Sida 1 av 1
SE-HAW som polishelikopter
Postat: 17 jul 2011, 22:12
av Sven-Erik Jönsson
Under vilken tid tjänstgjorde SE-HAW, typ Agusta Bell 47J Ranger som polishelikopter?
Kan någon dessutom identifiera den flygklädde mannen, så är jag ytterst tacksam.
/Sven-Erik
Re: SE-HAW som polishelikopter
Postat: 17 jul 2011, 22:46
av Bengt Ekbladh
KAN det ha varit under "högeromläggningen??
>>This aircraft was constructed by Bell Helicopters Inc back in 1958 and brought to Sweden by Ostermans Aero AB the same year, registered SE-HAW on June 23 1958. Ostermans operated the aircraft for six years before it was sold to F:a Helikoptertjänst in Stockholm (later moved to Mora). As AB Helikoptertjänst was acquired by Borlänge-based Sterner Aero AB in 1975 the aircraft became a member of the Sterner Aero helicopter fleet. SE-HAW was sold to a company in Finland in mid-1977, registered OH-HSI.>>
bengt
Re: SE-HAW som polishelikopter
Postat: 18 jul 2011, 07:53
av Sven-Erik Jönsson
De uppgifter jag har om SE-HAW är
Typ: Agusta Bell 47J Ranger
c/n: 1018
Tillverkad år 1958
Registrerad 1958-06-13 Ostermans Aero AB, Stockholm
1962-10-18 Jämtlands Aero, G Andersson, Östersund (lev. samma dag)
Haveri 1963-03-09 Bräckesjön
Haveri 1963-07-06 Östersund
1964-02-18 F:a Helikoptertjänst, Welander & Pihl, Bandhagen
Haveri 1964-07- Båthamnen i Östersund, gled av bryggan
1966-11- F:a Helikoptertjänst, Welander & Pihl, Mora
1967-01-18 AB Helikoptertjänst, Mora
Innehavare 1975-04-17 Sterner Aero AB, Borlänge
Avreg 1977-05-09 Såld till Finland, reg OH-HSI, avf. 89-12-31
/Sven-Erik
Re: SE-HAW som polishelikopter
Postat: 18 jul 2011, 22:55
av Kenneth Göransson
Tog kontakt med Pelle Lindquist,
polishelikopterpilot, duktig flygboksförfattare och i detta forum under fem dagar tillfälligt rankad som
"världens sista fältis" :
Pelle L och Åke Hall, författare till de två senaste F9-böckerna,
F 9, Kungl Göta Flygflottilj (årets flygbok 2005)
och
Vingat vapen över Göteborg (2008).
Foto: Mats Averkvist
Hej Kenneth!
Jag tog en titt på sidan, och tyvärr måste jag säga att jag inte har en aning. Jag kollade i mina anteckningar, men inte heller där hittade jag något relevant. Kände inte ens igen piloten....
Jag kan tänka mig att bilden kan vara tagen sent 60-tal, eller tidigt 70-tal. Då hyrde man ofta in civila helikoptrar sommartid, och bemannade med inlånade militärer. Dessa placerades på våra sk sommarbaseringar, med trafikövervakning som huvuduppgift. När sedan hösten kom lämnade man tillbaka både maskiner och piloter.. Exempel på dessa tillfälliga baseringar var Örebro, Kalmar, och Halmstad. Jag tror också att man hade i Norrköping, Sundsvall, och säkert några ställen till. Sista åren körde man bara Kalmar (med vår egen Bell47, SE-HPG), innan detta upphörde helt i början av 90-talet.
Ledsen att jag inte kan hjälpa till mer än såhär. Du får gärna vidarebefordra detta till Forumet, om det är av intresse. Tyvärr är det ju inget svar på frågan...
Ha det gott... vi hörs o syns!
// P
Ett tack till Pelle för inlägget!
Re: SE-HAW som polishelikopter
Postat: 18 jul 2011, 23:00
av Bengt Ekbladh
Intet svar, men
1:a polishelikoptern skaffades inför Crusses Sverige besök sommaren 1964
Ni vet ekroddningen med Erlander.
1:a flygutbildade poliser skedde väl på F5 1966, på proppeller.
Före inhyrdes helikoptrar och piloter (militär eller bolags dito)
Fotot , enligt mig tidigt 60-tal
Har inga fler info
Bengt
Re: SE-HAW som polishelikopter
Postat: 20 jul 2011, 15:50
av Fredric Lagerquist
Re: SE-HAW som polishelikopter
Postat: 21 jul 2011, 10:24
av Sven-Erik Jönsson
Tack Fredric för bidraget med tidningsklippet. Därmed bör vi kunna vara ganska säkra på att bilden är tagen våren-sommaren 1967 och är alltså tagen i Glissjöberg. Det fanns tydligen flygplats i Glissjöberg på den tiden, man kan till höger om piloten se en fältmarkering.
Tack även övriga för Era insatser.
/Sven-Erik
Re: SE-HAW som polishelikopter
Postat: 21 jul 2011, 16:27
av Sven-Erik Jönsson
Tack vare hjälp från Egon Sidelöv har jag fått veta att piloten är Bengt Näslund.
Han fick sin arméflygutbildning 1961-62 och flög för polisen under sommarmånaderna 1965 och 1966.
Alltså borde bilden vara tagen något år tidigare än vad jag gissade med hänsyn till notisen i tidskriften, alltså sommaren 1965 eller 1966.
/Sven-Erik