MFI-9b
Moderator: Sven-Erik Jönsson
MFI-9b
Slänger upp några bilder på en fin raritet, SE-EUF, Lämnade MFI som nr 60 i ordningen, har tidigare ägts av bla Rudolf Abelin.
Nu hemmahörande i Gargnäs men hyrs ut till Arvidsjaur där den används för skolflygning och om allt går enligt planen får även jag spaka den själv inom en inte alltför avlägsen framtid.
Nu hemmahörande i Gargnäs men hyrs ut till Arvidsjaur där den används för skolflygning och om allt går enligt planen får även jag spaka den själv inom en inte alltför avlägsen framtid.
Re: MFI-9b
Jag måste säga att prestandan på MFI:n är imponerande, 2000ft/min i stighastighet och marschfart 110knop är bra med en 100hp motor, klarar 5,5g med maxlast. Enda svagheten är räckvidden, 650km+ reserv är nästan kort samt att det är lite väl mysigt i kabinen emellanåt.
Glömde ju: totalkostnad på ca 800:-/timme är inte heller nån nackdel.
Glömde ju: totalkostnad på ca 800:-/timme är inte heller nån nackdel.
Re: MFI-9b
Det var roligt att se de fina bilderna av EUF. Jag lärde mej flyga på ENB i Chalmers flygklubb på slutet av 1960-talet. MFI-9 är mycket pigg och trevligt att flyga, och runtomsikten ut är mycket bra. Jag, som kom från segelflyget, uppskattade det. Piper Cherokee och Cessna 150 hade mycket sämre runtomsikt och jag kände mej instängd i dem.
Hoppas du får tillfälle att spaka EUF. Jag har numera lagt av med flygandet, men känner en saknad vid sådana här tillfällen.
Hoppas du får tillfälle att spaka EUF. Jag har numera lagt av med flygandet, men känner en saknad vid sådana här tillfällen.
Re: MFI-9b
Skolar på den, gjorde första passet EK i onsdagsHenric skrev:Det var roligt att se de fina bilderna av EUF. Jag lärde mej flyga på ENB i Chalmers flygklubb på slutet av 1960-talet. MFI-9 är mycket pigg och trevligt att flyga, och runtomsikten ut är mycket bra. Jag, som kom från segelflyget, uppskattade det. Piper Cherokee och Cessna 150 hade mycket sämre runtomsikt och jag kände mej instängd i dem.
Hoppas du får tillfälle att spaka EUF. Jag har numera lagt av med flygandet, men känner en saknad vid sådana här tillfällen.
- Sten Johnson
- Inlägg: 102
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36
- Kontakt:
Re: MFI-9b
Gratulerar till ditt EK. En upplevelse man inte glömmer i första taget.Zimme skrev:Skolar på den, gjorde första passet EK i onsdags
Hälsn Sten
Re: MFI-9b
Tackar så hjärtligt. Tårtan såg god utSten Johnson skrev:Gratulerar till ditt EK. En upplevelse man inte glömmer i första taget.Zimme skrev:Skolar på den, gjorde första passet EK i onsdags
Hälsn Sten
Re: MFI-9b
Är du helt säker på "klarar 5,5g med maxlast" ??
De flesta 9:orna är utility, dvs +4,4 / -1,76 g...
Den enda som är begränsad till std är SE-FIG som pga tyngre/starkare motor och längre vingar endast får dra +3,8 g...
Mvh
Martin
De flesta 9:orna är utility, dvs +4,4 / -1,76 g...
Den enda som är begränsad till std är SE-FIG som pga tyngre/starkare motor och längre vingar endast får dra +3,8 g...
Mvh
Martin
- Sten Johnson
- Inlägg: 102
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36
- Kontakt:
Re: MFI-9b
Det kan ju passa här med min teckning av just FIG-SE.
Hälsningar Sten, som bl.a. tecknar flygplan
Hälsningar Sten, som bl.a. tecknar flygplan
Re: MFI-9b
Det är den siffra som står i handboken till SE-EUF så jag förutsätter att det stämmer.XHL skrev:Är du helt säker på "klarar 5,5g med maxlast" ??
De flesta 9:orna är utility, dvs +4,4 / -1,76 g...
Den enda som är begränsad till std är SE-FIG som pga tyngre/starkare motor och längre vingar endast får dra +3,8 g...
Mvh
Martin
Re: MFI-9b
Jo den hänger hemma på väggen, dessutom på http://www.aircraftspruce.eu/?gclid=CPy ... zQod3lpXoQSten Johnson skrev:Det kan ju passa här med min teckning av just FIG-SE.
Hälsningar Sten, som bl.a. tecknar flygplan
/M
Re: MFI-9b
Är det nån som har en hum om vad raketkapslarna som användes i Biafra vägde? Vi satt och spånade på att göra ett par extratankar att ha hängandes under vingarna men frågan är hur stora man kan göra dem. Hade man 2x15liter så är det ju 90minuter extra flygning.