Min upplevelse av mitt besök på Siljan Air Park skiljer sig så fundamentalt från den otroligt negativa upplevelse Klas beskrivit så det är nästan så jag undrar om vi var på samma museum. Därför känner jag att det är viktigt att jag berättar om mitt besök också.
Det första jag möttes av innanför dörren var ett glatt hej och ett erbjudande, innan jag ens betalat inträde, var att pröva en Segway (tvåhjulig åkmaskin) - inte mycket med flyg att göra men riktigt skoj att få prova på, dessutom helt utan kostnad.
På museet finns som Klas skriver ca 7 st gamla motorer, den Thulin A som Mikael Carlsson flög med förra året, Thulin N, Bror Bergers flygplan från 1911 samt Nybergs flugan. Därtill finns några motorer som man inte vet någonting om men som Tekniska museet tror har haft flyganknytning på något sätt. Alla eller många av dessa saker har varit utställda på Tekniska museet men tagits bort pga den rymdutställning som finns där nu. Om de inte hade fått plats på detta museum hade de förrådsställts och inte varit tillgängliga för allmänheten. När jag var där den 25 juli fanns skyltar med text vid flygplanen och vid motorerna som berättade vad de var för något. Verkar konstigt om de hade tagits bort tills dess Klas kom dit efter mig.
När jag betalt inträde om 50 kr blev jag upplyst om att jag kunde få en fri guidad tur av Carl Rönn om jag väntade en stund eftersom han flög med någon annan besökare.
Carl Rönn heter personen som först i Tullinge byggde ett flygplan tillsammans med tonåringar med olika utmaningar (Fisher Celebrity SE-XRY är dess registrering). Efter att ha flyttat till Siljan har han fortsatt liknande arbete med ungdomar på olika gymnasier runt om i Dalarna (Insjön, Leksand, Mora mfl). på Museet fanns en Nieuport 11, En Focker Dr 1 samt en Foker III eindecker. Vidare berättade Carl att det byggs bl a 2 Nieuport 11 till. Carl Rönn är styrelseledamot i Svenska EAA Chapter 222 så Klas förhoppning om "att de är byggda enligt EAA:S regler och överinseende" bör med råge vara infriade.
Carl berättade för mig att hans passion är att förmedla, lära och inspirera andra till att bygga och flyga sina egna flygplan för att hantverkskunskapen inte ska gå förlorad för nya generationer i Sverige. Därför arbetar han med att bygga upp ett museum som ska ha fokus på pionjär och hembyggda flygplan, vilket förklarar det urval av flygplan och material som finns där. Mer information finns på
http://www.siljanairparkmuseum.se/index.html.
Självklart nappade jag på en flygtur i Fischer Celebrity för allt som allt 250 kr inkl inträdde på museet och medlemskap. Finns nog inget museum i Sverige (världen?) som erbjuder en liknande förmånligt erbjudande med en flygupplevelse. Uppenbarligen var den uppskattad eftersom många verkade nappa på erbjudandet.
Upplevelsen på museet var för mig så trevlig att jag två dagar senare tog med mig min fru och mina två barn på 3 och 6 år som hade väldigt roligt i de Spitfire, Mustang och Tummelisa trampbilar som fanns samt i det lek och flygexperimentrum som skapats för barn. De fick även möjligheten att klappa, titta och känna på flygplan, se hur de är konstruerade samt se och höra flera flygplan starta och landa utanför. Stor glädje hade de också av den gamla brandbil som de fick klättra på i tältet utanför.
Jag tror säkert att Carl och hans gäng har träffat många människor som kommit med negativa omdömmen och sagt att det inte går, men jag hoppas att han inte låter sig nedslås av sådant strunt utan bygger vidare på det han/de gör.
I min mening är det en liten men bra början med en fantastisk ambition som är väl värd att stödja. Visst märks det att byggnaden inte är färdig eller i skick så som Flygvapenmuseum när det öppnade, men resurserna och ambitionerna skiljer sig nog något åt. Bara att han lyckats få Sveriges tidiga civila flyghistoria att fortfarande vara tillgänglig för allmänheten istället för i förråd är värt en stor applåd. SFF borde kunna stötta museet med både kunskap, handkraft och kanske stipendier.
MVH
/Mikael Olrog
P.S. jag har aldrig träffat Carl Rönn innan mitt besök där och är inte medlem i EAA så jag har inga egna intressen utan vill bara förmedla min upplevelse som var mycket positiv.