spy Fights of The Cold War"

Postat: 20 maj 2008, 09:26
av Lars Sundin
Det förekom i de baltiska länderna gerillaverksamhet, främst i Litauen, som inte är så väl känd eller omtalad, och som gradvis upphörde. Kanske 1954 är ett slutår. Se exempelvis http://www.resurs.folkbildning.net/obje ... 441953.htm

Det förekom har jag hört att agenter skickades från Sverige till de baltiska länderna, till en ganska säker död. Men jag har inte hört talas om flyg i dessa sammanhang.

I boken "Spy Flights of The Cold War" nämner Paul Lashmar om västsidans (CIA-styrt främst) luftlandsättning av materiel och agenter över länder som Polen och Ukraina, med plan (C-47) utgående från Västtyskland. (Kapitel 12). Han nämner även infiltration av finska agenter via Finland, agenter som tränades av norsk underrättelsetjänst. Bl a fanns i mars 1952 en "operation Uppsala" där agenterna tog sig in via Norge och Finland. Inget konkret nämns om flygoperationer (även om flyg tydligen användes). Inget sägs om operationer via Sverige.

Engelsmännen använde vid några tillfällen landsättning av agenter via en snabbgående f d tysk motortorpedbåt, bl 30 september 1951 på den lettiska kusten.

Tillägg: Googling på "Operation Uppsala" gav följande läsfynd. Verkar inte ha något med universitetsstaden att göra, utan det handlar om aktiviteter på Nordkalotten

Lars S

Re: Paul Lashmars "Spy Fights of The Cold War"

Postat: 20 maj 2008, 10:07
av Fredric Lagerquist
Lars Sundin skrev:
Engelsmännen använde vid några tillfällen landsättning av agenter via en snabbgående f d tysk motortorpedbåt, bl 30 september 1951 på den lettiska kusten.
Utgående från hamnar på östra Gotland så lär man (svensk underrättelsetjänst) kört agenter till Baltikum med f d tysk patrullbåt. Samma? Vid denna tid, 1951, var väl samarbetet mellan engelmän och svenskar (T-kontoret) rätt "välutvecklat". Man tänker direkt t ex på Evald Hallisk...

Rörande LN-SUL - från http://home.att.net/~jbaugher/1951.html

51-6267/6494 Cancelled Contract
There is a report that a DHC Beaver (c/n 174) was operated under s/n 51-6276G by the CIA and under civilian registry LN-SUL from 1953-1955.


Bild