Sida 1 av 1

Haveri med Caproni 17 Augusti 1941?

Postat: 19 aug 2011, 14:35
av Fredrik Astlid
Stämmer det att det var detta dtum som en CA313 Caproni havererade utanför Arboga i närheten av Hjälmare docka?
Platsen uppges vara Sätterbo, Hjälmare Docka, Vallby Torp.

Stämmer det att 3 personer omkom vid haveriet?

Någon som har referenser rking detta haveri?

Re: Haveri med Caproni 17 Augusti 1941?

Postat: 19 aug 2011, 16:24
av Bengt Ekbladh
Ja.
S 16A 3369, F3-28, Havererade 1941-08-17 vid Valbytorp, Hjälmaredocka, Arboga.
orsak: motorstörning pga konstruktionsfel.
fänrik G.M.Olai och furir N.J.Nilsson dödas
korp. E.G.Petterssson skadad och avlider 1941-08-21
samt K.Y.S.Simonsson skadad.
Gångtid för 3369 var 35 tim. och för motorerna 38 tim (nr, 255 och 238)

Liknande konstruktionsfel inträffade 1941-09-16 med B 16A, 3340 från F7-27
vid Hjortens udde , Vänern
varvid 4 man avlider

mvh Bengt

Re: Haveri med Caproni 17 Augusti 1941?

Postat: 19 aug 2011, 16:39
av Fredrik Astlid
Tack Bengt!

Re: Haveri med Caproni 17 Augusti 1941?

Postat: 19 aug 2011, 16:47
av Fredrik Astlid
Enligt svensk dödbok 1901-2009 så finns endas Nilson men med datumet angivet där till den 15de Augusti!
Olai finns inte med i dödboken och frågan är varför?

Re: Haveri med Caproni 17 Augusti 1941?

Postat: 19 aug 2011, 17:50
av Bengt Ekbladh
Nedslagsplatsen beskrivs på en del ställen sålunda:
Ungefär so Säterbo syd Arbogaån.
Det var spaningsflygning i dåligt väder då höger motor börjar krångla.
Man kan inte hålla höjden och kolliderar trädtoppar just före nedslaget, med brand som följd.
Beträffande konstruktionsfelet sägs:
Svaghet i högermotorns propellerväxel , olämplig konstruktion,
Olämplig fastsättningsmetod av oljerör
Flygförbud infördes efter hav. 410916
Flera mod av motorinstallationen genomförs.
Modifieringarna pågick till 4202,

Fredrik Astlid skrev:Enligt svensk dödbok 1901-2009 så finns endas Nilson men med datumet angivet där till den 15de Augusti!
Olai finns inte med i dödboken och frågan är varför?
Krigsarkivet,Caproniboken//M Forslund och In Memoriam//B Widfeldt
anger 17:e augusti samt de namn jag nämnde.

Enligt hörsägen finns en del fel i folkbokföringen.

Tillägg:
Du får nog gå till de olika församlingarna för respektive person
om du vet varifrån de kom, jag vet ej tyvärr.
mvh Bengt

Re: Haveri med Caproni 17 Augusti 1941?

Postat: 19 aug 2011, 19:15
av Bengt Ekbladh
Fredrik Astlid skrev:Enligt svensk dödbok 1901-2009 så finns endas Nilson men med datumet angivet där till den 15de Augusti!
Olai finns inte med i dödboken och frågan är varför?
Nilsson var Silvervinge

>>Nilsson, Nils Johan f.1917. Flyghaveri †17/8-41 vid Arboga i en S16A ur F3>>
säger::

http://www.silvervingar.se/silvervingar ... ng_av.html

under FRS I

mvh Bengt

Re: Haveri med Caproni 17 Augusti 1941?

Postat: 19 aug 2011, 19:26
av Bengt Ekbladh
Fredrik Astlid skrev:Enligt svensk dödbok 1901-2009 så finns endas Nilson men med datumet angivet där till den 15de Augusti!
Olai finns inte med i dödboken och frågan är varför?

>>>Besättningen bestod av fänriken Gösta Magnus Olai, född den 11 augusti 1917 och hemmahörande i Linköping. Omkom vid haveriet.
Flygsoldaten Nils Johan Nisson, född den 8 juli 1917 och hemmahörande i Norrvidinge. Omkom vid haveriet.
Svårt skadade vid haveriet blev furiren Simonsson och korpralen Pettersson. Den 22 augusti 1941 avled korpralen Evert Gidion Pettersson, född den 6 februari 1919 och hemmahörande på Skene gård i Arnestad.>>>

Mer finns att läsa på i Bärgslagsbladet Arboga Tidning::

http://bblat.se/arena/2.4293/1.1322366- ... bo?m=print

Bengt

Re: Haveri med Caproni 17 Augusti 1941?

Postat: 02 sep 2014, 15:42
av heinzwinkel
Efter kontakt med ett par personer ur lokalbefolkningen i augusti 2014 fick jag adressen till Wolmar Hedmark i Nyköping. Han var 12 år gammal när detta hände och bodde då i sitt föräldrahem Skogstorp som ligger knappt 2 km söder om Vallbytorp. På Lantmäteriets terrängkarta 1:50000 ses ortnamnet "Hällby kvarn" mellan Vallbytorp och Skogstorp. Enligt Wolmar H. är haveriplatsen belägen vid "n" i Hällby kvarn med koordinaterna: N 6582219, E 554305 (SWEREF 99 TM). Höjden alldeles öster härom kallas av lokalbefolkningen "Dymossklinten" men det namnet står inte på kartan.
För övrigt finns en ingående skildring av haveriet i Mikael Forslunds bok "Caproni", utgiven på hans eget förlag år 2010.
Har också letat efter Olai i dödboken men inte hittat honom. Förhoppningsvis är han med i den nya utgåvan som presenterades i augusti 2014.

Re: Haveri med Caproni 17 Augusti 1941?

Postat: 03 sep 2014, 00:00
av Arne M
Bengt Ekbladh skrev:Nedslagsplatsen beskrivs på en del ställen sålunda:
Ungefär so Säterbo syd Arbogaån.
Det var spaningsflygning i dåligt väder då höger motor börjar krångla.
Man kan inte hålla höjden och kolliderar trädtoppar just före nedslaget, med brand som följd.
Beträffande konstruktionsfelet sägs:
Svaghet i högermotorns propellerväxel , olämplig konstruktion,
Olämplig fastsättningsmetod av oljerör
Flygförbud infördes efter hav. 410916
Flera mod av motorinstallationen genomförs.
Modifieringarna pågick till 4202,

Fredrik Astlid skrev:Enligt svensk dödbok 1901-2009 så finns endas Nilson men med datumet angivet där till den 15de Augusti!
Olai finns inte med i dödboken och frågan är varför?
Krigsarkivet,Caproniboken//M Forslund och In Memoriam//B Widfeldt
anger 17:e augusti samt de namn jag nämnde.

Enligt hörsägen finns en del fel i folkbokföringen.

Tillägg:
Du får nog gå till de olika församlingarna för respektive person
om du vet varifrån de kom, jag vet ej tyvärr.
mvh Bengt
Det är nog inte i folkbokföringen per se som felen ofta finns! Det är nog snarare i överföringen till Sveriges dödbok som det blivit felaktigheter/uteslutningar av personfakta. Det är också att märka att dödboken inte har någon officiell status. Man kan därför inte förvänta sig samma noggrannhet – och därför inte heller ställa samma höga krav på datauppgifternas korrekthet – som om det varit någon statlig myndighet och/eller kyrkan som varit direkt ansvarig för produktionen! Det hindrar förstås inte att Sveriges dödbok oftast är en mycket bra källa till olika persondata. Man ska bara inte tro att registret är felfritt! :-)

Citat om databasen:
'Sveriges dödbok (ISBN 91-87676-48-6) är en digital dödbok eller databas innehållande information om avlidna svenskar. Databasen är framställd av Sveriges Släktforskarförbund, och har givits ut på både CD- (version 1–4) och DVD-skiva (version 5) sedan 1996.'

'Databasen är en sammanställning av uppgifter från olika dataregister över befolkningen som är baserade på Svenska kyrkans och Skatteverkets folkbokföring. Registren kommer huvudsakligen från Statistiska Centralbyrån (SCB), Statens personadressregister (SPAR) och Riksförsäkringsverket (RFV). Till detta kommer ett stort material som har registrerats manuellt av ideellt arbetande personer inom ett projekt kallat "Namn åt de döda".'

Jag vet av egen erfarenhet att det finns exempelvis stavfel av personnamnen i Sveriges dödbok. Min farfar hittade jag t.ex. inte vid en första sökning i dödboken (version 4) beroende på att man missat en bokstav vid överföringen av persondata. Nu hittade jag dock farfar när jag medvetet felstavade hans efternamn. Det finns säkert en hel del sådana här datamissar men jag betvivlar att aktuella data i kyrkböckerna är fel utan tror att det istället vanligen är rena överföringsfel till CD/DVD-versionerna av de olika registren. Alltså fel som slunkit genom på grund av slarvig korrekturläsning. ;-)

Re: Haveri med Caproni 17 Augusti 1941?

Postat: 03 sep 2014, 00:37
av Lars Sundin
Jag behärskar inte citatkonsten men har råkat ut för liknande fel som Arne beskrivit. Felstavningar o d.

Jag var ju "ganska säker" på att min morfar var död. Men jag fann honom först efter litet trevande försök. Han hette Wennberg och inte Vennberg. En segelflygkamrat med en osvensk form på efternamnet fann jag först inte heller. Hans avlidne far fann jag direkt, med namnet korrekt stavat. Men efter litet testande av stavningsalternativ där i arkivet i Arninge fann jag sonen, och fick bekräftat det jag hört berättas om hans tragiska bortgång. Sviter av en vikning i samband med en utelandning många år tidigare.