Hej!
Hur räknade man?
1962 föreslås anskaffning av 831 fpl. Viggen, för att under 1970-82 ersätta alla krigsfpl. i FV.
Bla ur ”Flygvapnet- en historisk översikt” A Annerfalk s 186
Viggen skulle ju bli ett enhetsfpl. (jakt, attack o spaning)
1962 räknar jag :
9 jakt flottiljer (F8 inga krigs-div. då), =27 div (inkl F21:s jaktdiv.)
4 attack flottiljer =(12 div)
samt 5 spanings div.
44 divisioner (49 st. med sp-divisionernas ”halvering/dubblering)
Det ger 792 fpl vid 18 / div , säg ca 800 fpl.
I siffra 831, ingår Bara J, A o S fpl. , eller även Skol-fpl. o Prototyper??
Eller är mellanskillnaden (ca 30-40 fpl.) en Förserie –attack - del (jmf A32A)
Hoppas någon kan hjälpa till o reda ut frågan.
Mvh Bengt
831 Viggar tänkta (önsketänkta?) 1962 till Fv
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Re: 831 Viggar tänkta (önsketänkta?) 1962 till Fv
Prototyper ska ju inte ingå i FV:s antal, så det kan det inte vara, men skolflygplan måste ju göra det, och det borde ju åtminstone vara lite fler än 30 i det här fallet. Sen kan det ha att göra med hur lång tid man antar att typen ska vara i tjänst, vid längre tid blir det lite fler per division. Och några flygplan för FC räknade man nog med också.Bengt Ekbladh skrev: I siffra 831, ingår Bara J, A o S fpl. , eller även Skol-fpl. o Prototyper??
Eller är mellanskillnaden (ca 30-40 fpl.) en Förserie –attack - del (jmf A32A)
Mycket intressant fråga som jag inte funderat över förut.
Urban skrev
>> skolflygplan måste ju göra det, och det borde ju åtminstone vara lite fler än 30 i det här fallet. Sen kan det ha att göra med hur lång tid man antar att typen ska vara i tjänst, vid längre tid blir det lite fler per division. Och några flygplan för FC räknade man nog med också.>>
Hej!
40 o 50 –talen räknade man väl med 7 års omsättning av fpl.
Viggen skulle väl ursprungligen ha börjat avlösa A32A ca 1968 /69
Dessa närmade sig 15 år då.
De första ca 27 st. AJ37 (kvarvarande . efter vingbrotten) fick ju förstärkas. (o därmed gg-tidsförlängas ? )
Ursprungligen (1962) räknade man nog med kortare tjänstgöring, än det blev och därmed mindre antal SK-fpl.?
FC-plan räknade jag inte med.
Trodde de (FC) ”snodde ”några plan från någon flottilj och ej var inräknade i beställningar till Fv.
Mvh Bengt
>> skolflygplan måste ju göra det, och det borde ju åtminstone vara lite fler än 30 i det här fallet. Sen kan det ha att göra med hur lång tid man antar att typen ska vara i tjänst, vid längre tid blir det lite fler per division. Och några flygplan för FC räknade man nog med också.>>
Hej!
40 o 50 –talen räknade man väl med 7 års omsättning av fpl.
Viggen skulle väl ursprungligen ha börjat avlösa A32A ca 1968 /69
Dessa närmade sig 15 år då.
De första ca 27 st. AJ37 (kvarvarande . efter vingbrotten) fick ju förstärkas. (o därmed gg-tidsförlängas ? )
Ursprungligen (1962) räknade man nog med kortare tjänstgöring, än det blev och därmed mindre antal SK-fpl.?
FC-plan räknade jag inte med.
Trodde de (FC) ”snodde ”några plan från någon flottilj och ej var inräknade i beställningar till Fv.
Mvh Bengt
Hej!
Om man ”tittar ” på Draken o de ombyggda 25/26 fd. J35A till SK 35C kanske man då får en aning.?
Nu har jag aldrig sett en siffra på vad man från början tänkte sig i fråga om Draken,:: antalsmässigt.
Det blev ju ca. 550st 35:or i Fv, med ca 25 SK –plan
Kan man därav dra en slutsats till avlösaren SK37 -Viggen?
Tänkta 30-40 stycken ??
Har ingen aning själv , men kan det låta rimligt ?
Siffran 831 st. planerade Viggar är ju rätt exakt, så en plan fanns ju då.
Nu är det väl så att Fv snart får vara nöjd om man HAR ETT PLAN !!!!
(försök till ”vitts”)
Synpunkter?
Bengt
Om man ”tittar ” på Draken o de ombyggda 25/26 fd. J35A till SK 35C kanske man då får en aning.?
Nu har jag aldrig sett en siffra på vad man från början tänkte sig i fråga om Draken,:: antalsmässigt.
Det blev ju ca. 550st 35:or i Fv, med ca 25 SK –plan
Kan man därav dra en slutsats till avlösaren SK37 -Viggen?
Tänkta 30-40 stycken ??
Har ingen aning själv , men kan det låta rimligt ?
Siffran 831 st. planerade Viggar är ju rätt exakt, så en plan fanns ju då.
Nu är det väl så att Fv snart får vara nöjd om man HAR ETT PLAN !!!!
(försök till ”vitts”)
Synpunkter?
Bengt
Eller är det så här enkelt:
1962, Viggen enhetsplan ,men med hänsyn till ersättnings behov (först Attack o sen S o sist J plan)
kanske borde hetat:
ASJ 37 Viggen ( då alltså,1962)!?!
Man tänkte sig Viggar till 14-15 flottiljer samt en del SKplan
Summa 831 st.
Ca 790 ”ASJ” plan o ett 40-tal SK ?
Tyvärr blev det några färre.
När blev det uppenbart att ett ”riktigt” enhetsplan ej gick att få fram?
Utan man måste utveckla olika versioner av grund ditot.
Pga FV.s krympning 70-talet o frammåt ändrades ju anskaffnings planerna
Någon som vet hur
(planerna alltså inte verkligheten)
Sen var det ju det med SAAB:s fpl- byggnads kapacitet
Drakens var väl högst ca 55-60 /år
Säg att saab skulle kunna bygga 50 Viggar /år
17 år att bygga ca 850 Viggar
Då borde nästa fpl typ vara färdig (o så blev det ju nästan ((39:an)) ..)
Men som sagt det blev ju inte så många Viggar
Intressant om nån har mer info om ev: Flygplans anskaffnings PLANER
Bengt
1962, Viggen enhetsplan ,men med hänsyn till ersättnings behov (först Attack o sen S o sist J plan)
kanske borde hetat:
ASJ 37 Viggen ( då alltså,1962)!?!
Man tänkte sig Viggar till 14-15 flottiljer samt en del SKplan
Summa 831 st.
Ca 790 ”ASJ” plan o ett 40-tal SK ?
Tyvärr blev det några färre.
När blev det uppenbart att ett ”riktigt” enhetsplan ej gick att få fram?
Utan man måste utveckla olika versioner av grund ditot.
Pga FV.s krympning 70-talet o frammåt ändrades ju anskaffnings planerna
Någon som vet hur
(planerna alltså inte verkligheten)
Sen var det ju det med SAAB:s fpl- byggnads kapacitet
Drakens var väl högst ca 55-60 /år
Säg att saab skulle kunna bygga 50 Viggar /år
17 år att bygga ca 850 Viggar
Då borde nästa fpl typ vara färdig (o så blev det ju nästan ((39:an)) ..)
Men som sagt det blev ju inte så många Viggar
Intressant om nån har mer info om ev: Flygplans anskaffnings PLANER
Bengt