J 35B med extratankar i akanutrymmet.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

J 35B med extratankar i akanutrymmet.

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Läser man flyglitteratur dyker många påståenden upp.
Kolla "Draken 50 år",Flyghistorisk Revy sid 124.

>>Till J 35B fanns särskilda tankar som passade i akanutrymmena. Med borttagna kanoner fick man då in ca. 2X 130 liter extra bränsle>>

"Vitsen" var ju längre räckvidd, samt att planet så försett hade att lita till jakt eller attackraketer eller Rb 24 Sidewinder.

Användes detta alternativ i utbildningen?
Fanns tex. "tankarna" till alla J 35B?
Skulle vara intressant om någon har en inblick och kan delge detta.

Bengt
Bengt Ekbladh

Re: J 35B med extratankar i akanutrymmet.

Inlägg av Bengt Ekbladh »

av Mikael Stenhöjd » tis aug 02, 2011 18:04 pm
Bengt Ekbladh skrev:>>Fanns tex. "tankarna" till alla J 35B?>>

Hoppas att inte Mikael Stenhöjd har något emot att jag kopierar in hans inlägg från annan plats?
>>Inget svar på din fråga, men en möjlighet att dra egna slutsatser:
Enligt flygvapnets "FPL S35E beskrivning Del 1" blad 14 (senast uppdaterad 1968) skulle även S35E kunna ha dessa tankar istället för kameror.
Dessa skulle rymma totalt 226 liter bränsle och väga tankade 188 kg >> mikael.stenhojd@tele2.se

Finns fler bränsle/vapen alternativ för Svenska Drakar och gärna även för de som hamnade i , Finland, Danmark eller Österrike.
Var det enbart ett alternativ som var tänkt eller användes vid behov?

mvh Bengt
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: J 35B med extratankar i akanutrymmet.

Inlägg av Emil Lindberg »

Känns lite märkligt att man ens funderade på att byta ut akan på J 35B mot lite extra bränsle. Vad hade den kvar för beväpningsalternativ då? RB 24 och jaktraketkapslar? Och bytet mellan akan och tank, eller vice versa, lär ju inte har varit något man gjorde i en handvändning.
Förresten, kunde J 35B bära fälltankar? Hur många?

Med motsvarande åtgärd på S 35E "försvann" väl rätt så viktiga kameror, för det var väl höghöjdskamerorna som satt i vingarna? Dessutom kunde väl S 35E redan från början bära fyra fälltankar? Med snabbtankning (tankning med gående motor) vid kustnära bas, antingen innan eller efter uppdraget eller både och, borde man kunna nå rätt så långt åt öster.
Men uppenbarligen ljuger inte de källor som har angivits tidigare i denna tråd, ty följande bild hittade jag på http://www.aef.se/flygvapnet/notiser/S3 ... is%202.htm
Bild

Danska Draken utrustades ju med större fälltankar. Man kan ju undra om det fanns några sådana inköpta och upplagda i krigsförråd i Sverige eller om det fanns någon plan på att i händelse av kris beställa sådana, i syfte att öka räckvidden på våra 35:or. Dessa fälltankar nyttjas idag på JAS 39 och är tillverkade av Per Udsen Co aircraft company, Grenaa, Danmark (googlar man på detta får man en del träffar).
Mikael Stenhöjd
Inlägg: 35
Blev medlem: 31 aug 2010, 11:59
Ort: Västerås

Re: J 35B med extratankar i akanutrymmet.

Inlägg av Mikael Stenhöjd »

Emil Lindberg skrev: Förresten, kunde J 35B bära fälltankar? Hur många?
Ja, en styck, centralt placerad under flygkroppen.
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: J 35B med extratankar i akanutrymmet.

Inlägg av Emil Lindberg »

Emil Lindberg skrev:Med snabbtankning (tankning med gående motor) vid kustnära bas, antingen innan eller efter uppdraget eller både och, borde man kunna nå rätt så långt åt öster.
Jag har i dagarna fått lära mig att Draken inte kunde snabbtankas. Inte p.g.a bränslesystemet utan för att generatorn, som gick när motorn gick, inte fick vara igång längre än 10 minuter på marken. Detta eftersom att den då saknade kylning och därmed riskerade att överhettas.

Vid motorkörning kopplades ett aggregat, den s.k prärievagnen, in för att förse flygplanet med kylluft.

Vidrare har jag fått lära mig att SK 35C hade dessa akantankar som standard.
Bengt Ekbladh

Re: J 35B med extratankar i akanutrymmet.

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Emil Lindberg skrev:
Emil Lindberg skrev:Med snabbtankning (tankning med gående motor) vid kustnära bas, antingen innan eller efter uppdraget eller både och, borde man kunna nå rätt så långt åt öster.
Jag har i dagarna fått lära mig att Draken inte kunde snabbtankas. Inte p.g.a bränslesystemet utan för att generatorn, som gick när motorn gick, inte fick vara igång längre än 10 minuter på marken. Detta eftersom att den då saknade kylning och därmed riskerade att överhettas.
Vid motorkörning kopplades ett aggregat, den s.k prärievagnen, in för att förse flygplanet med kylluft.


Vidrare har jag fått lära mig att SK 35C hade dessa akantankar som standard.
Tack Emil

bengt
Pär Wolff
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 feb 2008, 14:42
Ort: Halmstad

Re: J 35B med extratankar i akanutrymmet.

Inlägg av Pär Wolff »

Även om man löst kylningen på gendrivanläggningen så går det inte att snabbtanka 35àn.När man ansluter tankmunstycket
så går bränsleventilerna till tankningsläge och stänger av bränsleförsörjningen till motorn, alltså inget bränsle till motorn.
Hoppas detta räcker nu.

Pelle.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"