Sida 1 av 1
Viggen i Norrköping 1999 och 2001, men vilka?
Postat: 28 maj 2011, 11:28
av Nicklas Lennartsson
Den 18 och 19 Augusti 2001 var det flygdagar på Kungsängens Flygplats i Norrköping. På söndagen besöktes showen som avslutande fpl av JA 37. Det besöket är mig veterligen den sista Viggen-landningen i Norrköping... Eller vet någon om en senare? Vet någon också (kanske även till och med bilder) vilken kärra det var som besökte Kungsängen? Det jag minns (min kamera lös med sin frånvaro :-/) var att den kom från F 16 och hade Viggen camo. Lite unikt i sig då F 16 normalt flög sina uppvisningar med antingen "Zebra Viggen" 37411 eller reserven 37410 som var grå.
Ytterligare en fråga när jag ändå är igång :): Vilken var den Viggen som flög uppvisning på gamla F 13 under uppvisningen där 1999-08-29? Kan det varit sista flygande Viggen på Bråvalla? Bilder?
Vänliga hälsningar
Nicklas
Re: Viggen i Norrköping 1999 och 2001, men vilka?
Postat: 28 maj 2011, 17:56
av Tommy Johansson - ToJ
Hej Nicklas,
Aug 1999 på F d F 13:
37366/F21-13 (grå) flög och 37269/F21-16 ("kamo") stod utställd på marken, jag har några halvkassa bilder ifrån mitt besök den 29/8 tyvärr inte
inskannade, och det kommer tyvärr att dröja, men kan du vänta så...
19 Aug 2001...Jag har info at 37318/F16-58 och -319/F16-59 (båda i "kamo") som flög 1 pass på totalt 1.25 fh och så har jag 37358/F16-46
som flög 2 pass den dagen, så jag tippar på att det var -358 du såg vilket stämmer bättre in din minnesbild!
mvh
Tommy
Ursäkta för all editering!
Re: Viggen i Norrköping 1999 och 2001, men vilka?
Postat: 28 maj 2011, 21:55
av Nicklas Lennartsson
Tack Tommy för ett mycket bra svar! Antar att du slant och egentligen menade att 37369 var på Bråvalla ;)
Absolut visst är jag intresserad av bilder från F 13 även om det dröjer länge. Det är ingen brådska för min skull!
Då lär det varit 37385/F16-46 som besökte Kungsängen 2001. Någon annan som har bild?
Framkroppen till 37358 är ju förövrigt bevarad i Karlshamn (bilden) men måste på vägen dit blivit F 17 märkt igen..
Måste också fråga hur du vet allt så detaljerat :)? Är det enligt didas?
Sen en annan fundering som kommer upp är hur antalet pass räknas i registren?
37358 som genomförde två pass 19 Aug 2001 gjorde en "AD-landning" på Kungsängen bana 27 för att sedan direkt svänga 180, varva upp
och starta bana 09. Räknas det som två pass i databasen eller måste system, motor osv kuperas?
Tack igen och vänliga hälsningar
Nicklas
Re: Viggen i Norrköping 1999 och 2001, men vilka?
Postat: 30 maj 2011, 19:11
av Emil Lindberg
37358 flög från ungefär november 2000 hos oss på F 17 innan hon pensionerades i september-oktober. Efter alla omflyttningar av flygplan i och med D- och Di-modden och att F 17 sen återgick till JA 37C orkade vi ofta inte märka om dem med flottiljsiffra 17 (vilket i många fall medförde att även stationssignalen på fenan och vingarna måste ändras). Utan vi körde de 2-3 sista åren med en "blandpark" med flottiljsiffra 4, 16, 17 och 21. Och 37358 var, såvitt mitt minne och mina bilder säger mig, F 16-märkt under tiden vid F 17. Jag har sannolikt den sista bilden av henne i livet, när hon står utanför flygverkstaden i Ronneby för att bli urtankad innan demontering.
Men delar av henne lever kvar! Som nämnts finns framkroppen vid Kreativum i Karlshamn. Och fenan finns bevarad utanför 1:a kompaniet F 17, numera gråmålad och på ena sidan märkt som 37417 F17-17. Ni kan se fenan på följande webbsida
http://flygsida.blogspot.com/2008_11_23_archive.html
Nicklas Lennartsson skrev:Sen en annan fundering som kommer upp är hur antalet pass räknas i registren?
37358 som genomförde två pass 19 Aug 2001 gjorde en "AD-landning" på Kungsängen bana 27 för att sedan direkt svänga 180, varva upp och starta bana 09. Räknas det som två pass i databasen eller måste system, motor osv kuperas?
Det beror på hur flygföraren fyllde i loggboken. Men normalt sett räknas ett flygpass från motorstart till motorkupé. Jämför med flygpass som inkluderar snabbtankning (tankning med gående motor), det räknas som ett pass även om flygplanet har befunnit sig en stund på marken mitt i passet.
Re: Viggen i Norrköping 1999 och 2001, men vilka?
Postat: 30 maj 2011, 19:23
av Fredrik Lager
Emil Lindberg skrev:Jag har sannolikt den sista bilden av henne i livet, när hon står utanför flygverkstaden i Ronneby för att bli urtankad innan demontering.
Det skulle vara kul att se denna bild
Har du möjlighet att lägga upp den här?
Mvh
Fredrik
Re: Viggen i Norrköping 1999 och 2001, men vilka?
Postat: 31 maj 2011, 05:34
av Tommy Johansson - ToJ
Nicklas Lennartsson skrev:
Måste också fråga hur du vet allt så detaljerat :)? Är det enligt didas?
Hej Nicklas!
Klart att man försöker att hjälpa till, även om det inte blev ett komplett svar. Tack även till Emil som rätade ut /
bekräftade, mina frågetecken om -358 sista tid.
Jag sammanställer (nåja, samlar på hög!), info från egna besök på diverse instanser, tekniker, spotters, didas, flygplanjournaler
och arkiv, om jag bara kunde lära mig att sammanställa alltihopa på en gång vartefter jag får tag i pusselbitar så vore allt lättare
att hitta!
Exempelvis 37358`s journal, som säger att kärran blev uppdaterad på F 16 med Ed 33.04 i maj 2000.
vänliga hälsningar
Tommy
Re: Viggen i Norrköping 1999 och 2001, men vilka?
Postat: 07 jun 2011, 22:38
av Nicklas Lennartsson
Åter vid datorn efter ett uppehåll så passar på att även tacka Emil för ett klargörande svar!
Jag har under åren trott att det var Peter Andersson från F 16 som flög men då måste det (?) varit Martin Ramsin?
Tommy: känner igen samla på hög syndromet, du är inte ensam :)
Vänliga hälsningar
Nicklas