SE-AGE, De Havilland DH.87B Hornet Moth
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
SE-AGE, De Havilland DH.87B Hornet Moth
SE-AGE
Typ: DeHavilland DH.87B Hornet Moth
c/n: 8136 (EAA 80)
Tillverkad år 1937
Registrerad 1937-09-18 Norrköpings Automobil- och Flygklubb, Norrköping
Levererad 1937-09-09 till Kungsängen
Haveri 1942-02-12 Storuman, vid start för målflygning (åt luftvärnet) förstördes propeller, vänster undervinge, vänster landställsben och sporren
1945-02-12 Svensk Flygtjänst AB, Stockholm (hyrt sedan 1943, använt för målgång för försvaret sedan 1942)
1946-04-24 G R Hedlund, Falköping
1946-11-01 AB Aero-Frabh, Örebro
1952-11-17 AB Tengler & C (G Eriksson), Borås
1954-09-21 E Jerreborn, Karlstad
1961-03-23 L O B Andersson, Hägersten
Luftvärdighetsbeviset utgick 1962-10-28
Avregistrerat 1965-11-18 Avfört, ej luftvärdig sedan 3 år, under restaurering
Byggtillstånd 1978-06-13 B Skönnings/Föreningen Veteranflyg, Norrköping (experimentklassat EAA 80)
Ej officiellt 1995-04-25 Föreningen Veteranflyg, Norrköping
1995-05-20 Roll-out Norrköping/Kungsängen, efter restaurering i originalmålning, flög första gången 1995-?-?
1998-06-29 Föreningen Veteranflyg, Norrköping
Köpt av Umberto (Bert) Filippi, Perth, Western Australia
Lagrad under flera år i Norrköping för ev. flygning till Australien, men sedermera transporterad med fartyg till Perth, Western Australia
2015-03-21 Observerad i Bert Filippi's hangar, Serpentine Airfield WA
2016-04-30 Svensk luftvärdighet utgår
Avreg 2016-10-28 exporterad till Australien
Typ: DeHavilland DH.87B Hornet Moth
c/n: 8136 (EAA 80)
Tillverkad år 1937
Registrerad 1937-09-18 Norrköpings Automobil- och Flygklubb, Norrköping
Levererad 1937-09-09 till Kungsängen
Haveri 1942-02-12 Storuman, vid start för målflygning (åt luftvärnet) förstördes propeller, vänster undervinge, vänster landställsben och sporren
1945-02-12 Svensk Flygtjänst AB, Stockholm (hyrt sedan 1943, använt för målgång för försvaret sedan 1942)
1946-04-24 G R Hedlund, Falköping
1946-11-01 AB Aero-Frabh, Örebro
1952-11-17 AB Tengler & C (G Eriksson), Borås
1954-09-21 E Jerreborn, Karlstad
1961-03-23 L O B Andersson, Hägersten
Luftvärdighetsbeviset utgick 1962-10-28
Avregistrerat 1965-11-18 Avfört, ej luftvärdig sedan 3 år, under restaurering
Byggtillstånd 1978-06-13 B Skönnings/Föreningen Veteranflyg, Norrköping (experimentklassat EAA 80)
Ej officiellt 1995-04-25 Föreningen Veteranflyg, Norrköping
1995-05-20 Roll-out Norrköping/Kungsängen, efter restaurering i originalmålning, flög första gången 1995-?-?
1998-06-29 Föreningen Veteranflyg, Norrköping
Köpt av Umberto (Bert) Filippi, Perth, Western Australia
Lagrad under flera år i Norrköping för ev. flygning till Australien, men sedermera transporterad med fartyg till Perth, Western Australia
2015-03-21 Observerad i Bert Filippi's hangar, Serpentine Airfield WA
2016-04-30 Svensk luftvärdighet utgår
Avreg 2016-10-28 exporterad till Australien
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
-
- Inlägg: 4405
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-AGE[1]+[2] De Havilland DH.87B Hornet Moth
och ett lite till ...
SE-AGE
DeHavilland DH.87B Hornet Moth
C/n 8136-80
YoM 1937
19370906 UK CofA #6034 as SE-AGE
19370907 Delivered to Norrköping/Kungsängen
19370918 CofA #223
19370918 Reg CofR #167 Norrköpings Automobil- och Flygklubb, Norrköping
19420212 Accident sjön Storuman vid start för målflygning (åt luftvärnet) kollisionerade ena skidan och sporren med en sten strax efter lättning varvid vänster skida slets bort. Vid landningen förstördes propeller, vänster undervinge skadad., vänster landningsställsben och sporre avslitet.
1942xxxx Leased by Försvaret for target towing already prior to purchase by Svensk Flygtjänst AB in 1945
19440229 Temp CofA renewal until 19440315,
19440816 Temp CofA renewal until 19440831
19450220 Temp CofA renewal until 19450228
19450212 Svensk Flygtjänst AB, Stockholm
19460605 BofS Svensk Flygtjänst AB, Stockholm/G R Hedlund, Falköping (SEK 8,000)
19460424 G R Hedlund, Falköping
194606xx BofS G R Hedlund, Falköping/Aerobolaget Aero-Frabh, Örebro
19461101 Aerobolaget Aero-Frabh, Örebro
195207xx Change of Ownership Aerobolaget Tengler & Co, G Eriksson, Borås (unofficial, acquired together with SE-ATH & BHE)
19521117 New CofA #167/204 AB Tengler & Co, Borås/G Eriksson, Borås
19530903 Utförselbevis privatflygning
19540829 BfoS AB Tengler & Co, Borås & G Eriksson, Borås/E Jerreborn, Karlstad
19540921 E Jerreborn, Karlstad
19590929 Temp permit to fly until 19591012
19610131 BofS E Jerreborn, Karlstad/L O B Andersson, Hägersten
19610323 L O B Andersson, Hägersten
19621028 CofA lapsed
19651118 Canx as Unairworthy since at least three years>SE-AGE[2]
19780613 EAA Permit to Build #80 B Skönnings, Föreningen Veteranflyg, Norrköping
19871228 Permit to Build renewal
19930427 Permit to Build renewal
19950425 BofS L O B Andersson, Hägersten/Föreningen Veteranflyg, Norrköping
19950520 Roll-out Norrköping/Kungsängen, efter restaurering i originalmålning
19950705 Fu/Permit for test flights #1
19970609 Fu/Permit for test flights #2
19980625 CofA
19980629 Reg CofR #167a Föreningen Veteranflyg, Norrköping (as SE-AGE[2])
20050821 Föreningen Veteranflyg, Linköping (address change)
Source credits: Riksarkivet, LFV & TS
SE-AGE
DeHavilland DH.87B Hornet Moth
C/n 8136-80
YoM 1937
19370906 UK CofA #6034 as SE-AGE
19370907 Delivered to Norrköping/Kungsängen
19370918 CofA #223
19370918 Reg CofR #167 Norrköpings Automobil- och Flygklubb, Norrköping
19420212 Accident sjön Storuman vid start för målflygning (åt luftvärnet) kollisionerade ena skidan och sporren med en sten strax efter lättning varvid vänster skida slets bort. Vid landningen förstördes propeller, vänster undervinge skadad., vänster landningsställsben och sporre avslitet.
1942xxxx Leased by Försvaret for target towing already prior to purchase by Svensk Flygtjänst AB in 1945
19440229 Temp CofA renewal until 19440315,
19440816 Temp CofA renewal until 19440831
19450220 Temp CofA renewal until 19450228
19450212 Svensk Flygtjänst AB, Stockholm
19460605 BofS Svensk Flygtjänst AB, Stockholm/G R Hedlund, Falköping (SEK 8,000)
19460424 G R Hedlund, Falköping
194606xx BofS G R Hedlund, Falköping/Aerobolaget Aero-Frabh, Örebro
19461101 Aerobolaget Aero-Frabh, Örebro
195207xx Change of Ownership Aerobolaget Tengler & Co, G Eriksson, Borås (unofficial, acquired together with SE-ATH & BHE)
19521117 New CofA #167/204 AB Tengler & Co, Borås/G Eriksson, Borås
19530903 Utförselbevis privatflygning
19540829 BfoS AB Tengler & Co, Borås & G Eriksson, Borås/E Jerreborn, Karlstad
19540921 E Jerreborn, Karlstad
19590929 Temp permit to fly until 19591012
19610131 BofS E Jerreborn, Karlstad/L O B Andersson, Hägersten
19610323 L O B Andersson, Hägersten
19621028 CofA lapsed
19651118 Canx as Unairworthy since at least three years>SE-AGE[2]
19780613 EAA Permit to Build #80 B Skönnings, Föreningen Veteranflyg, Norrköping
19871228 Permit to Build renewal
19930427 Permit to Build renewal
19950425 BofS L O B Andersson, Hägersten/Föreningen Veteranflyg, Norrköping
19950520 Roll-out Norrköping/Kungsängen, efter restaurering i originalmålning
19950705 Fu/Permit for test flights #1
19970609 Fu/Permit for test flights #2
19980625 CofA
19980629 Reg CofR #167a Föreningen Veteranflyg, Norrköping (as SE-AGE[2])
20050821 Föreningen Veteranflyg, Linköping (address change)
Source credits: Riksarkivet, LFV & TS
Senast redigerad av Paul R Compton den 15 dec 2024, 21:00, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: SE-AGE, De Havilland DH.87B Hornet Moth
Foto: Hans Spritt.
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: SE-AGE, De Havilland DH.87B Hornet Moth
Foto: Hans Spritt.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 10025
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-AGE, De Havilland DH.87B Hornet Moth
2016-04-30 Svensk luftvärdighet utgår
Avreg 2016-10-28 exporterad till Australien
Avreg 2016-10-28 exporterad till Australien
-
- Inlägg: 4405
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
SE-AGE De Havilland DH.87B Hornet Moth
Blev VH-UCU 20200110 Umberto Filippi, Mount Pleasant, WA.
Source credit. CASA
Source credit. CASA