Sida 1 av 1

Safir till salu...

Postat: 14 maj 2008, 00:03
av Mats Averkvist
Ex-norske forsvaret:
Outstanding Saab Safir 91-B2 with 190 hp engine
Total Time:
approx. 5290 hrs. (23. April 2008)

S/N:
91343, D-EREK

Engine:
Lycoming O-435-A, rated to 190 hp
TBO 1.200 hrs, 814 SMOH

Propeller:
Hartzell 2-blade propeller
TBO 1.000 hrs, or 5 years
21 SPOH done in June 2005

€ 37,500


http://www.planecheck.com/?ent=da&id=8892

Postat: 14 maj 2008, 00:48
av Fredric Lagerquist
Hej Mats,

Såld i fredags o hämtad nu ikväll :-)

Postat: 14 maj 2008, 00:49
av Mats Averkvist
Fredric Lagerquist skrev:Hej Mats,

Såld i fredags o hämtad nu ikväll :-)
...och vart hamnade den?

Postat: 14 maj 2008, 00:56
av Fredric Lagerquist
Mats Averkvist skrev:
Fredric Lagerquist skrev:Hej Mats,

Såld i fredags o hämtad nu ikväll :-)
...och vart hamnade den?
Ny hemmabas är Jönköping.

Bilden är tagen vid ca kl 21 nu ikväll över södra Småland.

Bild

Postat: 18 maj 2008, 11:26
av Olle Ekwall
Jag sökte efter en gammal SEMO-katalog, i mina gömmor, och hittade då en riktigt gammal Safir-broschyr, som jag trott jag tappat bort för alltid. Den passar nog här under rubriken "Safir till salu.."
Bild
Bild

En Safir-annons från 1953

Postat: 18 maj 2008, 20:14
av Lars Sundin
För att hänga på Olle Ekwalls broschyr, så har jag lagt ut en Safir-annons i den stora internatinella flygtidskriften Interavias nummer inför Paris-salongen 1953 här.

Man noterar att Saab då sålt Safir till Belgien, Holland och de svenska och etiopiska flygvapnen.

I detta nr 6/1953 fanns även en annons från STAL där man försöker sälja Dovern-jetmotorteknologi, baserad på "konstruktion helt i stål". Projektet hade ju lagts ned på hösten 1952 när FV beslöt satsa på Rolls-Royce, men STAL ville väl synas eller få ut litet av sina mångåriga insatser på jetmotorutveckling. Vilket man ju också fick. Man fick sälja "stationära" anläggningar för elkraftproduktion och fartygsdrift där en jetmotor fungerade som gasgenerator förutom egna "rena gasturbiner".

Lars S