South Africa's Gripen, SA01 ommärkt?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

South Africa's Gripen, SA01 ommärkt?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej!

Har South Africa beställt 17 st JAS39C single-seat eller 19 St?
Och vilket plan visas på bild.
Man kan undra!
Först lite info:

>>South Africa's first Gripen, SA01, rolled-off the Saab assembly line in October 2005 and made its maiden flight in Sweden on 11 November. SA01 made its South African public debut on 19 September 2006, on the eve of the African Aerospace & Defence (AAD) 2006 exhibition held at Air Force Base Ysterplaat in Cape Town. This aircraft, a fully test-instrumented two-seater Gripen D, is based at the SA Air Force's Test Flight Development Centre in the Southern Cape, where it is engaged in the comprehensive integration and development of customised South African avionics, weapons and systems. The first South African Gripen aircraft will be delivered to the SAAF in 2008. >>

>>South Africa ordered 26 modern Gripen fighters for its front-line air defence and fighter requirement. The new multiple capability aircraft are replacing the SAAF’s fleet of Cheetah aircraft. South Africa will receive 26 Gripen new generation fighters – 9 dual-seat and 17 single-seat.>>

Kollar man .. http://www.scramble.nl/
Ser man::

Serial Code Type CN Unit Status First Last Comment PreviousID
01 JAS39D 39-2801 TFDC act 02apr08 02apr08

02 JAS39D 39-2802 2sq act 02apr08 02apr08

Serial 03-09 JAS39D ,, 39-2803---39-2809 är ”reg” som status o/o

2st JAS39D aktiva??

Samt:

Serial Code Type CN Unit Status First Last Comment PreviousID
10 JAS39C 39-2101 o/o
Till 28 JAS39C 39-2119 o/o
Alla ännu ” o/o ”i status


http://www.saairforce.co.za/the-airforc ... 0/gripen-c

visas ibland en JAS39D märkt 10 sedd från höger

Spegelvänd bild av 01 ????
Huru härmed?

19 39C o 9 st 39D ??
ELLER “scramble” fel?

Det sista är ju inte så ovanligt!

Jmf
39818 JAS39D 39-818 o/o

Och ingen 39829!

Nån som har annan info?

Bengt
Sören Jonsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Sören Jonsson »

Jag har läst att man minskade antalet Gripar med två (26 tot.) för att få råd att utrusta (beväpna) dom bättre?

"Tian" på fenan måste vara en spegelvänd 01 så vitt jag kan se - det är väl bara två Sydafrika Gripar som är i luften (SA01 och SA02).

Sören J.
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Förstår icke:

>>Jag har läst att man minskade antalet Gripar med två (26 tot.) för att få råd att utrusta (beväpna) dom bättre? >>

Ordern var väl:
17 JAS39C
9 JAS39D
ger 26 fpl.

Källa??

"Tian" på fenan måste vara en spegelvänd 01 så vitt jag kan se - det är väl bara två Sydafrika Gripar som är i luften (SA01 och SA02).
instämmer

När flög SA02?, I riket eller långt söröver Nu?

>>South Africa ordered 26 modern Gripen fighters for its front-line air defence and fighter requirement. The new multiple capability aircraft are replacing the SAAF’s fleet of Cheetah aircraft. South Africa will receive 26 Gripen new generation fighters – 9 dual-seat and 17 single-seat.>>

Ändrad S-A order eller ?

Bengt
Sören Jonsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 feb 2008, 13:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Sören Jonsson »

Från början var det, vad jag förstår, 28 Gripen som skulle exporteras till Sydafrika men det omförhandlades till 26 st. för att frigöra medel till beväpning etc.

Edit: Integrationskostnaderna för A-darter anges som skäl, enligt denna "inofficiella" källa (Nån annan kanske vet mer?):
The integration costs of the missile were one of several changes to the overall program that resulted in the number of C-standard aircraft being reduced to 17 from 19 in 2006.
http://www.saairforce.co.za/news-and-ev ... ripen-soon

Vet inte när SA02 flög första gången men i slutet av Januari i år var den uppe i Linköping (tangerade då 100 000 flygtimmar).
http://www.gripen.com/en/MediaRelations ... khours.htm

Sören J.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"