Tillbud Fokker Dr.I Duxford 20110710

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Paul R Compton
Inlägg: 4086
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Tillbud Fokker Dr.I Duxford 20110710

Inlägg av Paul R Compton »

Lite olyckshändelse med Micke Carlson's Fokker SE-XXZ vid Flying Legends i Duxford igår 20110710.
Tackar Nige Hitchmann, Al Bryant och Krister Karlsmoen för länken

http://www.airliners.net/photo/Fokker-D ... 1949170/L/
Senast redigerad av Paul R Compton den 13 nov 2024, 14:29, redigerad totalt 1 gång.
Paul R Compton
Inlägg: 4086
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: Tillbud Fokker Dr.I Duxford 20110710

Inlägg av Paul R Compton »

Tack för mejl och samtal. Tydligen var det en Sea Fury som drog och blåste över Mickes Fokker.
En länk till:
http://www.youtube.com/watch?v=ciMaBKhg ... ture=share
Senast redigerad av Paul R Compton den 13 nov 2024, 14:29, redigerad totalt 1 gång.
Danne
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:39

Re: Tillbud Fokker Dr.I Duxford 20110710

Inlägg av Danne »

Tyvärr inträffade även en betydligt värre olycka under Flying Legends, där en Mustang ("Big Beautiful Doll", nyligen såld till Tyskland efter lång vistelse i England) totalhavererade efter en mid air med en Skyraider. Skyraidern kunde landa med påtagliga skador på höger vinge. Mustangpiloten genomförde en oerhört snabb nödurstigning från flygplanet och fick bärande skärm trots den låga höjden. Båda piloterna således ok.

Bilder och film:
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... rshow.html
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Tillbud Fokker Dr.I Duxford 20110710

Inlägg av Christer Sidelöv »

Danne skrev:Tyvärr inträffade även en betydligt värre olycka under Flying Legends, där en Mustang ("Big Beautiful Doll", nyligen såld till Tyskland efter lång vistelse i England) totalhavererade efter en mid air med en Skyraider. Skyraidern kunde landa med påtagliga skador på höger vinge. Mustangpiloten genomförde en oerhört snabb nödurstigning från flygplanet och fick bärande skärm trots den låga höjden. Båda piloterna således ok.

Bilder och film:
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ow.html%20

Nån "oerhört snabb nödurstigning från flygplanet" var det knappast frågan om! På följande video http://www.youtube.com/watch?v=xctYWSuwoYA kan man se att han iskallt sitter kvar i 16-17 sekunder efter kollisionen, en evigheters evighet i sådana här sammanhang, och förmodligen analyserar skadorna innan han hoppar och drar skärmen två-tre sekunder innan kärran slår ner i åkern! Skyraidern förlorar cirka fyra fot, en dryg meter av höger vinge vilket ger en tvär obalans i rolled. Klokt nog låter piloten flygplanet göra en hel roll åt höger i stället för att försöka stoppa manövern. Att fransmannen lyckas flyga och landa med modifierad spännvidd på sin Skyraider är imponerande men inte första gången det händer. Osökt kommer man att tänka på när Svensk Flygtjänsts Skyraider SE-EBH flög in i en stödvajjer till Hörbymasten 10 oktober 1966 och slet bort ännu mer av vänster vinge (jag tror det var ända in till där vingen viker sig). Piloten Harald Larsson tänkte först hoppa men insåg till sin förvåning att han hade hyffsad kontroll i rolled. Med hjälp av en annan Skyraider flög han i rote tillbaka till Bulltofta och landade!

Om man läser texten hos dailymail under bilden med tre Messerschmitt 109 står det "The three Spanish Messerschmidt-style fighters..." Märkligt hur envist missuppfattningen att de flygplanen som flögs i Spanien inte skulle vara riktiga Messerschmitt 109 utan "kopior" lever kvar. Om resonemanget skulle vara konsekvent så borde Dailymail kallat den havererade Mustangen för "The Australian North American-style fighter" och inte P-51D Mustang eftersom den egentligen var en CA-18 MK 22 tillverkad i Australien, alltså ingen "riktig" Mustang utan bara en "kopia" för er som gnäller om att det inte var riktiga 109or man använde i filmen "Slaget om England"! ;-)

Just den här Mustangen var faktiskt en riktig filmstjärna när den under många år ägdes av Old Flying Machine Company baserad på Duxford. Den var en av fem Mustanger som flög i "Memphis Belle", då märkt som "Ding-Hao", och i Spielbergs film "Solens Rike" märk som "Missy Wong from Hong Kong". Det är i den Mustangen som Ray Hanna kommer förbi på lågan med öppen huv och vinkar till Christian Bale som står uppe på taket och skriker "P-51, Cadillac of the sky!" :D Det är även den som flyger förbi några gånger i filmen "Rädda menige Ryan" i rote med SHF's gamla kråka när Tom Hanks ligger på bron i slutscenerna och mår pyton.

Vad jag vet har den varit minst en gång i Sverige. Då var den uppmärkt i sin orginalmundering från Australien och skulle flyga uppvisning i Västerås. Den flygdagen ställdes in pga grund av snöoväder(!), så tyvärr var det inte många som såg den där den stod i hangaren. Tror det var 1993 eller 94 (någon?).
Danne
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:39

Re: Tillbud Fokker Dr.I Duxford 20110710

Inlägg av Danne »

Aaah. Ja den filmen visade ett annat flöde , måste ha varit ett klipp i filmen i den versionen jag fåg först. Bra att komma från det där med "bara" en bruten arm (är han på fenan eller stabben där kanske?).


Visste inte att "BBD" var Ding Hao tidigare. Jag har foton på Ding Hao, analoga, men kan inte peka ut var de tagits mer än att alternativen är flygdagar vid Karlstad eller Gardermoen, runt 1993-1994 kan mycket väl stämma.
En snöig flygdag i Västerås minns jag. Den enda "uppvisningen" jag minns därifrån var en Hkp 9 och vi sedan fick sätta oss i bussen och åka hem..
Tommy Johansson - ToJ
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Re: Tillbud Fokker Dr.I Duxford 20110710

Inlägg av Tommy Johansson - ToJ »

Christer Sidelöv skrev:Vad jag vet har den varit minst en gång i Sverige. Då var den uppmärkt i sin orginalmundering från Australien och skulle flyga uppvisning i Västerås. Den flygdagen ställdes in pga grund av snöoväder(!), så tyvärr var det inte många som såg den där den stod i hangaren. Tror det var 1993 eller 94 (någon?).
Sablar att jag missade denna då :-(

Datumet var 14 maj 1995, då "allt" slaskade inne...

mvh

Tommy
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Tillbud Fokker Dr.I Duxford 20110710

Inlägg av Christer Sidelöv »

Karlstad ja, det stämmer! Det var 1990 man anordnade en flygdag där på rätt kort varsel. Hela flygplanparken från Old Flying Machine Company skulle till Gardemoen för en större tillställning, så man tog vägen via Karlstad helgen innan och brummade lite. Ding-Hao målningen tillkom året innan under inspelningen av Memphis Belle. Vid närmare eftertanke bör nog den ha passerat Sverige även vid senare tillfälle på väg till flygdag i Torp i Norge. Att snöslaskdagen på Hässlö var 1995 stämmer nog oxå. Visste bara att det måste varit efter 1992.
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Re: Tillbud Fokker Dr.I Duxford 20110710 + USA 20110709

Inlägg av Kenneth Göransson »

Vad är det som håller på att hända i flygvärlden? Inte nog med att Michaels Dreidecker fick sig en smäll, dagen innan var det ytterligare en som förstördes vid en flyguppvisning. Till detta då Skyraider-Mustangkollissionen.
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
perborjeson
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 feb 2009, 00:11
Ort: Glumslöv

Re: Tillbud Fokker Dr.I Duxford 20110710

Inlägg av perborjeson »

Snöslasket den 14 maj 1995 kan jag i högsta grad bekräfta. Det var nämligen samma dag jag komfirmerades, hela Dalarna låg under ett drygt decimeterdjupt täcke av snö (faktiskt äkta vara istället för blask, antar att det var kallare där uppe). Inte så populärt bland de kvinliga konfirmanderna som antagligen frös rejält i sina sommarklänningar.....
Per Börjeson
Fredrik Svärd
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 feb 2008, 21:26
Ort: Svartsjö

Re: Tillbud Fokker Dr.I Duxford 20110710

Inlägg av Fredrik Svärd »

Snöslasket i Västerås är vi nog många som minns.... Hade åkt upp i sunkig gammal buss med Skånes Fvf och sovit i gympasal. Någonstans bland mina bilder har jag en bild på en Vampire där någon skrivit "14 maj" i snön på sidan av cockpit..... I efterhand visade det sig att båda jag och hustrun var där helt ovetandes om varandra eftersom vi inte träffades förrän året efter. Minnen minnen minnen...... :lol:
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Tillbud Fokker Dr.I Duxford 20110710

Inlägg av Christer Sidelöv »

För de fyra eller fem av er i Sverige som inte har Facebook ;-) där jag redan lagt upp följande video: http://www.youtube.com/watch?v=wLQsJS7z ... ture=share

Kort intervju med Rob Davies som hoppade från Mustangen. I vanlig ordning fattar inte den kvinnliga journalisten någonting och påstår bland flera faktafel bland annat att Rob sköt ut sig ur flygplanet med katapultstol(!). Suck! Rätt intressant ändå.
Användarens profilbild
Björn Bäcklund
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Tillbud Fokker Dr.I Duxford 20110710

Inlägg av Björn Bäcklund »

Nog tycker jag att "Spanish Messerschmidt-style fighter" är en ganska bra beskrivning. Med Hispanomotorn får den ju ett helt annat utseende, Spanish style.

Björn Bäcklund
Användarens profilbild
Christer Sidelöv
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Re: Tillbud Fokker Dr.I Duxford 20110710

Inlägg av Christer Sidelöv »

Björn Bäcklund skrev:Nog tycker jag att "Spanish Messerschmidt-style fighter" är en ganska bra beskrivning. Med Hispanomotorn får den ju ett helt annat utseende, Spanish style.

Björn Bäcklund
Fast ingen av de tre flygplanen på bilden med den beskrivningen har en Hispanomotor i nosen! Jag har inte kollat upp individerna på bilden, men det är mycket sannolikt att de är tyskbyggda flygplan levererade utan motor till Spanien. Oavsett var de är tillverkade så är de fortfarande riktiga Messerschmitt 109. Ingen har kommit på att kalla alla Sk 50B för "Dutch SAAB-style trainers" trots att samtliga byggdes i Holland och hade en annan motor som gav flygplanet ett nytt utseende jämfört med Flygvapnets tidigare svensktillverkade Safirer!

För att fortsätta jämförelsen så var alltså den B-17 "Liberty Belle" som brann upp för några veckor sedan ingen riktig B-17 utan ursprungligen en kopia byggd av Lockheed-Vega. Det finns för övrigt ingen "riktig" B-17 byggd av Boeing som flyger regelbundet idag. Samtliga är "kopior" byggda av antingen Douglas eller Lockheed-Vega!
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"